Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 302 ggr
Mandra
0

Min vänster arm just nu

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Min vä arm ser rätt jäklig ut just nu. Inte så kul när det är varmt och man ska ha kortärmat. :(

Bild 1: Armveck
Bild 2: Liten röd svullnad på ovansidan av armen
Bild 3: Blåmärke på överarmen
Bild 4: Extremt torrt område, armbågen

• Redigerat 2023-07-01 17:11 av Mandra
Maria
3

Bild två ser ut som ett födelsemärke. Är det kanske det?

/Maria

Mandra
0

#1: nej, det tror jag inte…det är som en liten röd utbuktning…den har suttit där några år…har tänkt att ta prov på den, men det har inte blivit av.

Maria
3

#2 Det kanske vore bra att kolla.

/Maria

Mandra
0

#3: ja.

Zadeira
2

Bild två ser verkligen ut som ett födelsemärke. Vill inte skrämma dig, men det är just sånt man ska kolla upp som kan vara hudcancer.

Mandra
0

#5: det har aldrig varit ett födelsemärke och ser inte ut som ett sånt heller…men däremot så funderar jag på om det kan vara cancer ivf.
har nog visat det för 2 läkare…ingen av dem reagerade.

• Redigerat 2023-07-02 11:46 av Mandra
Mandra
0

#0: det som är på foto 1 är värmeutslag.

Zadeira
0

#5 Jag har några såna fläckar som blivit bekräftade födelsemärken. Jag har över 200 födelsemärksen på kroppen som ser helt olika ut och går pga det regelbundet på kontroll. Men ja, kommer det nya fläckar ska man kolla upp det.

Maria
2

Födelsemärken innebär inte att de har funnits där från födseln. Det är bara ett namn.
De kan uppstå när som helst

/Maria

Pyttelite
2

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Ett födelsemärke är en brunaktig fläck på huden som innehåller extra många pigmentbildande celler. Fläcken kan vara väldigt ljus, rödaktig, ljusbrun eller brunsvart. Födelsemärken är en naturlig del av huden och de flesta ger inga besvär. Men det är viktigt att hålla koll på om de förändras.
Mandra
0

Vad ni tjatar. :)
Det är betydligt mer troligt att det är en sån här:

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/vartor-och-svamp/aldersvartor/

Åldersvårtor är upphöjda hudförändringar. De är vanligast i ansiktet, på bröstet och på ryggen. Åldersvårtor kan komma redan i tjugoårsåldern och blir vanligare med åldern. Vårtorna smittar inte och är helt ofarliga.
Mandra
0

#0: det hudproblem jag har mest besvär av är det på armbågen. har också haft det längst. troligen bortåt 16 år. när det blir riktigt torrt så spricker det och blöder.

har ännu inte hittat någon salva som får bort det.

Mandra
0

#12: om någon har ett förslag på någon OVANLIG hudsalva tar jag gärna emot det.
har provat det mesta.

Pyttelite
1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Skillingarydsalvan Tjärsalva Original är en fet och mjukgörande tjärsalva helt fri från vatten och färg tillverkad av råvaror från den svenska skogen enligt recept från 1963.
Maria
0

#14 Skulle precis föreslå den😉

/Maria

Mandra
0

#14: nej jag har nog inte det…får prova…tack

Maria
2

#16 En riktig klassiker.
Köpte den förr till hundens tassar. En grön burk som hette hundsalva rätt och slätt. Verkar vara exakt samma innehåll som tjärsalvan😉

/Maria

• Redigerat 2023-07-08 11:19 av Maria
Maria
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite i botten på en gammal burk.
Använder den vid behov själv.😉

/Maria

Mandra
0

#17: ja jag använde kådsalva till min gamla hund. inte riktigt samma sak.