Laga mat med varmvatten
Så jag var tankspridd igen igår och eventuellt tog jag varmvatten i vattenkokaren som jag sen kokade makaroner med. Man ska ju inte ha varmvatten, jag antar att man kan bli dålig i magen då? Min mage känns off idag men det kan också ha andra orsaker.
"I'm too old for this shit."
Om du använder varmvatten till vattenkokaren kan det knappast ha ngn betydelse.
Vattnet har väl kokat upp innan du använt det?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Ja, det kokade ju upp två gånger till och med. Jag har bara hört att man inte ska använda varmvatten från kranen till matlagning, så jag antar att det innebär koka inte saker i det.
Det är antagligen bara ett sammanträffande men var lite nyfiken.
#2: Varmvattnet kan innehålla metaller och bakterier men om du kokar vattnet och du bor i en fastighet där det är bra fart på vattnet är det inget problem.
En gång är ingen fara, särskilt inte om det är vatten som kokar. Det kan påverka om man gör det regelbundet. Det finns risk för bakterier och framförallt metaller som kan fällas ut i varmvattenrören men en gång eller så är ingen fara.
Ingen fara eftersom du kokade det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#3: varför skulle varmvatten innehålla bakterier? det kommer väl från samma källa som kallvattnet.
och är det kommunalt vatten är det ju dessutom testat.
metaller, ja - fast mest koppar då eftersom varmvattenrör ibland är gjorda av koppar.
#6 Som sagt, det är något jag hört och läst att man inte ska göra. Är antagligen nåt gammalt som lever kvar, möjligen om det stämmer för de som har egen brunn.
#7: Nej det är ingen skröna.
För att få varmvatten så samlas vattnet i en varmvattenberedare och sedan värms det upp.
Det är där det kan bli bakterietillväxt - därför ska man inte dra ner på temperaturen.
Legionellabakterier ger tex en dödlig sjukdom om man är svag men då kommer inte smittan att man dricker utan via duschning.
Är det ett flerfamiljshus med många boende så är det stor omsättning på vattnet och risken är liten för bakterietillväxt.
- Redigerat 2023-07-12 08:25 av Pyttelite
#8 Jag vet men det jag undrade från början var om specifikt laga mat i varmvatten som kommer från kranen. Bor i ett flerfamiljshus så omsättningen på vatten lär vara okej ur den synpunkten.
Kokade du makaroner i vattenkokaren eller vad menar du egentligen? Jag har aldrig hört att man kan koka makaroner på det viset.
#10 Tolkar TS som att hon kokade upp vattnet i vattenkokaren som hon sen använde till att koka makaronerna i som vanligt. Men att koka upp vatten med vattenkokare är ju både energisnålare och går snabbare.
#10 Som #11 säger så kokade jag upp vatten i vattenkokaren för att koka makaroner i gryta.

#8: ok, det visste jag inte.
vår varmvattenberedare funkar inte….utan det värms upp lite vatten som har plats i pannan…så då är det nog ingen risk för bakterier.