Läkemedelsbrist
Har ni drabbats av läkemedelsbristen?
/Maria
Ja supp till sonen med alvedon (nu lyckades han svälja halv tablett men supp är smidigt på natten) och även till djuren när jag behövt hämta ut.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, inte än åtminstone.
//Jessie
Jag har Gabapentin 100 mg och 300 mg på recept men båda styrkorna är restade.
/Maria
Mitt ena insulin var på väg att ta slut och läkaren skrev ut ett annat som ersättning men när jag kom till apoteket så hade mitt första insulin kommit in den dagen, så jag slapp byta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#4 Vad skönt.
/Maria
#5. Ja, man blir ju lite orolig när sådant händer, fast när det gäller tabletter så får jag ju andra märken nästan hela tiden, då apoteket frågar om de kan byta märke.
Hittills har jag inget märkt av det.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
För nån månad sen var min ångestdämpande restnoterad i säkert en månad. Lite jobbigt när den inte är ersättningsbar.
Nej, men min mamma har det.
Hela tiden. Är det inte det ena så är det det andra. Helt restat till i december. Den styrkan finns inte och då måste du ha ett nytt recept.
Blir sååå less.
- Redigerat 2023-08-21 14:42 av Vixxen
Nej
Ja flera gånger har medicinen varit slut. Flera icke receptbelagda har också varit slut.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Av och till, men min bästa kompis jobbar på apotek så hon brukar säga till när något av mina läkemedel är på väg att bli restat.
En del läkare vill bara skriva ut rätt små uttag per gång, annars hade det varit smidigt att ha ett "lager" som räcker åtminstone tre månader framöver.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Förra helgen kollade jag men mina var restade fortfarande. Jag ska se i morgon igen.
Ska fråga om det finns möjlighet att få sms eller mall när de kommit in igen.
/Maria
#13: Jag har också tänkt på detta att få mail närr en vara kommer in. Det vore bra. Ska kolla med Apotea.
Sorgen är kärlekens pris
#3: Om det är gabapentin 100 mg i vanliga kapslar så är det enbart vissa tillverkare som har restat dem (än så länge). Borde alltså gå att få tag på förutsatt att du kan göra ett byte. Det är ju inte all ep-medicin där byte funkar.
Apropå Apotea så var lite försiktiga med att beställa receptbelagda mediciner därifrån om det är bråttom. De har visserligen det mesta på lager (om det inte är restat, givetvis) men har emellanåt ganska långa leveranstider.
Kruxet är att har ni gjort en beställning där så är receptet "låst" och ni kan inte ta ut beställningen på ett vanligt apotek utan att först makulera ordern till Apotea.
Det är ganska många kunder som kommer till fysiska apotek och har det problemet.
Det råder brist på farmaceuter vilket även påverkar Apotea, inte bara övriga apotek.😐
#16: Det där med farmaceuter har jag lärt mig lite mer om nyligen. Tydligen är det så att ett apotek inte ena får öppna om det inte finna någon farmaceut på plats. Även om all övrig personal skulle vara där.
#15 Det är både 100 och 300 mg som är restade.
Jag har dem för nervsmärta och de är tyvärr inte utbytbara.
/Maria
#18: Attans! ❤️
#16 Jag har gjort det misstaget två gånger på rad nu att jag beställt från Apotea. Inte för att det är i sista minuten eller något sånt, men det stör mig rätt rejält när man får mail från dem att "tyvärr har det dragit ut på tiden, vi skickar om tre dagar" sen plötsligt har det gått en vecka innan de ens hanterar ordern. Som sagt är jag sällan ute i sista minuten och då går jag på fysiskt apotek, men absolut något som gör en lite irriterad.
Idag var jag på apoteket igen. Gabapentin är ev. restad flera veckor till.
Jag ska i alla fall få SMS när de kommer.
Det värsta är att då kommer nog inte ersättningsmedicinen räcka utan jag får kontakta neurologen igen. Tyvärr har min läkare semester hela september så jag får hoppas på någon annan kontakt.
/Maria
Nu har jag kontaktat neurologen och ska få fler Pregabalin utskrivet då Gabapentin fortfarande är restat.
Besvärligt då jag tycker att det blivit sämre.
/Maria
#22: Usch, vad jobbigt! Hoppas att de funkar någotsånär i alla fall.😐
#23 Ja det är jobbigt. Man undrar hur länge det här med läkemedelsbrist kommer att vara.
/Maria
Vad jobbigt för dig
Håller tummarna att det snart löser sig.
#22: Så jobbigt för dig Jag hoppas det löser sig snart
Sorgen är kärlekens pris
Medicinen är fortfarande restad och jag tycker alternativet jag fått hjälper dåligt.
Har mer ont nu det sista.
/Maria
Nu har jag fått Neurotonin utskrivet. Ska inte vara restat.
Hoppas det hjälper bättre.
/Maria
#28: Hopas det blir bra. Det är så jobbigt med detta restnoterande.
T.o.m. Paracetamol har varit restat men där finns ju likvärdiga alternativ
Sorgen är kärlekens pris
Ja det här är ju inte livsviktigt men det är jobbigt.
/Maria
Nu har jag äntligen fått neurotonin utskrivet så nu ska det ordna till sig🙂
/Maria