Återkoppling från vc
Sonen tog blodprov igår.
Igår kväll ringde dem en gång, efter stänging, förmodligen för att återkoppla provsvar men jag missade samtalet pga att jag jobbade. De har ännu inte ringt upp igen. Ska de inte försöka ringa mer än 1 gång?
Vi har inget direktnummer till vårdcentralen så man kommer fram direkt utan de har bara att man kan boka telefontider och de tar slut jättesnabbt, de är slut för dagen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2023-06-13 11:00 av Maria
Du borde kunna se på 1177 vad de ville.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Är det nåt viktigt de vill säga så kommer de med all säkerhet ringa idag igen.
Annars kan du säkert gå in på 1177 och läsa provsvaren där nu. Vissa blodprover kan ta ett tag att analysera så de kanske inte syns än.
#1 Står inget där, självklart redan kollat där
#2 De skulle ge mer info än provsvaret, provsvaret såg jag redan igår innan de ringde. Tänkte eftersom de ringde halv 7 igår kväll måste det ju varit viktigt, annars borde de väl inte ringt?
- Redigerat 2023-06-13 10:38 av Fridaaaa
#3: Ja men då kommer de säkert att ringa dig idag med.
Tänkte mest att de borde väl försöka ringa mer än en gång? Speciellt när de ringer udda tid?
#3: Vad bra då vet du ju redan resultatet och att det är ok annars skulle väl VC ringt igen eller pratat in ngt meddelande.
Skönt för dig att du inte behöver oroa dig.
#6 Hade det varit OK hade de inte runt halv 7 när de har stängt.
Han har förhöjd CPR
Inte skrivit att proverna var OK, skrev att jag såg dem på 1177.
- Redigerat 2023-06-13 12:22 av Fridaaaa
#5: Ofta får de jobba över och försöker då kanske ringa då de inte hunnit innan.
Och då kanske bara ringer en gång.
Hade det varit akut så hade de ringt mer eller idag igen.
#8 Till halv 7 har jag aldrig varit med om det.
Jättedumt om de bara ringer en gång och sedan att man inte kan återkoppla dem dvs ringa tillbaka.
#9: Finns de som gör så när de inte hinner under dagen.
Har du inte hört något än så är det nog inget allvarligt.
Även om CRP:n var förhöjd så anser de nog att det inte är akut.
Jag förstår de om de bara ringer en gång. Många läkare/SSK är hårt pressade.
#10 Som sagt aldrig varit med om tidigare men kanske händer ibland.
Nej det vet jag men man vill ju ändå veta
Vet om att de är det, men då måste de ju återkoppla på något sätt. Så man vet. Tänker gamla som inte hör telefonen första gången, man jobbar eller vad som. Alt skicka meddelande via 1177 eller din vårdappen eller någonting sånt eller tala in meddelande. Något sätt borde det gå. Vet hur sjukvården på bland annat vårdcentral och sjukhus är, inget nytt för mig.
- Redigerat 2023-06-13 13:26 av Fridaaaa
#11: Inget nytt för mej heller då jag jobbar på HC.
Men vi hoppas att de hör av sej under dagen eller om du själv får tag i de.
I mina journaler ljög dem. Läkaren skrev att den försökt nå mig utan resultat men de hade inte ringt en enda gång och vill inte ändra i journalen heller.
#12 Får inte tag på dem idag då telefontiderna tog slut snabbt i morse
#13: Det är illa när de hittar på.
Bara säg till de det när du får tag i de.
#7: Fast om du såg dom såg du också vad som var fel.
Att dom ringdr sent beror troligtvis på mycket jobb, inte på att det är brådskande eller allvarligt. Hade det varit viktigt går ju små barn före andra, och dom hade ringt igen.
Du är säker på att du har täckning hela tiden i telefonen? Att dom säger att dom ringt kan bero på att dom gjort det men inte kommit fram pga dålig sändning på mobilen.
Om du inte litar på vc så byt
#15 Jo fast de skulle återkoppla om det proverna inte var helt bra. Förhöjt CRP är ju att det är något.
#16 De hörde inte av sig på hela dagen igår. Jag försökte ta kontakt med dem men ingen återkoppling.
Jag missade ett samtal i måndags kväll på grund av att jag jobbade, sedan har de inte hört av sig, inte på hela dagen igår. Ja jag har haft teckning hela tiden och haft samtal från andra. Vet inte vad du fick ifrån att jag inte litar på dem, tycker bara att man ska ringa mer än 1 gång, speciellt när det gäller barn. Den gången när de påstod att de ringt mig under dagen för några veckor sedan däremot tycker jag är sjukt fel för de ringde inte en enda gång under hela dagen, jag fick samtal från andra och även tandläkare den dagen, så var inte sanning.
