Köp inte vätskeersättning i onödan.
Det kan ta slut och det finns grupper som är i stort behov av ersättning när det bli hetta såsom gamla och barn.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G27pM/undvik-onodiga-inkop-av-vatskeersattning
/Maria
Och med några korn salt istället sparar man mycket pengar.
- Redigerat 2023-06-27 10:56 av Sindri
#1 Precis.
/Maria
Vi har alltid lite hemma, men vi köper inte på oss en massa.
Köpte en förpackning förra året, den står här hemma om i fall att plus en rulle i väskan. Tycker det är smidigt att ha med sig. Är man hemma kan man ju koka egen men går inte att ha med i väskan om i fall att
Jag som inte kan få i mig mycket vatten, och enbart dricker kallt vatten, är det smidigt att ta sån när huvudvärken börjar tränga på, gör skillnad. Gör det på jobbet enstaka gång.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2023-06-27 12:34 av Fridaaaa
Har ett rör Resorb stående, men gör oftast egen. Det går snabbt att röra ihop, men receptet jag har är på en halv liter och ibland vill jag bara ha ett mindre glas. Så det är då jag använder Resorb. För det mesta dricker jag dock enbart vatten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-06-27 15:25 av Carmarino
jag har slutat med vätskeersättningstabletter, så trött på dem… måste mortla dem till pulver för att det ska lösa sig snabbt… ett tag drack jag väldigt mkt vätskeersättning Resorb och köpte paketvis, året runt… så hade alltid hemma… men nu får jag i mig det jag behöver utan sådan lyxvaror
#5 Märkt att det beror på märke, vissa löses upp jättesnabbt
Resorb funkar bra att ta till när det kommer ett elakt sendrag. Så det används nån tablett ibland, särskilt på sommaren. Dock brukar två rör hålla i 1 - 1 1/2 år om inte mer ibland.
Jag fattar inte - vad av allt detta är det som är så viktigt?:
Ingredienser: Glukos, syra/syre (E330), surhetsreglerande medel (E500), mineraler (kaliumklorid, natriumklorid), aromer/aroma, skumdämpningsmedel (E1521), klumpförebyggande medel/antiklumpningsmiddel (E551), sötningsmedel/sødestof (E954).
(https://www.apotekhjartat.se/produkt/resorb-brustablett-hallon-20-st/)
Det enda av allt detta man verkligen behöver är salt. Går alldeles utmärkt att ta en nypa eller några flingor. Citronsyra är många allergiska mot (sannolikt för att den är helt syntetisk). Resten är väl relativt ofarligt (vad man vet idag) men totalt onödiga saker som inte gör något gott för kroppen. Det är salt man behöver och inget annat. Skickligt att man har lyckats förpacka det med tillsatser som är mer än själva saltet och fått folk att tro att det är livsviktigt.
#8: Jag förstår faktiskt inte heller varför fullt friska människor ska använda vätskeersättning.
Har hört att det skulle lindra baksmälla men då finns det andra effektiva sätt tex som att dricka måttligt.
Behöver jag extra vätska så är det enkelt att blanda till självt.
Vatten och nypa koksalt
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-06-27 23:43 av Pyttelite
Har smakat saltvatten man gör själv. Smakar vidrigt. :)
#10 Man kan ju blanda i vad som helst för att smaksätta.
När det är riktigt varmt brukar jag skära upp melon, ananasbitar och doppa i lite flingsalt.
Ljuvligt gott.
/Maria
#9 Även om man är frisk, kan det behövas, om man inte har tillgång till något salt eller för snabbare effekt. Jag personligen tycker det ger snabbare effekt än att dricka massa vatten och äta tex chips eller salta kex om man börjar få ont i huvudet och illamående pga värmen. Så tycker inte man ska döma för att man som frisk tar det enstaka gång. Ibland kan det behövas av olika anledningar.
#11: ett alternativ när man är hemma. men svårare att fixa till på stående fot om man är ute och inte har varesig affär i närheten, eller spritkök eller plats för att bära med sig nödvändiga ingredienser för när det kan behövas. ;)
När packningen måste vara lätt.
#13 Varför måste du ha spritkök?
Vatten och lite salt. Hur svårt kan det vara😉
/Maria
#14: ett rör tar mindre plats. Så enkelt. Lätt packning. Och du glömde smaksättningen man också måste bära med sig i så fall.
Det är ungefär som de som har plåster med sig ut. Det används inte alltid men skulle det behövas den där dagen har de det nära till hands.
Då är ju den här uppmaningen helt meningslös.
Vi får innerligt hoppas att det inte blir samma problem som 2018.
/Maria
#10: Det är ju bara en halv tesked salt till en liter vatten, och i det ska man även ha två matskedar socker. Tycker inte saltsmaken märks alls i de proportionerna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12: Klart att det inte behövs - människor har levt länge utan att kunna köpa kemisk vätskeersättning.
