Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 318 ggr
Fridaaaa
0

Magproblem som inte går över

Igår kväll small det på med svullen mage, gasig och illamående.
Och det har fortfarande inte släppt. Gör ont i magen med till och från.
Inte ätit något jag inte brukar äta:

Vad kan man göra? Tips?
Inget med kapslar/stora tabletter eller sötningsmedel.

Hopplöst :( Ser gravid ut typ.

(haft magproblem sedan jag var barn men det har aldrig blivit såhär så det varat 1 dygn med såhär, i ett sträck)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

Har du blivit utredd för dina långvariga problem?

/Maria

DesK
10

Fridaaaa, du behöver se över dina kostvanor och se till att få avsevärt större variation i vad du äter. Jag vet att du är selektiv i kosten, men för din egen skull behöver du arbeta mycket aktivt på att få in flera livsmedel i din kost. Jo, det går att jobba med detta, men det kräver vilja och envishet från din egen sida att åtgärda dina problem med kosten. Bara du själv kan göra vettiga, bra och hållbara förändringar, men du måste verkligen vilja göra dessa förändringar för att nå resultat.

/Désirée

Fridaaaa
0

#1 De har gjort flertalet undersökningar, de misstänker IBS men inte satt diagnos då jag vägrar göra en viss undersökning (nej kommer INTE ändra mig på den punkten). Enda de säger "äter mer fiber" men det gör magen värre samt att jag ska ta vissa tabletter jag inte kan svälja eller som jag mår illa. Så vården har inte varit till vidare hjälp.

#2 Kosten är ingenting jag kan ändra hur som helst. Jag kan inte äta mat jag mår spyilla av, det går inte.

Jag arbetar redan aktivt med det, mycket bra att ta reda på fakta först tack.
Har kämpat i närmare 20 år, och extremt få saker jag lärt mig äta.
Men just detta fallet har ingenting med kosten att göra, då jag inte åt något dåligt igår.

• Redigerat 2023-08-18 17:39 av Fridaaaa
Maria
7

#3 Det verkar inte vara så lätt när du vägrar slutföra utredningen. Du skriver att vården inte varit till vidare hjälp men vad är det för hjälp du vill ha?

/Maria

Fridaaaa
1

Vill enbart ha svar på min fråga - tack på förhand!
Min kost sköter jag själv, med mitt selektiva, Det har jag kämpat med i nästan 20 år. Ingenting som "bara ändras" och knappt ändrats på dessa åren heller. Jag kan inte äta/dricka något jag mår illa av, pga smak/konsistens. Förstår att det är svårt för andra som inte lever med det att förstå det och förstår att folk tror att "det är bara att ändra bara man kämpar och vill"; NEJ det är inte så simpelt och JA det är FAKTA - ingenting annat. Vill inte höra NÅGOT tjat kring med kosten, det är inte rätt väg att gå kan jag säga med en gång. Att leva med det är INTE roligt och inget jag önskar någon. Folk behöver få ökad förståelse för det helt enkelt. Märks tydligt hur många som har noll förståelse och kunskap kring det hela och det blir inte bra att kläcka ur sig kommentarer kring det, som att "det går att bota" typ. Det är inte så simpelt och är väldigt komplext.

Och NEJ! KBT hjälper inte alltid och ingenting jag vill gå, pga att det kan förvärra det hela istället och det vill jag INTE riskera!

Så nog prat om kosten - vill enbart ha svar på frågan, då just detta inte är på grund av vad jag ätit.

Fridaaaa
1

#4 Mer tips och råd från dem. Men de har inte mycket kunskap kring det känns det som. Jag klarar inte av den undersökningen de vill göra, och de sa att det är inte ens säkert att det syns då heller, att det är 50/50 typ. Känns som att det behövs mer kunskap kring det och även att vara selektiv i kosten, för där är det stoooor brist i kunkskap inom dietister och sjukvården - tyvärr.

Maria
5

#6 Någon måste ju ha gett dig diagnosen och det borde ju vara rätt person att ta dessa problem vidare med.

/Maria

Fridaaaa
1

#7 Många upplever samma som mig kring IBS och IBS är inte lika för alla. Vissa fungerar foodmap, för andra inte osv. Utan man får hitta sitt helt enkelt.
Men i mitt fall kan min mage bli såhär oavsett vad jag äter. Dock aldrig varat såhär länge.

Vill enbart ha svar på min fråga tack.

DesK
11

Fridaaaa, som vanligt går du in i försvars- och angreppsställning. Eftersom du inte vill prova KBT, vilket sannolikt är den bästa vägen att gå, så får du lösa dina problem själv. Det är ju fullkomligt meningslöst att ge dig råd och tips, eftersom alla tips du får bemöter du med nej, nej, nej. Har du ingen diagnos! Så är det dina egna hjärnspöken och dessa kan behandlas med t ex KBT.
Sluta upp med att du enbart vill ha svar på din fråga, förstå att dina problem hänger samman och inte är isolerade öar. Förstå också att vi som svarar dig verkligen försöker förstå och respektera dig, men ingenting blir bättre av att vi stryker dig medhårs. Du behöver hjälp av vården, mycket hjälp och den finns att få, men du måste kämpa själv och jobba med alla dina problem.

