Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigthud
Läst 129 ggr
flocken
0

Sårig underläpp

Jag har sen några veckor tillbaka sår på läppen. I början hade jag även blåsor och munsår. Men de har läkt.
Jag har även exem runt läpparna/ munnen som kommer och går. Behandlas med kortison o fet salva.
Så just nu har jag sår och torr på hakan.
Har ni några tips på vad som kan lindra?
Ute använder jag solskydd på läpparna, inne aloe vera.
Smörjer med salva. Men gör så ont. Jag har ett jobb där jag är ute mycket

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maleficum
0

Har du kollat upp det hos läkare och fått kortison rekommenderat?
Vet att mamma hade något i ansiktet för många år sen (minns inte vad dock) men det blev värre av kortison.

Annars, kan det vara något du reagerar på i någon av de salvor eller saker du använder?

När jag haft perioder med extremt torra händer har jag använt mig av ren lanolin och det har gjort underverk.

Hoppas du lyckas klura ut något som hjälper!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Herpes vid mun eller könsorgan? Få läkarvård för dina munsår inom 15 minuter tryggt och säkert på nätet! Svara endast på några medicinska frågor om dina symtom.
flocken
0

#1: för mitt exem har jag salvor utskrivet av läkare. Helt naturella så inga lukter.

#2 det har jag sen många, många år tillbaka som kommer o går. Men inte såhär att det inte vill läka.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

CasaRamon
1

Jag tycker att det verkar vara Atopi. Atopiska besvär, som kommer och går och då med utslag, eksem, oftast runt munnen och ögonen. Kortisonsalva kan lindra, men tyvärr tunnar det ut huden.
Min son hade böjveckseksem som liten. Det är oftast Atopi, som visar sej på olika delar av kroppen. Han har numera lindriga besvär, han är 42 år. Googla på Atopi så får du veta mer.

flocken
0

#4: jag har hela min uppväxt haft exem och psoriasis.
Det jag inte tål äter jag såklart inte.
Troligen är det min herpes som bråkar.
Varit väldigt mkt stress en period.

Varit på apoteket och köpt en bättre behandling. Hjälper inte det får jag kontakta vc

…………………………………..

CasaRamon
0

#5: Ok, tänkte också på Psoriasis. Ja, då vet du ju vad du lider av. Jobbigt. Vet att stress förvärrar problemen.