Internationella blodgivardagen
Idag är det internationella blodgivardagen så detta är en uppmaning till alla att lämna blod nu inför semestrarna. 🙂
/Maria
- Redigerat 2023-06-14 06:50 av Maria
Stor eloge till alla som ger blod!
Jag fixar inte det rent mentalt. Önskar att jag gjorde.
Superbra uppmaning att göra det innan nu semestrarna, mycket folk i omlopp ute och större risk för olyckor
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är lätt att tro att "Äh, det behövs nog inte! Det räcker med 'någon annan' lämnar blod".
Just du kan göra skillnad! Om du är lämplig som blodgivare - det här är en livsviktig gåva. ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Skulle troligen gjort det om jag nu fick det. För är inte det minsta nålrädd.
Säger människan att jag kan titta bort om jag tycker det är obehagligt, blir snarare effekten att jag tittar på ÄNNU mer. 😂
Jag har försökt sedan jag var ung flertalet gånger. Blev aldrig godkänd för jag hade för lågt Hb.
Sedan blev jag sjuk och sen var det kört.
/Maria
Jag brukade ge blod men kan inte göra det längre då jag har små barn att ta hand om. Jag brukar nämligen behöva 24h på mig för att återhämta mig efter att ha gett blod. Blir tyvärr helt svimfärdig. Synd då min blodgrupp tycks behövas.
Jag är RhD-negativ, vanligast är att man är RhD-positiv, vet dock inte blodgrupp.
Men sååå viktigt att lämna blod, om man kan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De vill gärna ha mitt blod, men jag kan/får inte lämna eftersom jag har så dåliga järnvärden.
Hade jag kunnat, så hade jag dock lämnat.
#7: Hur många gånger har du försökt ge blod men blivit avvisad pga dåliga järnvärden?
Min läkare och blodcentralen sa att mina järnvärden var för dåliga för att jag skulle kunna lämna blod. Har inte anmält mer intresse efter det.
Jag har blodbristanemi och mitt blodvärde ligger på kring 75-80 och jag fyller inte på järndepåerna.
Får ferrinject intravenöst var tredje månad

#4: Samma sak för mig. Skulle gärna ge blod - men blir inte godkänd.