Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 95 ggr
Liz85
0

Strepsils vs. GeloRevoice? (samt andra märken)

Spanade in utbudet av halstabletter/läkemedelshjälp. Det är ju lite av en djungel.

Är nämligen lite trött på att hosta pga att halsen gör ont eller är torr. Jag vet inte vilket eller om det är båda. Men ändå…
Det blir liksom lite moment 22 och jag vet inte vilket som är hönan och vilket som är ägget.

Kikade lite på Strepsils men det sa killen på apoteket var för halsont, inte för rethosta. GeloRevoice, som antagligen används av professionella sångare, står det mer på. Det ska tydligen vara både för torrhosta och halsont.

Är det någon som provat båda och kan tala om vad ni har för erfarenhet i skillnad på dessa? Även erfarenheter av det ena märket eller andra tas tacksamt emot.

• Redigerat 2023-09-19 14:52 av Maria
Carmarino
1

Har inte provat något av dem men när jag hade ont i halsen och hosta förra veckan så fungerade ingenting, inte ens Zyx som tidigare har fungerat. Då provade jag att dricka några klunkar vatten så fort jag började hosta, och det dämpade hostan väldigt mycket till min stora förvåning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Liz85
0

#1: Jag har bara haft det i typ 2 dagar och även om det kommer hostattacker än så verkar det vara på tillbakagång. Säger jag just nu iaf, mitt på dagen när jag sitter vid datorn och inte ligger i soffan…

Men enbart vatten funkar sådär. Det fuktar för korta stunden. Däremot har jag druckit x antal koppar te under dessa dagar samt kom på igår kväll att jag ju har nyponsoppa jag kan vispa ihop. Båda dessa varma drycker lindrar bättre än bara vatten.

Zyx har jag också använt tidigare någon gång. Undrar om jag inte kom på då att det fungerade bättre än Strepsils för mig i alla fall? Zyx är kanske mer riktigt läkemedel så att säga än vad Strespsils är, innehållsmässigt då. Ingen aning…

Carmarino
0

#2: Vet inte heller skillnaden på Strepsils och Zyx, men Zyx har alltid fungerat för mig tidigare. Det har "behövat" halsen så att hostan minskat, men den här gången hade den inte någon som helst verkan.

Jag drack ett par klunkar vatten rätt ofta och det hjälpte en hel del. Drack också te, men bara morgon och kväll (som jag brukar göra). Både vatten och te fungerade för mig. Nyponsoppa har jag inte testat, men de gånger jag har druckit den så tyckte jag snarare den irriterade halsen - trots att jag inte hade ont i halsen då. Fast då drack jag den kall förstås.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Liz85
0

Förutom en hostattack imorse av att halsen var torr, så verkar hostan ha försvunnit i alla fall. Och tillsammans med den drog rösten! Är nu ofrivilligt tystare än en mus. För japp, möss är faktiskt inte så tysta som en del tror. Får de lust kan de prata på ganska bra. 🐀😁

Provade ändå Zyx igår. Tror jag föredrar det märket vid halsont. Om det nu inte är det som hjälpte röstbortfallet på vägen. kanske borde kolla med nån kunnig på det området sen om jag borde undvika de nästa förkylning?

• Redigerat 2023-09-20 11:23 av Liz85
Carmarino
0

#4: Har aldrig märkt att jag tappat rösten av Zyx, så jag tror inte de är problemet. Kan själv tappa rösten (dock inte helt och hållet) när jag har haft ont i halsen, även om jag inte tagit Zyx.