Vet hur pressat vc kan ha det, men någon återkoppling, via meddelande eller någon annan som ringer och återkopplar, speciellt när det kommer till barn och de utlovat att de ska göra det. Jag har svårt för vc oavsett vilket vc det är, så byte har ingen betydelse. Ofta de strular för många. Tyvärr, pga att de inte har bra arbetsförhållanden många gånger, tråkigt men sant.
#17: Men varför pratar de inte in ett meddelande - det gör alltid min VC när jag inte kan nås.
#18 Ingen aning varför de inte gjorde det. Och ingen återkoppling på hela dagen trots att en sköterska skulle meddela läkaren (skrev via din vård-appen). Så är jättekonstigt
#19: Hoppas att de återkopplar idag.
#20 Ja hoppas det.
#18: Varför de inte pratar in en meddelande på telefonen kan vara att de är hårda i det med sekretessen. Uppgifter kan hamna i fel händer eller öron.
Men de kunde ju pratat in att de hade sökt henne kan man tycka och att hon ska ta kontakt med de när hon kan.
På mitt jobb fick vi inte prata in ett meddelande när telesvar gick igång om man sökte någon.
#21: Det KAN vara så att de bara ville säga att CPR var något förhöjt men ingen fara. Och fråga hur ditt barn mår.
Men eftersom du inte har sökt upp de så anser de nog att det inte är något.
#23 Tänkte mest eftersom de ringde på kvällen och inte inväntade till dagen efter. Vad har jag inte sökt upp?
#24: De hade nog mest tid att ringa då.
OM ditt barn hade vart jättesjukt så hade du gjort allt för att få tag i de.
Vet att du försökt men att det inte fanns några tider kvar. Men OM barnet hade vart sjuk på allvar så hade du kanske försökt ännu mer för att få tag i de.
Jag tycker det är dåligt av en HC att inte ha kvar så man kan få prata med en SSK eller en receptionist så man kan boka tider på det viset.
Eller iallafall få prata med de.
Den HC jag har min läkare på vet jag att man även kan ringa 1177 och få prata med de där.
Man kan även gå in på 1177 och boka tider men även ringa så de ringer upp en (på det gamla viset).
#25 Om du hade läst kommentarerna, så ser du att jag lämnade meddelande i "din vård" appen och att de meddelande läkaren.
Om tiderna är slut, spelar det ingen roll hur mycket man ringer, är de slut så är dem. Då hjälper det inte att ringa 2000 ggr. De har telefontider man bokar, man kommer inte fram via något direktnummer så är inte att det tutar upptaget. Hade han varit allvarligt sjuk hade han inte varit hemma självklart. Märklig kommentar måste jag säga.
#26 1177 = skit. Jag vill tala med de på vc i så fall, inte 1177 för de läser bara innantill, och är ju vc som vet mer än de på 1177.
#27: Ok…du hade meddelat de ja. Men om nu läkaren inte hörde av sej så kan jag tänka att det inte var allvarligt. Att han ville bara säga resultatet på CRP:n och fråga hur barnet mår.
Ingen märklig kommentar alls. Man kan vara sjuk men inte så sjuk att man behöver uppsöka akuten eller dyl.
Kan behövas sättas in mediciner tex.
Och jag bara berättade hur det fungerar på den HC jag går på.
- Redigerat 2023-06-14 10:15 av [Mia-45]
#28 Absolut, men ändå dumt att de enbart ringer en gång, speciellt när det handlar om barn. Och sedan inte höra av sig på hela dagen igår, trots att man gett dem meddelande.
Allvarligt sjuk = akuten. Ialla fall kring speciellt barn. Så jo jag tycker det var märklig kommentar.
Aja , vi får hoppas att de ringer idag. Tycker i alla fall att det är mycket dåligt av dem. På vårdcentralarna här kan man bara boka in telefontider, och inte komma direkt till vc, så är de slut telefontiderna så är dem. Så spelar ingen roll om jag ringer 200 ggr till efteråt. Så väldigt felaktigt av dig att hävda "Men eftersom du inte har sökt upp " för det är extremt fel.
- Redigerat 2023-06-14 10:18 av Fridaaaa
Förlåt då för att jag skriver fel ord.
Hoppas det löser sej.
TS, vill inte skrämma upp dig men om de ringer samma kväll som provet togs men sen inte hör av sig igen så skulle inte jag räkna med att det är 'allvarligt men inte SÅ allvarligt.'
Just för att vården är underbemannade och så vidare så kan det "glömmas bort" även ifall det är viktigt.
Om du har möjlighet, gå dit direkt till vc, då kan de ju inte gärna ignorera dig.
