Vilken temperatur = feber
Hur många gånger har man inte fått höra att feber = en kroppstemperatur över 38,5….
Jag kan ligga på ner till 35,2 nattetid. Kring 36,2 dagtid. Innan jag nått 38,5 är jag halvdöd…
Redan vid 37,5 begriper jag att något är fel.
Tur att det kommer ny forskning…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MoGXrr/vandningen-da-har-du-feber-egentligen
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Äntlingen har de börjat fatta!
Detta är något jag ifrågasatt i flera år.
Själv pendlar mín normala kroppstemperatur på 35-36 (dag), så vid 37 känner jag mig klart febrig och 38 jättesjuk.
Det där med "normalvärden" är något som inte gäller bara feber.
Alla kroppar är olika och många människor har ett rent h-vete i flera år eftersom läkarna hela tiden hävdar att allt är normalt då de ligger inom referensvärden.
Allt sånt borde ifrågasättas då och då eftersom forskningen hela tiden gör nya upptäckter och hittar nya samband.
Bra att det kommer fram ny och bättre forskning, överlag är det mycket olyckligt att många läkare och annan vårdpersonal är så fyrkantiga och bakåtsträvande. Jag har också låg normaltemp men sen har jag ett annat problem och det är att jag är överkänslig mot sedativ och paracetamol.
/Désirée
Jag är så imponerad av att så många vet sin normaltemp. Över dygnet dessutom.
Brukar ni testa tempen så ofta?
/Maria
#4: har kollat den förut (vid några separata tillfällen) för att få fram det. 😊
Och sedan om det har varit den minsta symptom på att inte må bra, så kollade jag det med.
Som t.ex en gång när jag hade frossa och inget mer visade det sig att tempen hade sjunkit till 34 nästan, och det var helt enkelt kroppens sätt att höja temperaturen lite.
Jag har kollat min temperatur över dygnet i några dagar, flera gånger för att kunna ha koll. Jag har även kollat hur min temperatur påverkas av t ex träning.
Jag vill veta hur min kropp fungerar.
På morgonen ligger min temperatur mellan 35,5-36 men ibland så lågt som 35. Senare under dagen så går den upp till 36,2 och som absolut mest 36,3. Detta gäller även under träning att det inte går upp mer. I perioder så har den t o m gått ner efter träning.
Jag mår jättedåligt vid 37 grader. Jag tror att jag har haft 38 grader tre gånger i mitt liv och då har jag varit riktigt, riktigt dålig.
En gång när jag var sjuk länge, så besökte jag vårdcentralen. Jag hostade, var hes och hade ont i halsen och allmänt dålig. Svullna lymfkörtlar och en sänka som indikerade på att jag inte var helt frisk. Läkaren var helt inne på att jag var sjuk, tills hon tog min temp och den var 37. Då sa hon att jag var helt frisk. Ingen normal människa som såg eller lyssnade på mig då, hade påstått att jag var frisk. Jag försökte förklara för läkaren att jag har en låg kroppstemperatur och det ligger i släkten. Jag brukar vara dålig vid 37. Då talade hon om för mig att jag är psykiskt sjuk och jag måste ha ärvt det ifrån mina föräldrar och hela min familj måste vara psykiskt sjuka.
Eftersom att jag fortfarande inte var frisk så fick jag träffa en annan läkare efter några dagar. Han bläddrade i en läkarhandbok och kunde inte svara på något som inte stod i den. Och tydligen så stod det inget om människor som har lägre kroppstemperatur.
När jag fortfarande var sjuk efter några dagar, så fick jag träffa en tredje läkare som äntligen tog mig på allvar och försökte utreda varför jag inte blev frisk.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#6: förstår inte hur hon kunde göra en sådan tvärvändning.
Liksom, var tog förnuftet vägen?
#6 Väldigt bra fråga! Men å andra sidan så är hon ökänd i stan för att vara en dålig läkare.
När man kom upp till apoteket och det var fel på receptet så brukade man få höra "Jaha, det är HON", när de kollade vem som skrivit det 🤪
Jag har numera bytt vårdcentral.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#8: aha, på så vís. 😅
Haha, ja, det kan jag förstå
Jag ligger ofta på 38.3.
Har börjat se ett samband mellan min sk yrsel och febern.
Blir bättre av att ta febernedsättande.
Men ingen läkare som bryr sej det minsta om detta.
Har till och med skrivit en feberdagbok men de tar inte den på allvar.
Jag har också haft svårt att bli trodd p.g.a. låg feber. Trots att jag hade lunginflammation och bara kunde prata ett par ord i taget eftersom jag var så andfådd…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det vore ju bra om läkarna och sköterskor på bla sjukhus läste/lärde sig det där!
När jag låg på sjukhus så tog dom ju tempen varje dag under tiden jag låg där, i ca 3månader och trots att jag legat i koma, blev opererad flera ggr, så struntade dom i om man kände sig febrig, om man inte hade högre temp än 38grader..
Var tempen "bara" 38 grader, så hade man ingen feber…Spelade ingen roll hur man mådde..vad man sa eller något..
ALLA som jobbade där, läk och sjuksystrar hade den "regeln" att det var ingen som helst feber om man bara hade runt 38 grader..😏
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#4: Jag blev förvånad över att höra att en jag känner tar både blodtryck och temperatur dagligen. Det känns lite överdrivet. Tror det är hälsosammare att gå på hur man känner sig och inte börja dagen med att fokusera på siffror.
Jag kollar bara temperaturen om det känns som att det är något. Och nån blodtrycksmanchett ägs inte.
#13: Nu för tiden så kan man ju ta både blodtrycket och tempen med sin mobil..
Det kanske inte blir så accurate, men man ser väl på ett ungefär kanske, iaf..😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#14 Blodtrycket kan du inte ta med mobilen.
Och dessa sk" aktivitetsarmband" som har med blodtrycket kan man verkligen inte lita på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15: Jag har en app på min mobil som mäter blodtryck, puls, osv..
Sen som jag skrev, kankse det inte är så jätte tillförlitlig metod, men den nya jag laddade ner sist har hitintills varit tillförlitlig i och för sig..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#16 Det visar långt ifrån korrekt. Det är mest hittepå.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.