Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 347 ggr
[Mia-45]
2023-10-26 15:22
0

IBS?

Ni som har IBS.
Har ni lust att berätta lite hur allt fungerar för er?
Diarre eller förstoppad?
Mediciner?
Mat ni tål och inte tål?
Går det i skov?

Min läkare och jag misstänker nu att jag har IBS.
Han säger att det inte finns receptbelagda mediciner för detta.
Så jag käkar Dimor och Diplomag.
Jag ville gå till en Dietst för att få råd i hur man ska äta osv men blev ingen remiss till en sån inte.
Jag tål i stort sett att äta skorpor med bordsmagarin på. Ost, blåbärssoppa, potatis och morötter.
I lördags kunde jag äte lite fläskfile med potatis utan att få diarrer.

Blir man lättare laktosintolerant vid IBS?

Läkaren jag var hos tipsade mej om att gå in på Allt om IBS.se och läsa om FODMAP.
Han kunde minsann inte ge några råd och visste knappt vad IBS är för nåt.

Maria
2023-10-26 17:49
3

Du kan ju skicka en egenremiss till dietist.

/Maria

Maria
2023-10-27 09:14
1

Det finns ju egentligen inga direkta kostråd att ge vid IBS så det kanske var därför läkaren tyckte det var onödigt.

D3 flesta människor med känslig tarm reagerar så olika och det bästa är nog att du själv får prova dig fram till vad du tål.

/Maria

[Mia-45]
2023-10-28 11:17
0

#2: Jo fast jag ville ha hjälp med detta med Fodmap.
Men hittade listor på vad man ska undvika och vad man kan äta. Ska testa det så får vi se.

TatsuOni
2023-10-28 11:42
0

Jag tycker att om du vill testa fodmap, så skall du ta hjälp utav en dietist. Det är något som är väldigt svårt att göra på egen hand.

Man ska utesluta enormt massa livsmedel en längre tid och sedan återinföra dem ett i taget.

IBS är för övrigt en s.k "slaskdiagnos". Den ges till folk som har problem med magen, där man inte hittar orsaken.

Själv fick jag inte diagnosen eller någon hjälp utav sjukvården, när jag hade sådan extrem diarre att jag var på toa varje timme och maten tillslut kom ut osmält.

Jag hade redan uteslutit laktos, råa äpplen och kött, då det gav mig diarre. På min mammas förslag, så uteslöt jag gluten och socker (vanligt socker. Inte frukt). Jag fick livet tillbaka och har noll problem med magen idag, så länge jag håller stressen nere och inte äter för fort.

Jag kan idag äta råa äpplen igen, men blir fruktansvärt dålig i magen och kan t o m spy om jag får i mig socker eller vete.

Så ta hjälp av en dietist för fodmap eller testa att utesluta lite diverse livsmedel själv, som socker, gluten och laktos. Men tänk även på att hålla nere stressen, tugga maten ordentligt och äta långsamt, då även det påverkar magen.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2023-10-28 11:43 av TatsuOni
Fridaaaa
2023-10-29 14:30
1

Jag upplever att man inte får hjälp via vården och inte alltid de sätter diagnos heller. För mig hjälper inte fodmap utan jag anpassar efter min mage.. Utesluter tex kål och lök, sötningsmedel bland annat.

Vid ibs kan man vara känslig för laktos, men har ingentng med intolerans att göra, det har inget med IBS att göra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mia-45]
2023-10-31 10:37
0

#4: Ja jag tänkte ju det men läkaren tyckte inte jag skulle till en dietist. Ska se om jag kan skicka en egenremiss till en sådan.

Nu har jag iallafall lämnat in en massa avföringsprover + blosprover bland annat på Celiaki så får vi se.
Jag har nu uteslutit Laktos så långt det går och tar även Laktas i piller. Funkar mycket bättre med magen då.

Jag fick ont i mellangärdet härom kvällen. Kändes som kramper. Och det kan man få vid stark magkatarr. Efter detta anfall så blev magen bättre.
🙄
Kan vara så att jag haft ett djävulskt skov av detta.

Nu inväntar jag alla provsvar och hoppas magen håller sej i schack nu ett tag.
Inte nyttigt att gå ner 7 kilo på två veckor på det viset.

TatsuOni
2023-10-31 10:57
0

#6 Vill du testa Fodmap så tycker jag verkligen att du ska gå till en dietist. Din läkare verkar inte vara insatt i hur komplicerat fodmap faktiskt är.

[Mia-45]
2023-11-01 11:02
0

#7: Han verkade inte förstå nånting. Jag fick ta denna läkare när min egna nu bytt arbetsplats. Så detta är inte riktigt bra nu längre.
Min andra han lyssnade och förstod.
När man ska behöva tjata sej till prover.
Har ett Ferritin på 190 visade det sej när jag nu vart inne och kollade själv.
Men ingen påverkan på levern.

Mår visserligen mycket bättre i magen nu men detta verkar komma i skov. Så lära sej att äta rätt nu är viktigt för min del.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Mia-45]
2023-11-12 12:08
0

Nu är jag perfekt i magen. Kan äta ALLT……
Fungerar IBS så här att det går i skov??

Fridaaaa
2023-11-12 12:15
3

#11 Det går i skov men inte så att man kan äta allting, då låter det inte som ibs

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TatsuOni
2023-11-12 15:36
0

Är du säker att din mage inte reagerar på stress eller hur du äter?

[Mia-45]
2023-11-12 16:01
0

Ja jag börjar också tvivla på att det är IBS. När jag nu kan äta precis vad som helst.
Magkatarr? För när eländet släppte så fick jag ont i övre delen av magen i mitten. Precis som jag brukade få när jag hade magkatarr för många år sedan.
Man kan säga i gropen lite under brösten i mitten.
Det som är trist att min nuvarande läkare struntar i att gå vidare med det då avföringsproverna såg bra ut.

Jag har en inre stress nu som inte är så skoj. FK och AF anser att jag ska arbetspröva men jag har intyg och utlåtanden från 3 läkare och AFU i Värnamo på att jag INTE är arbetsför mer.
Kan vara detta som gör mej stressad.

• Redigerat 2023-11-12 16:02 av [Mia-45]
TatsuOni
2023-11-12 16:25
0

Stress kan ju orsaka precis vilka symptom som helst i magen

[Mia-45]
2023-11-12 16:37
0

#15: Ja precis.
Men jag äter inte så mycket fet mat längre och dragit ner på Laktos.
Köper laktosfritt numera även om jag inte är intollerant mot detta.
Godis och läsk en dag i veckan till helgen ungefär.
Är försiktig med stekt mat.

Så vete tusan vad det var för nåt som gjorde att jag blev sån. Men säkert stressbetonat.