/Désirée

Zadeira
4

Det kan vara så enkelt som att du har typ en förkylning som inte brutit ut i kroppen. Min killes IBS brukar bli rätt grov några dagar innan han blir förkyld, som att magen liksom är irriterad redan innan (vilket är logiskt med IBS). Behöver inte vara just förkylning, men något kanske är fel i din kropp som visar sig om nån dag eller så. Att det skiljer sig mot tidigare beror kanske på att du har mer irritation i kroppen eller att du reagerat annorlunda på något som du brukar kunna äta.

Just IBS eller andra magproblem kan ju vara rätt så besvärliga att reda ut och ena dagen kan ett livsmedel vara jättebra men nästa gång reagerar magen dåligt på det. Men som jag tolkar det så har du typ haft det sen igårkväll eller så? Det är ju tyvärr i magproblemens värld inte länge alls och nog bara att vänta ut. Köra på med motion, kost och så i den mån du kan eller brukar.

Fridaaaa
2

#9 Som vanligt förstorar du upp och förvränger saker.
Har varken gått i försvars- och angreppsställning. Bara förklarat hur det ligger till och att folk svävar in på något jag inte ens frågat om.

Kommer inte gå på KBT vilket jag tydligt skrivit. Det kan förvärra och den risken kommer jag inte ta. KBT fungerar ibland ibland inte. Jag klarar detta bättre själv än med KBT. och NEJ det är inte hjärnspöken - så kommer inte med osanning tack för jo det är precis vad det är, det är inte hjärnspöken.

Jag tänker inte besvara dig och dina kommentarer mer, för de är bara otrevliga mot mig och din egna bild av det hela och inte hur det faktiskt är

Fridaaaa
1

#10 Aldrig hänt förut. Inte hört talas om det heller att folk har fått så.
Men får se i helgen om det blir något mer. Men väldigt jobbigt, för kan knappt äta och så.

Ja det har varit nu konstant sedan igårkväll med detta och detta har jag haft innan men aldrig att det varat ett dygn, det har alltid gått över efter några timmar

DesK
8

Många psykbehandlingar och även andra behandlingar gör att man, till en början mår sämre, men det vänder efter en tid och då blir det bättre. Detta borde du veta, eftersom du jobbar inom vården. Så, nej, jag ger mig inte, av omtanke om dig och i förlängningen din son, sök hjälp för alla dina problem och du skall se att, om du verkligen vill, så får du hjälp.
Nej, jag är inte otrevlig mot dig, utan jag bryr mig om dig och det gör man inte när man bara stryker medhårs.

/Désirée

Zadeira
6

#12 Konstigt att du aldrig hört om det, du som både jobbar i vården och har problem med selektivt ätande osv. Jag dömer inte, men tycker som sagt det är lite skumt om du inte hört om det. Min killes bror med IBS är precis som min man, och det är dessutom några personer till som de känner genom just vården. Tror det var typ en av de första sakerna de sa till honom innan han ens fick diagnosen IBS.

Själv har jag inte IBS eller nån riktiga magproblem, men jag har fibromyalgi där man också kan bli lite uppblåst, irriterad i tarm osv vid ett skov eller annan sjukdom som förkylning. Förkylning sätter ju sig lätt på slemhinnor.

Fridaaaa
1

#14 inget som togs upp på utbildningen eller sagt någon gång på jobbet.
Körtlarna i magen kan däremot drabbas vid förkylning mrn brukar bete sig på annat sätt, det problemet har sonen. Då får han ont men inte gaser. Illamående pga att ddt gör ont. Men jag har inga symtom på förkylning.

Inget vården sagt till mig och inga problem jag haft någon gång. Såhär långvarig är första gången för mig

Fridaaaa
2

#13 detta är fysiskt och inte psykiskt så nej kommer inte söka något psykologiskt. Och nej det blir inte alltid bättre vid kbt. Fakta ej åsikt. Sökt vård massor av gånger via vc och sjukhuset för fysiska besvär och även söker dietister som haft noll förståelse för selektivt i kosten. Så kom inte och säg någonting kring att söka vård för har jag gjort många gånger under årens lopp. Och vården hänvisar enbart till tabletter jag inte kan svpkha eller som inte fungerar eller till dietister, inget mer . Min sista kommentar till dig. Hade du gjort det i välmening hade du lyssnat och inte fortsatt tjatat om saker sim jag redan sökt , testat eller som inte är problemet

Upplever dig som otrevlig och dömande mot mig. Så du skriver i alla fall. Så du uttrycker dig. Och har inget med sk "stryka medhårs " har nada led detta att göra du lägger ofta till saker utefter eget tycke

• Redigerat 2023-08-18 19:00 av Fridaaaa
Zadeira
4

#15 Tänk ändå att det kan vara så olika typ beroende på läkare man har, var man får hjälp osv. Det är ju verkligen inte unikt att man fått höra helt andra saker bara på vilken vårdcentral man går till, eller att vissa saker nämns på utbildningar på vissa ställen men nästan glöms bort på andra. Jag hoppas det går över snabbt oavsett vad det beror på!