Låt de som behöver få ta del av det men lura inte i att friska människor behöver.
#18 det är inte "klart att". För vissa behövs det, andra inte. Så är det även om du anser annat men så det ligger till i alla fall.
Så folk ska må dåligt för att du anser saker? Logiskt eller inte.
Allt var inte bättre förr och bra att det finns att tillgå om man känner att man behöver det. Jag hade inte mått bra på jobbet vissa gånger, om jag inte tagit det, när det är riktigt varmt. Vet andra som känt samma. Man får anpassa till sin kropp helt enkelt.
Allt var inte bättre förr. Ingen som har skrivit det heller men ersättning har funnits ett 50 tal år cirka.
Det kan finnas behov för gamla, sjuka eller barn när det är riktigt varmt. Uppmaningen var att alla som inte är i behov av det borde låta det finnas i affärerna för dessa grupper
Så att det inte tar slut.
/Maria
Men varför dricka saltvatten? Jag fattar inte problemet. T o m min 90-åriga pappa klarade av att lägga några flingor havssalt i handen och slicka i sig. Sedan dricker man ett glas vatten på det. Varför skall man krångla till det med att blanda saker?
Finns inga andra nyttigheter i resorb-tabletter.
Lite salt och en flaska vatten är väl bra mycket enklare att ta med sig än något man skall hålla på och blanda,
- Redigerat 2023-06-28 16:14 av Sindri
#19: Om det är så att de som behöver vätske ersättning inte kan få det för att friska människor anser att de kan kräva det trots att behovet inte finns då är det bara ett konstruerat behov.
#20: Vätskeersättning har börjats att användas på senare tid för gemene man från att bita baksmälla till att ha det som nöjesdryck.
Jag brukar köra på salt i vatten, med lite citron om det finns. Om jag har fått i mig för lite salt så tycker jag det är riktigt gott att dricka det :)
Köpt vätskeersättning tycker jag faktiskt smakat sämre, jag tycker det smakar för "konstgjort". Så jag avstår gärna!
//Jessie
För det är en massa konstgjorda saker i. Kan inte fatta att man vill ta det frivilligt.
Har sett vissa vettiga kommentarer och andra mindre vettiga i denna diskussion. Ja, jag är faktiskt på båda sidor, för vissa situationer är i en mer gråskala. Det är varken svart eller vitt. Därav finns det en särskild situation som gör att jag har ett rör hemma vid behov. EN särskild situation i mitt liv som har tusentals situationer sammanlagt… Så är så långt ifrån en "bara för att"-prepper som det går.
Är lite sugen på att berätta hur jag tänker men vet att vad jag än säger kommer någon att protestera, utan att ha helheten framför sig. Och den har man inte alltid utlagd på ett forum. Skulle jag försöka ge er min helhet skulle ni få en roman, bokstavligen! Det kommer ingen orka läsa igenom.
Så tar fram popcorn istället och biter mig i tungan och följer tråden tyst. Och hoppas att, var man än står, kan ta till sig vad de andra skriver och kanske lära sig nåt av dem. Istället för att säga att något är direkt fel eller direkt rätt.
Man brukar ju säga att man lär sig nåt nytt varje dag. ;)
#26: Hoppas att du tar lite salt på popcornen så kanske du kan undvara vätskeersättningen och drick ingen alkohol. 😏
Jag har mitt rör här hemma ifall det behövs. Då tar jag en. Tack för vänligheten. 🙏❤️
Det rapporteras just nu om brist på vätskeersättning runtom i landet. Här ger vår näringsfysiolog Ingrid Larsson tips på hur du undviker att drabbas av vätskebrist och hur du blandar din egen vätskeersättning om du ändå skulle drabbas.
Tänk ändå vad vetenskapen kan ha fel …
Läs mer här:
https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/sa-undviker-du-vatskebrist-i-sommarvarmen/
#29: Men jösses, det där är ju sockervatten! Varför i all sin dar skall man ha socker i? Och så mycket? Folk äter och dricker väl nog med socker i alla fall. Riktigt dumt recept, det är extra salt man behöver, inget annat.
Här hemma gör vi Ayran, dvs vi blandar yoghurt med lite salt, vatten och hackad mynta, det är en utmärkt törstsläckare och definitivt bättre än vätskeersättning.
Vätskeersättning skall endast användas av dom som verkligen behöver det och absolut inte av fullt friska vuxna människor. Det är enbart trams att fullt friska vuxna skulle behöva vätskeersättning - självbedrägeri!
/Désirée
#30: Det är nog ett likvärdigt recept jämfört med de populära vätskeersäningsprodukterna som finns idag.
Läs mer här:
Jag har alltid ett rör hemma utifall det skulle bli akut att få i någon vätska, men oftast gör jag själv och har stående i kylen
#10: Blanda med saft, det fungerar alldeles utmärkt 😉
- Redigerat 2023-07-01 10:13 av Draken
#31: Åh! Det måste jag prova.
// Harley