Och bara för att jag är nyfiken, vad är CRP?
"I'm too old for this shit."
#31: CRP är snabbsänka som tas i fingret. Man får svar inom några minuter.
Provet visar på om det finns någon inflammation eller infektion i kroppen.
Den ska ligga på under 5 för att vara normalt. Man kan ha något(inte mycket) förhöjd CRP utan att det är direkt allvarligt men kanske att mediciner behöver sättas in.
- Redigerat 2023-06-14 10:49 av [Mia-45]
#31 Som jag skrivit kan man inte ringa direkt till vårdcentralen, man kan bara boka tider. Och de hörde inte av sig på hela dagen igår, trots att jag lämnat meddelande i "din vård" appen och en sköterska skulle meddela vidare till läkaren men fortfarande inget samtal och gått 1,5 dygn nu.
Jo de kan hänvisa till telefontider (som snabbt tar slut) eller hänvisar de till akuten om det är bråttom (Men det är det inte, för han är inte så dålig). Vet de som fått vända i dörren pga att de inte haft tider inbokade.
#32 De tog det via blodprov i armen, tas inte enbart i fingret :)
#33: Just det ja. Det kan man också göra.
Men ofta tar man i finget för att få ett svar snabbare. 😀
#33 Jo, vet att man inte kan ringa direkt men om du lämnat meddelande och så vidare och de ändå inte hör av sig alls så tycker jag det är dåligt. Därför föreslog jag att du kunde gå dit eftersom du inte kommer fram på telefon. Tyckte det lät ovanligt bara att de ringde så sent.
Min vc har så att jag kan boka teltid på hemsidan, om jag ser till att göra det direkt när teltiden börjar brukar jag få första tiden. Så det kan du ju kolla om det går.
#32 Tack för svar!
#35 Har inte möjlighet att åka dit för att sedan bli hemskickade igen. Har 2,5 mil enkel resa.
Vi kan inte göra det, är enbart via samtal eller "din vård" appen.
Lämnat nytt meddelande i appen, se vad de svarar på det.
Mellan 8-9 ska han tydligen ringa imorgon.
Se vad läkaren säger då.
Nu hörde han av sig vid kl 9
Alla provsvaren var inte på 1177 tydligen.
CRP var inget mer än att han förmodligen haft med förkylning i kroppen eller corona utan att vi vetat om det. Men däremot låg blodvärdet på 102, och nya referensvärden för barn är 107 (var 102 innan), så ska ta nytt prov på måndag eller tisdag för att se om det är samma eller höjts, om det berodde på infektionen.
Tyvärr inget ovanligt att de bara ringer en gång och att de sedan inte går att få tag på.
Alla län har heller inte att man själv kan läsa provsvar via 1177 (än). Det är inte ens så alltid att olika mottagningar inom samma län kan läsa varandras journaler och provsvar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#40 Fast att andra mottagningar inte kan läsa journalen har ju med sekretessen att göra. Du måste godkänna det.
#41 Min VC kunde inte komma åt journalsystem på Sahlgrenska tidigare.
Det handlade inte on sekretess utan några andra avtal.
Numera däremot är de sammankopplade men Sahlgrenska kan inte läsa journalen från VC så det är så att säga en väg.
/Maria
Fast oavsett om det finns möjlighet för en enhet att läsa måste patienten godkänna.
#43: Ja, men det fanns alltså inget kompatibelt system så precis som Maria skrev: VC, Sahlgrenska, NÄL och SÄS (som alltså samtliga ligger i Västra Götalandsregionen) hade inte möjlighet att läsa varandras även med tillstånd från patienten utan måste skicka efter provsvar och journalanteckningar specifikt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#44: Jag misstror inte Maria på ngt sett. Digitaliseringen är inte fullt ut implementerad än men det kommer och nu med AI går det säker fortare. 😏
Jag kunde inte se alla provsvaren, av någon anledning. Så de verkar inte alltid lägga upp alla resultat heller
Så här står det om journalen på 1177:
”En del vårdgivare och regioner har valt att alltid vänta 14 dagar med att visa uppgifter som inte är signerade eller vidimerade. Andra visar alla uppgifter direkt. Ibland kan det också dröja länge innan uppgifter signeras eller vidimeras.”
- Redigerat 2023-06-16 08:15 av Pyttelite
#39: Mitt blodvärde är alltid lågt om det tas blodprov då jag är sjuk. Det hör tydligen till men bra att ni kollar upp det sen igen då han är frisk.
#48 Ja han sa att det troligen är pga att han varit sjuk men lika bra att kolla upp
Hans moster har jämt låga värden. Men får se, ska in på torsdag och ta nytt prov. Och även järnvärden