Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketter: allmänt-övrigtsjukdom-ohälsa
Läst 171 ggr
[Undertaker]
1

Hur lätt ska man få blåmärken?

Jag har nog alltid fått blåmärken hyfsat enkelt. Vet att en nära släkting har en sjukdom som gör att blodet levrar sig saktare och att jag i teorin kan ha ”ärvt” den (minns inte namnet). Jag har aldrig tänkt på att mina sår tar tid innan de bildar skorpor men jag vet ju inte vad som vore normalt då det redan varierar en del.

Men hur lätt ska man kunna fö blåmärken egentligen? Jag satt 10 minuter på hårt golv på knäna mina och de blev senare fina stora blåmärken. Det fick mig att återigen tänka på att mitt blod nog levrar sig saktare än ”normalt blod”. Har även nästan alltid blåmärken lite varstans på ben och armar.

• Redigerat 2023-07-11 20:36 av [Undertaker]
Herveaux
0

Jag har inget svar när det kommer till vad som är normalt när det gäller att få blåmärken men här är en länk där man kan läsa mer om blödarsjuka (hemofili)
https://www.1177.se/Uppsala-lan/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/blodsjukdomar/blodarsjuka/
Jag är inte insatt alls men det låter som att det finns behandling som kan hjälpa eller iaf minska symptomen om det är så att du har någon form av blödarsjuka.

// Harley

Blödarsjuka gör att du börjar blöda lättare och kan blöda längre än en person som inte har blödarsjuka. Det beror på att blodet saknar ett eller flera ämnen som behövs för att det ska levra sig.
[Undertaker]
0

#1: Den (eller snarare dessa) vet jag att det inte borde vara. Går inte i släkten och jag blöder aldrig näsblöd eller i tandköttet. Fast vem vet. Får först ta reda på vad min släkting hade.

Herveaux
0

#2: Ah, okej! 👍

// Harley

[Undertaker]
0

#3: Fast blir osäker när det kommer till Hemofili, då det låter som det min moster hade. Men samtidigt så har ingen annan i släkten några symtom alls varken på den sidan eller på min fars sida.

• Redigerat 2023-07-11 21:17 av [Undertaker]
Sindri
0

Kvinnor kan föra vidare anlag gör blödarsjuka, men får det aldrig själva.

[Undertaker]
0

#5: Nope, omvänd sjukdom. Blodet stelnade för fort. Vilket inte är något problem jag har.

Och som sagt: Annars har ingen några sjukdomar som påverkar blodet.

Lona
0

#5: Kvinnor kan få blödarsjuka men det är sällsynt beroende på att det sitter på x-kromosomen. För män räcker det med ett anlag för att de skall bli sjuka, för kvinnor behövs det två (att de är homozygota).
@Undertaker, får jag fråga vilket ditt biologiska kön är?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Undertaker]
1

#7: AFAB.

Lona
0

#8: Rent genetiskt positivt i just det här sammanhanget mao om jag inte helt har missuppfattat saker och ting. 🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Undertaker]
1

#9: Det gör det nästintill omöjligt att ha den, i mitt fall. Förutsätter att min far vore drabbad utan att det märkts av samt delvis många fler bakåt i släkten.

Mandra
0

#0: det finns en hel rad saker som påverkar hur och när ett blåmärke uppstår:
1) var på kroppen de sitter
a) det är lättare att få blåmärken på "beniga" delar, typ kotor…det går också fortare
b) tar längre tid på köttiga delas som t ex lår
2) hur hårt slag/tryck kroppsdelen utsätts för
3) det är också personligt, olika för olika människor.

tror inte att det är omöjligt att få blåmärken på knäna, som du nämnde, skulle nog jag också få