Komplettera med kosttillskott?
Jag är väl medveten om att det bästa naturligtvis är en allsidig kost men det är i nuläget inte ett alternativ. Om man äter ganska ensidigt, bör man då komplettera med något och i så fall med vad?
Ett allmänt vitamin/mineraltillskott? Det finns ju rätt många allsidiga, är det i så fall något man skall vara extra noga med när man väljer (mer än priset)?
Det finns dessutom en uppsjö av olika som riktar sig till olika åldrar, aktivitet etc, är det bara ett försäljningsknep?
Något supermedel med "fantastiska effekter" är heller inte aktuellt utan det är i så fall något som ligger i en rimlig prisklass. Det skall heller inte innehålla johannesört men det brukar inte finnas i såna här tillskott.
Vad tänker ni?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag hade pratat med någon i butik eller apotek. De brukar vara pålästa.
Jag jobbade i hälsokostbutik för 100 år sedan 😉 och då var vi tvungna att läsa de interna kostrådgivningskurserna.
Jag hoppas att det är likadant nu.
/Maria
#1: Ja, fast de är ju först och främst försäljare. 😉
I synnerhet i hälsokostaffären upplever jag det som att de "kränger på mig" diverse saker som jag egentligen inte behöver, alternativt betydligt dyrare preparat än vad jag har tänkt mig. Jag har rätt svårt för att säga ifrån att jag vill verkligen inte ha "det där dyra preparatet, ge mig det billigaste även om det kanske inte är lika bra".
Lite samma sak på apoteket numera när de måste leva på försäljningen i egenvården.
Jag minns på 80 -talet då ett kosttillskott kom som hade varit en del reklam om som hette LongoVital. Det finns fortfarande och har ett rimligt pris.
Då när det släpptes hade vi långa listor på kunder som stått i kö för att köpa. Det var helt hysteriskt 😉
Jag tänker att det borde vara ett bra preparat som hållit sig i alla år.
/Maria
#0: Varför äter du ensidigt? och varför är allsidigt inte ett alternativ i dagsläget?
Själv är jag väldigt noga med vad jag äter. Lagar all mat från grunden och bakar allt bröd. Äter mycket ägg, som är en produkt som innehåller allt kroppen behöver, utom C-vitamin. Jag äter en hel del grönsaker, men ingen frukt som är dels genmanipulerad , samt innehåller för mycket socker.
Som tillskott tar jag ändå: Magnesium, C-vitamin med Zink, Kalsium och K2
#4: Jag äter periodvis ensidigt pga att jag mår dåligt psykiskt och då är mat inte något jag orkar engagera mig i överhuvudtaget.
Vad du behöver komplettera med styrs ju lite av vad det är för ensidig kost du äter. Äter du tex bara morötter så behöver du ju komplettera med annat än om du bara äter kyckling exempelvis.
Jag äter mångsidigt men tar ett multivitamintillskott. Det är ju ingen skada att äta en multivitamintablett om dagen även om du inte har brist. Jag tar dessa: https://www.apotea.se/new-nordic-multivitamin-for-vegetarianer-och-veganer-120-st-1 även om jag inte är vegetarian/vegan utan för att de innehåller extra b-vitmain och d-vitamin och det behöver jag.
#0: Jag håller med Zadeira i att vad du bör ta för tillskott beror ju också på vad du äter för (ensidig) kost!
Multivitaminer kan man ju ta även om man äter allsidigt..
Men som sagt beroende på VAD du äter så kanske det kan vara bra att komplettera multivitamin med exvis C-vitamin (om du bara äter sk "skräpmat, tex)
Eller tex proteintillskott om du bara äter grönt/frukt, osv så att du får i dig vad just du behöver..
Multivitaminer är väl ok och bättre än inget, men det brukar oftast vara en relativt låg dos med vitaminer och mineraler i dom som "ska" passa alla. Vilket inte stämmer för det beror ju på vad du äter.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Zadeira och Heddiz, det har ni såklart rätt i!
Dessvärre är det i bästa fall mackor och i sämsta fall rena onyttigheter som kakor och godis. Försöker att hålla mig borta från det och styra in det på just mackor och fryst färdigmat.
Försöker dessutom äta någorlunda vettiga pålägg som ägg, ost och korv (i jämförelse med tex marmelad och honung).
Det jag definitivt inte äter mycket av är frukt och grönt, inte heller "riktig, vällagad mat".
Mycket kolhydrater och socker med andra ord.
Att äta mer frukt och grönt vore förstås jättebra men det gör jag helt enkelt inte. Snor en morot eller gurkbit från hunden emellanåt. 😏