Glasögonfunderingar glas/plast?
Min syn är rätt dålig (kraftigt närsynt) och det tycks bli sämre för varje år och nu är det dags att byta glasögon till starkare glas igen.
Mitt problem är att jag har rätt tjocka glas och glasögonen blir rätt tunga på min näsa. Jag får riktigt illröda märken på varje sida om näsan och nu blir det förmodligen tjockare glas igen= ännu tyngre tryck mot näsan.
Jag kommer ju få sår!
Har börjat fundera på plastglas istället för äkta glas då plast är mycket lättare men en släkting avrådde mig bestämt och sa att plastglas blir jätterepiga fort så det ska man undvika.
Jag skulle vilja fråga er som har dålig syn och har tjocka glas på glasögonen hur det funkar för er. Blir de väldigt tunga? Får ni röda märken på näsan, på gränsen till sår?
Har ni plastglas ? Blir de i så fall repiga efter kort tid?
Jag ska naturligtvis fundera med optiker, men jag vill även fråga "vanligt folk" vad de har för erfarenheter. Jag känner mig jättevelig och osäker själv och är rädd att välja fel.
Kom just på att jag kanske borde skrivit på synskade.ifokus istället, det här kanske är en mer allmän hälsosajt. Men jag kan ju publicera inlägget där också.
Jag får alltid sår på näsan av mina glasögon och då pratar vi om sår som blöder. Jag har inte ens särskilt tjocka glas. Jag har testat olika sorters glasögon med samma resultat. Jag har dock otroligt känslig och väldigt tunn hud så säkert därför.
Prata dock med optikern så de kan ge dig goda råd om vilka sorts bågar du borde välja. De glasögon som har kuddar där vid näsan kanske är bättre att ha.

Som #1 prata med optikern
Stolt ägare till tre La permer
Glas är lite tyngre än plast och riskerar inte att få repor på samma sätt som plast. Alltså glasen håller längre.
Det är det jag vet är skillnaden. Sen vad som passar bäst för en, det är så individuellt så det kan optikern svara bättre på.
#0: Välj definitivt plastglas om det är fråga om stark närsynthet. Glas blir alldeles för tungt. Det är inget problem med repor om glasen tvättas på rätt sätt. Ljummet vatten med lite diskmedel. Skölj noga i ljummet och avsluta med kallt vatten. Obs, låt lufttorka, gnid aldrig med handduk eller papper.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/