Fridaaaa
1

#17 så kan det absolut vara dock inget som nämns på varken sjukhuset eller 2 olika vc med olika läste och sköterskor vid förkylning. Vid ibs ja förkylning nope. Enbart magkörtlarna, det vet jag sedan innan . Men brukar inte ge gaser

91Marran
2

Jag kan inte heller äta allt. Förstår lite hur du har det. Har blivit bättre på att äta men många livsmedel går inte att äta alls. Blir illamående och klöks. För mig är det inte bara psykiskt utan mest fysiskt. Även viss dricka kan vara svårt. Kan inte heller tvinga mig för att lära mig. Det går inte. Man äter det som fungerar för stunden.

Hoppas att du hittar något som hjälper.

Mvh
Mig

Fridaaaa
1

#19 Skönt att höra någon som förstår hur det är!
Tack :)

beem
4

Ibland kan det vara nödvändigt att ge efter för "det gör jag inte jag vägrar "
Vill man förändra för att må bra ja då måste man göra det som kan upplevas otrevligt. Alt.är ju att fortsätta och må dåligt.
Har du funderat över alternativa behandlingar det man kan genomgå utanför sjukvården.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Devya]
5

En varierande kost blir viktigare och viktigare ju äldre du blir. Åtminstone så är det så för mig. Magen min är känsligare och tål inte allt som jag en gång brukade klara av. Numera kan jag inte ens äta blåbär. Spelar ingen roll om de är kokta eller okokta, jag får alltid magkramper och diarre från dem. Så våra kroppar ändras med tiden och vi får börja anpassa oss bättre och hitta annat att som vi kan äta.

Min mage reagerar också ibland mot något som jag äter men jag har absolut ingen aning om vad för det jag åt den dagen är något som jag senare kan äta utan att det sker igen. Ett mysterium.

Nu har jag inte läst alla kommentarer så ursäkta om jag upprepar mig. Har du sökt hjälp angående det här med att du är selektiv med kosten? För just den biten låter ju mer som något psykologiskt mer än fysiskt. Jag har haft (och har ännu) samma sak. Jag har kämpat i över 30 år med det och jag har faktiskt lyckats äta mera grönsaker än vad jag gjorde tidigare. Förut kunde jag bara typ äta gurka, tomat och morötter. Även morötter var svårt för mig! Jag brukade få kväljningar och ibland spydde jag även. Nu idag kan jag typ äta allt och det är allt tack vare mental träning. Jag har kämpat HÅRT för det här. Det enda jag inte klarar av är lök. Om jag är vrålhungrig så kan det dock ibland fungera med lök men det är sällan. Jag har barndomstrauma där som är svårt att komma över.

Jag vet inte om det jag har är något som är likadant som du har. Jag vet bara att jag har så svårt för vissa grönsaker att jag börjar må illa och i vissa fall börjar jag spy. Jag får lätt kväljningar. Jag klurade dock ut väldigt tidigt att det sitter enbart i huvudet på mig. Både illamåendet som kan uppstå och det här med att jag får kväljningar och börjar spy, allt sitter enbart i huvudet på mig.

Så har du någonsin försökt söka hjälp för den biten?

DesK
9

#16 Oavsett vilka frågor du ställer och vilka direktiv du ger på vad för svar du vill ha, så svarar du oftast nej, nej, nej! Kan inte, vill inte, det går inte! Så du upplevs ofta som mycket otrevlig. Om du upplever mig som otrevlig, så är det verkligen synd om dig. Jag har många gånger försökt visa att jag respekterar och försöker förstå dig, men allt bemöter du med NEJ NEJ NEJ.
Beems förslag om alternativa behandlingar är ett riktigt bra förslag.
Hädanefter förväntar jag mig god ton från dig, gentemot alla som försöker ge dig tips och råd och inte en massa nej nej nej.

/Désirée

Heddiz
0

#0: Jag kan förstå hur du känner och det är självklart inte så enkelt att tvinga i sig mat som man mår illa av..😊

För ngr år sen så började jag få ont i magen och var framförallt illamående väldigt länge,tills jag gick till läkaren… .

Jag fick ngr magkapslar och dom var stora, men med små kulor inne i kapseln och det gick blanda ut i yogurt el likn så det blev inga problem..
Magontet och illamåendet försvann iaf..

Har du provat något som läk rekommenderat för magen…om inte så finns det medicin för magen, beroende på symptom då..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

NoEnd
8

Jag tipsade dig om mjölksyrabakterier för ett tag sedan. Har du testat det ännu?

Caeli
5

Har man en känslig mage kan man även få ont av att inte äta något alls dvs att det går för lång tid mellan måltiderna.

Håller med #25 om mjölksyrabakterier.

Draken
5

#3: Ibland kanske man måste göra vissa undersökningar som man absolut inte vill för att få ordning på problemet ?

Du kan/kommer inte att få rätt hjälp om de inte har gjort en fullständig utredning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis