Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 533 ggr
Maria
3

Märklig känsla i ansikte/huvud

Visste inte riktigt vad jag skulle skriva för rubrik 😉

Sista året kanske har jag en isande känsla i ansiktet och huvud. Det känns som om jag är insmord i mentol. Jag får även en känsla av att vara våt/svettig men känner jag på huden så är jag torr och varm som man ska vara.

Inga större besvär mer än att det är oerhört störande. Jag torkar mig hela tiden med handen som en reflex.

Jag har inte börjat med någon ny medicinering så det kan inte vara nån biverkning.

Är det någon som har några idéer om detta knasiga problem?

/Maria

• Redigerat 2023-07-02 15:26 av Maria
DesK
3

Jag har inga direkta idéer, men det kanske är bra om du pratar med din läkare om detta.

/Désirée

Dahlia_8
0

Det høres ut som det samme som jeg også har hatt i cirka et år. Og noen ganger føles det som det renner dråper av kaldt vann fra pannen min, men jeg er helt tørr. Jeg bruker ingen medisiner. Legen min vet at jeg er deprimert, og har angst og ptsd, og han sa at "Det er bare psykisk". Jeg har vært hos lege kun 4 ganger de siste 30 årene, så det svaret overrasket meg.

Jeg har ikke hatt det sånn hver eneste dag, men ofte. Jeg har lagt merke til at de symptomene kommer tilbake/blir verre når jeg har spist for mye fett, salt og sukker, og spesielt junk, og når jeg ikke har beveget meg nok. Kombinasjonen usunn mat, lite mosjon, lite søvn og mye stress er ikke bra.

Har du snakket med en lege om dette?

Maria
1

Varje gång jag varit hos läkaren har det varit så mycket annat så jag har glömt det😉

Jag har inga psykiska besvär som deprimerad eller liknande.

Känslan är numera konstant och jag har försökt koppla det till mat men går bet.

/Maria

beem
2

Jag tänker nerv i kläm från nacke eller rygg

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-07-02 17:30 av beem
Maria
1

#4 Ja varför inte.

/Maria

beem
2

#5: Testa att ta kontakt med en sjukgymnast. De är helt fantastiska att kunna känna och utreda olika symtom.

Sorgen är kärlekens pris

Maria
3

Jag står på kö till operation av diskbråck i nacken.
Jag ska avvakta och se vad som händer efter den. Det är tyvärr långa väntetider.

Jag har haft det diskbråcket i flera år och detta besvär har kommit sista året cirka. Kanske det kan hänga ihop?

/Maria

DesK
1

#7 Känns som rätt troligt. En av mina vänner fick diskbråck i ryggen för några år sedan och han säger att han blivit sämre och beskriver liknande känslor som du fast i ena benet.

/Désirée

Maria
2

Tänk att jag inte kopplat ihop detta😊

/Maria

Maria
2

Det här är så obehagligt och irriterande. Just nu känns ansiktet iskallt och det känns som det rinner från pannan.
Jag torkar mig ideligen på automatik men jag är alldeles torr och varm.

/Maria

beem
1

#10: Jag känner igen symtomen. Har haft diskbråck i nacken. En sjukgymnast sa till mig att problem i nacken kan ge de mest underliga symtom.

Sorgen är kärlekens pris

Maria
2

#11 Bra att veta
Försökte ringa operationskoordinatorn igen men det är bara telefonsvarare som säger att det är långa väntetider.

/Maria

Maria
2

Detta ganska lilla problem börjar bli väldigt irriterande.
Oerhört svårt att få tag i någon att fråga om väntetiderna.

Jag vet att det är svårt att svara på men kanske på ett ungefär om det rör sig om ett år, två år eller mer…

/Maria

hemul
2

Hur har det gått? Har du fått nåt besked om op?

Tänkte direkt att det lät som nåt neuroligskt. När man upplever konstiga förnimmelser brukar det vara det - eller också håller man på att bli knäpp. Bara att välja! 😛

Skämt åsido, jag har inte upplevt precis somma som du, men andra underliga effekter och förnimmelser av neurologiska orsaker. Hoppas du får hjälp snart och att detta försvinner då.

• Redigerat 2024-01-04 22:02 av hemul
Maria
2

Tackar som frågar.
Nej jag har inte hört något.
Det lär väl dröja. Jag är inställd på det.

Jag har fortfarande denna isande känsla.

/Maria

hemul
2

Låter väldigt obehaglig.

Maria
2

#16 Det är mer irriterande.
Det största problemet är värken.

/Maria

Draken
2

#15: Jag har haft liknande känsla och domningar i ansikte, axlar och nacke. Jag tog kontakt med min läkare eftersom jag har EDS och Fibromyalgi, trodde det kanske var en stegring av EDS, men det visade sig att jag hade en nerv som låg i kläm mellan 2 och 3 nackkotan. Kan det vara något sånt för dig också ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
2

#18 Ja så är det nog sannolikt.
Jag väntar på operation av nacken men väntetiden är lååång😉

/Maria

Draken
2

#19: Jo tyvärr så är det långa köer. Jag har fått godkännande från min läkare att jag skall få operera vänstra knät, men det dröjer ungefär 2 månader innan jag ens kan komma till ortopeden för bedömning. Och ännu längre lär det dröja innan jag får en faktisk operation.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
1

Jag skickade en förfrågan via mejl. Jag undrade om det var år eller månaders väntetid men inte ens det kunde de svara på.

/Maria

DesK
0

#21 Så himla tråkigt och jobbigt! ❤️‍🩹

/Désirée

Maria
2

#22 Ja det är jobbigt.
Jag trodde bara att min fråga var så "bred" så att de kanske kunde svara på om det är månader eller år.

/Maria

beem
2

#21: Fy så jobbigt att inte få något att förhålla sig till.

Sorgen är kärlekens pris

hemul
3

Vården kollapsar. Och då var det väl inte så hejsan förut heller.

Maria
2

Väntar fortfarande på operation och känslan av att det rinner i ansiktet har spridit sig till hela huvudet. Det känns som is som smälter.

Jag blir tokig.

/Maria

DesK
2

Urk!så jobbigt! Håller tummarna för att du snart får hjälp! ❤️‍🩹

/Désirée

Maria
2

#27 Tack. Det låter säkert jättekonstigt men det är väldigt ittiterande.

/Maria

DesK
1

#28 Det måste vara superirriterande!

/Désirée

hemul
0

Ja, verkligen. Låter helläskigt.