I väntan på diagnos - skriver av mig
Då var det dags att få klaga lite.
Jag har under en väldigt lång period haft problem med smärta. Det senaste två åren har smärtan blivit värre, hållit i längre och kommit oftare.
I dagsläget är jag nog helt smärtfri 1-2 veckor varje månad. Då smärtskoven verkar stämma överens med min menscykel så har jag testats för endometrios. Negativt.
Det är än så länge oklart vad orsaken är och det är väldigt osäkert om den kommer kunna hittas. För mig känns det lite tungt eftersom det känns som det jag upplever är påhittat. Att jag inbillar mig att ha ont i alla leder, rygg, mage, muskler, etc. på en nivå som får mig att inte orka stå och allt för ofta behöva spy. Jag tog en paus nu under sommaren, då jag inte har psykiskt ork för fler undersökningar och mer ovisshet. Tanken är att fortsätta i Augusti igen.
Smärtskoven blir dessutom alltid längre och värre vilket irriterar mig något enormt. Jag har smärtmedel. 1800mg Ibuprofen (maxdosen men jag hamnar oftast över), samt en annan tablett som är oklar om den hjälper mig. Inget får bort smärtan helt, även om jag börjar äta smärtmedel i god tid, använder värme, etc. men jag kan för det mesta klara av vardagen då. Så vid det här laget försöker jag bara på något vis göra saker trots smärtan. Värst är led- och ryggvärken då den håller i sig 1-3 veckor.
Jag skriver egentligen inte för att få råd eller annat. Jag har testat lite blandat med metoder som ska kunna lindra smärtan men hittills är inget verkligen effektivt. Allt från värme till örter, de smärtmedel jag får utskrivet, te, rörelse och annat som man hittar online eller får höra av läkare.
Det hjälper ju inte att inte ha en orsak. I sig är det inte ens bevisat att alla besvär är direkt kopplade. Ledvärken skulle till exempel även bara kunna triggas av det hela men ha en annan orsak.
Jag tror inte att jag behöver nämna att jag skriver detta medan jag ligger i soffan och väntar på godå. Knäna och ryggen gör ont så jag känner verkligen inte för att ta mig iväg och handla.
Du kanske behöver bättre smärtlindrande medicin innan man hittat orsaken.
/Maria
#1: Förmodligen. Läkaren ville inte gärna ge mig mer om det inte behövs. Menade dock även på att om det är mensvärk så finns det ingen annan medicin som borde vara mer effektiv. Ska be min normala läkare (hade en vikarie senast) att se vad som kan göras, samt snacka med gynekologen igen för att se ifall det kan finnas andra orsaker. Men gud vad det sliter att jaga läkare.
Ja hoppas din läkare kan ge dig hjälp.
/Maria
Har du provat olika preventivmedel- om du tror att det har med hormoner att göra?
Blev det bättre sämre?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4: Jag kommer inte använda prementivmedel då alla i min släkt fått flera otrevliga biverkningar samt att jag dessutom då har autism vilket gör att jag är känslig mot viss medicin, framförallt om den då påverkar hormoner eller annat för mycket.
#5: Fast om det hjälper mot värken är det väl värt att prova.
Dina släktingar är inte du och det finns olika typer som påverkar hormoner på olika sätt.
#0 Det låter så otroligt tungt. Antar att det blir svårt att koncentrera sig på något öht när du har konstant ont. Tufft!
Hoppas att de snart hittar en orsak och att smärtan lindras åtminstone.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#6: Fast i mina ögon är det inte värt det och det är mitt beslut att fatta. Om jag föredrar att ha ont över att testa preventivmedel så får det ju vara så.
#7: Ja, koncentrationen lider lite. Hoppas med att jag får svar inom snar framtid.
#8: Absolut men använd inte felaktiga argument utan basera beslutet på fakta.
Det finns inget som hindrar att man använder preventivmedel för att styra upp hormonsvängningar och det är inga problem att äta preventivmedel även om man har autistiska drag.
#9: På vilket sätt är det felaktiga argument? (Obs, jag avstår från svar då jag inte tänker fortsätta denna diskussion.)
Läser man på om till exempel p-piller så finns flera saker som orsakar en förhöjd risk till biverkningar samt att det står att om dessa finns i familjeanamnesen så bör man konsultera en läkare och att risken då är förhöjd för att åka på biverkningar kopplade till denna.
Även när man konsulterar en läkare frågas man, i alla fall här, vad andra individer i nära släkt har för åkommor, etc.
(Och i mitt fall är det ändå autismen som väger tyngre. Jag har tidigare fått problem med medicin som jag reagerat väldigt starkt på och både mina läkare, min psykolog och jag är därav försiktiga med vissa läkemedel.)
Det beror alltid på individen och det är inte direkt okänt att personer med autism kan reagera annorlunda på behandlingar som till exempel påverkar hormoner. Flera autistiska AFABs (biologiska kvinnor) har påverkats för starkt även när det fått lägsta möjliga dosen, etc. medan behandlingen funkat bra för andra.
Att ha autism betyder absolut inte att det inte vore ett alternativ, men det är ytterligare en faktor som kan leda till problem.
Jag har flera själ till varför det är en behandling som jag inte är villig att få samt att jag har träffat flera läkare och mitt beslut har inte ifrågasatts utan stärks. I mitt fall ses sådana preventivmedel som en sista utgång och knappt det.
Jag kommer inte heller att fortsätta försöka rättfärdiga mig eller förklara detta då det i sig inte angår dig något och du saknar information om mig som patient samt utbildningen för att kunna bedöma detta. Jag ber även att du släpper ämnet, tack.
#10: Det finns andra preventivmedel än p-piller som påverkar hormonnivåerna. Det finns även olika typer av p-piller och du nämnde även att du hade autism därför kunde du inte använda hormonpreparat och det är helt fel.
Låt en läkare avgöra och bedöma och sätt inte egendiagnos eller sprid gallimatias.
#11: Det är ju det jag gör. :’)
Jag låter läkare bedöma och går efter det de säger med den fakta de har om mig. Jag sätter ingen egendiagnos eller säger att det är så för alla eller liknande. Det är faktiskt nog snarare du som leker läkare just nu.
Jag vet verkligen inte hur du läser men snälla, släpp ämnet nu. Som jag sa: Det är ingen option för mig av flera själ och jag har konsulterat läkare (se #10). Därmed är den diskussionen avslutad och du kan vänligen avstå från att fortsätta på ämnet. Och om du gärna vill diskutera preventivmedel med folk så kan du skapa en egen tråd där du ger råd. Men som sagt så vill jag inte ha några fler gällande preventivmedel.
Nu handlade det om att förändra din hormonbalansen eftersom du själv misstänkte att det var den som var orsaken.
Märklig diskussion.
- Redigerat 2023-07-19 10:58 av Pyttelite