Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 288 ggr
Fridaaaa
0

Ang högkostnadsskydd

Sonen får pulver för att hålla magen igång.
Vi har kört omnilax för att vi tycker den är bättre än forlax som är på receptet. Och mer neutral smak. Nu huxflux kostar omnilaxen men inte forlaxen, omnilaxen har alltid ingått tidigare.

Någon annan som varit med om liknande på läkemedel?
Jättekonstigt tycker jag att det huxflux ändrats och att ena ingår men inte den andra? När man kan ta ut båda på samma recept?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
1

Det händer titt som tätt tycker jag. Apoteket är ju skyldiga att erbjuda den som för tillfället är billigast, vilket kan skifta vecka till vecka. Det kan leda till att samma medicin men olika tillverkare skiljer enormt i pris. Jag fick en medicin som kostade 50 kr om jag tog ersättningen, mot de 450kr som det som stod på receptet kostade.

Fridaaaa
0

#1 Aldrig varit med om det, och inte på det som är till barn som ska ingå, som ingått innan, sonen har haft detta i runt 3 år nu.

Pyttelite
1

Kan det bero på att Omnilax pulver inte kräver ngt recept?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fridaaaa
0

#3 Det är på recept för barn

• Redigerat 2023-08-21 12:05 av Fridaaaa
Zadeira
2

#2 Menar du att du inte varje gång du hämtat ut läkemedel får frågan om du kan tänka dig att byta till ett billigare alternativ? Kanske inte varje gång, men den mesta medicinen jag tar reglebundet får man ju olika märken var gång.

#3 Fast det ska ju inte spela roll. Vanlig Alvedon kan du ju köpa utan recept också, men få på recept med.

Fridaaaa
0

#5 Jag beställer på nätet, så kommer upp det på recept samt billigare alternativ. Men nu pratar jag om sonens magpulver. Det har aldrig kostat varken forlax eller omnilax, men nu kostar omnilax av någon anledning.

Pyttelite
5

#5:

Kan det helt enkelt vara så att omnilaxen just nu är dyrare och inte det förvalda läkemedlet som Zadeira skriver.

Enklast är väl att ta kontakt med apoteket för att fråga.

Sedan är väl högkostnadsskyddet i trappor men så kanske det inte är för barn.

• Redigerat 2023-08-21 12:09 av Pyttelite
Fridaaaa
0

#7 Nej det är inte för barn.
Båda har alltid som sagt varit gratis. Så jättekonstigt.

För är samma på både apotea, apoteket och apotekhjärtat.
Kan man maila dem på något sätt? För VC får jag inte tag på idag.

Pyttelite
1

#8: Apotea.se har en ”kontakta oss” i varukorgen väl gömd.

Hos vilket företag handlade du?

• Redigerat 2023-08-21 12:16 av Pyttelite
Fridaaaa
0

#9 Kollat som sagt både apotea, apoteket och apotekhjärtat och alla har likadant
När jag klickade på den på apotea kom det bara upp massa frågor och svar men ingen chatt

Zadeira
2

Kollade snabbt och de har ju olika tillverkare. Därför är det mest logiska att det har med det att göra. Kan inte tänka mig att bara för att det gäller barn så funkar det annorlunda. Det är ju den billigaste tillverkaren man får om man vill ha det inom högkostnadsskyddet.

CasaRamon
6

En fråga bara: varför måste barnet äta läkemedel för magen? Äter han samma mat som du gör?

Pyttelite
2

#10: På apotea.se gå in under varukorgen så finns det ett formulär för kontakt.

Apotek hjärtat har en chattrobot under kundservice.

Apotek har en chattrobot i grundsyn.

Pyttelite
2

#10: Apotea.se har ingen chatt utan mailformulär som du hittar i varukorgen under kundtjänst.

• Redigerat 2023-08-21 12:35 av Pyttelite
Pyttelite
1

Om jag uppfattat rätt har du inte hämtat ut läkemedlet än. Kan det blivit fel så att det istället för din sons högkostnadsskydd räknas på ditt?

Åsa S
1

Såhär står det på omnilax hos FASS.

"Subventioneras endast för behandling av funktionell obstipation hos barn från sex månader till åtta år när laktulos inte är lämpligt."

Så det verkar som man ska vara restriktiv med medlet och ditt barn kanske inte faller in i kriterierna det verkar som man uppdaterat bipacksedeln så det kan ju vara nya rön som gör att man inte ska använda detta medel mer än i nödfall för barn som inte klarar laktulos.

beem
1

#16: Så var det för mig då läkemedlet låg under högkostnadsskydd men jag uppfyllde inte kritetrierna och fick betala fullt pris. Reglerna kan ändras. Läkaren hade tolkat det som det ingick i högkostnadsskyddet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-08-21 16:46 av beem
Fridaaaa
0

#11 KOnstigt bara att det skett nu men inte tidigare under 3 år?

#12 Han blir jättelätt hård i magen och kan inte bajsa. Han äter mycket mer varierande än vad jag gör. Både hemma och på förskolan. Så beror ej på kosten för hans del. Jag hade samma problem som barn med hård mage. DDe sa att det ofta släpper när de börjar skolan och han får mindre och mindre pulver men behöver det ännu för att hålla magen igång och att sånt ofta kan vara ärftligt och inget ovanligt heller.

#15 Nej det är på hans, forlaxen är gratis men inte omnilaxen, samma recept.

#17 På barn ska det ingå egentligen.
Ska kontakta dem imorgon.

#16 Enligt läkare och bvc är inte omnilax eller forlax något kroppen blir beroende av, utan kan tas så länge det behövs utan problem. Den texten hittade jag inte på fass.

• Redigerat 2023-08-21 22:55 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

#13 Gick in där på apotea men kom bara upp frågor och svar :P Men får kolla på datorn sen :) samma med apoteket.

Fridaaaa
0

Apoteket hade ingen bra förklaring varför det var så. Så får försöka kontakta vc och kolla med dem.

beem
0

#19: Det finns en mailadress. Jag har mailat Apotea.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris