Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 197 ggr
MonicaLagerquist
0

Röra på sig vid feber

Hur gör ni när ni har lite ont i halsen känner er febriga men inte är det?
Är det dumt att ta en lugn promenad på ca 5 km.

Stolt ägare till tre La permer

Åsa S
2

Jag skulle bara ta kortare promenader på 1-2km ifall jag var dålig men inte hade feber. Kroppen indikerar ju iallafall att allt inte är som det ska

MonicaLagerquist
0

5 km är en kort promenad för mig

Soligajag1
2

Har man feber och känner sig förkyld eller på väg att bli sjuk ska man inte gå alls!! Då kan man få någon följd sjukdom, , kanske en infarkt men en lätt .
Så jag skulle råda att stanna hemma och vila .

Gå sen när du är frisk .
Dem säger ju även att man inte ska träna när man är sjuk .

HH 🙂

Maria
3

Jag hade tagit det lugnt.

/Maria

Scorpio97
2

Vid ont i halsen eller feber/feberkänsla är jag väldigt försiktig och rör mig inte mer än nödvändigt. Jag skulle inte ta någon promenad.

//Jessie

flocken
0

Jag fortsätter som vanligt. Har jag feber över 38 blir det bara några km. Jag har 36,7 i normal temp.
Finns ingen möjlighet i mitt liv att sluta bara för att jag är lite krasslig

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
1

Jag känner ju fortfarande av min rygg så jag behöver ju röra på mig det fick bli en kortare promenad på fem km i sakta mak.

[Devya]
0

Jag hade lite feber och ont i halsen senast och cyklade ändå två gånger om dagen, sammanlagt runt 40km. Jag blev frisk efter två dagar. Jag aldrig blivit så snabbt frisk från en förkylning förut. I mitt fall tycktes det ha hjälpt att ha röra på mig. Vanligtvis brukar jag skippa träningen då jag blir sjuk och det tar flera veckor då innan jag tillfrisknar. Det kanske var en tillfällighet nu senast så jag kan ju inte påstå efter bara en gång att det är något som alltjämt kommer att fungera för mig.

Åsa S
2

#6 Man kan få hjärtmuskelinflammation och sånt ifall man rör sig för mycket när man är sjuk, en bekants barn dog av det hon älskade att spela fotboll och gjorde det även när hon var lite förkyld. Hon blev 12år gammal. Så det är bra att lyfta att det inte alls är lyckat för alla att röra på sig när man inte är helt frisk

• Redigerat 2023-09-11 07:04 av Åsa S
MonicaLagerquist
0

#9 Att ta en stilla promenad är ju inte samma sak som att idrotta.

Grodan
1

#0 Japp, det är dumt. Drick te och lägg dig och vila. Sov bort det, sen kan du ta en prommis.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heddiz
0

#0: Det är ingen fara anser jag så länge man inte har riktig feber på över 38 grader..
Har man hund tex så går man ju ut ändå, så länge man inte har över 38 eller 40 grader, som jag haft ngr ggr och då orkar man inte ens gå!

När jag låg på sjukhus så sa dom flera ggr att man inte har riktig feber om det inte är ÖVER 38 grader. och under ÄR INTE feber så då var det ingen fara om man rörde på sig, men du känner ju bäst din egen kropp vad den orkar eller inte, eller hur?!

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2023-09-11 20:13 av Heddiz
Heddiz
0

#10: Jag håller helt med dig, det är verkligen inte samma sak alls att idrotta, jämfört med en lugn promenad, men som jag skrev det är bara DU själv som kan avgöra om du orkar gå en promenad eller inte.

Man kan faktiskt må bättre av att gå en promenad om man känner sig LITE krasslig, men det får man ju känna sig fram till om det gäller en själv eller inte . :)

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MonicaLagerquist
1

Nu mår jag bra igen och igår tog jag mig en promenad igen

Zadeira
2

Jag tycker man ska skilja på att motionera/idrotta/träna och att gå en lugn promenad. Vad som är vad är ju extremt individuellt och ens eget utgångsläge. Det viktiga är att man inte blir flåsig och känner yrsel och svaghet utan tar det i en lugn takt.

För mig är en 5 kilometer lång promenad rena döden även när jag inte är sjuk, men det finns ju de som går 2 mil dagligen utan att bli anfådda.

Sen ska man tänka på att man är olika känsliga för feber, och har olika reaktion på feber. Ts skriver dessutom om feberkänsla men inte utbruten feber, så då mår de flesta bra av att komma ut och röra sig lite istället för att lägga sig ner och vänta på att det ska bli värre eller bättre.