Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 465 ggr
[Shinigami]
1

lindring kronisk värk

diagnostiserades för ett år sedan och letar saker bortsett från terapi (typ knaka allt, lätt yoga, rätt sorts styrketräning för att bygge upp muskler runt leder) och akupunktur som kan ge lindring. har smärtstillande, antiinflammatorisk och annan medicin brukar även används en hel del värme dynor som är tänkts för olika delar av kroppen. idag är en dålig värkdag så jag har skitont.

vad mer kan hjälpa?

Maria
3

Vad är det för diagnos du har och var är det du har smärta?

/Maria

[Shinigami]
1

#1: Ledgångsreumatism (ra) värst är knän, fotleder, axlar, armbågar och handlederna. idsg framförallt knän och axlar

Pyttelite
1

Blir det bättre med bastu?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-05-30 20:30 av Pyttelite
[Shinigami]
0

#3: testade när jag bodde hos morfar men ingen skillnad tyckte jag

Pyttelite
1

Varmare simbassäng typ vattengympa?

Mandra
0

#0: magneter och magnetiskt vatten. särskilt vattnet hjälper bra vid olika typer av reumatism.
har egen erfarenhet av det.

[Shinigami]
6

#5: ska se om jag kan trsta

#6: phaha om du kan dra upp riktig forskning och intr hokus pokus förklaringar

hemul
1

Många tar nyponpulver o MSM (en organisk svavelförening). Jag gör det själv, i förebyggande syfte. Har artos i fingrar o tår, men ingen smärta av det. Båda preparaten ska ha visat resultat i riktiga studier.

Jag tror benhårt på MSM. Orsaken är att en mkt stor hund jag känner drabbades på ålderns höst av artros och gick väldigt illa. Tipsade matte om MSM. Nästa gång vi träffades var hon jätteglad och hunden gick i stort sett normalt. Hon berättade att de tidigare varit tvungna att hjälpa honom upp när han sovit, nu kunde han resa sig själv. Finns ingen placeboeffekt på hundar så…

Pyttelite
1

Naturpreparatet MSM påstås ha antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper och sägs vara bra vid artros. Men om MSM över huvud taget fungerar är inte klarlagt i några stora vetenskapliga studier.

Runt 30 procent av dem som har ont på grund av artros använder kosttillskott eller naturpreparat för att lindra smärtan.

MSM, metylsulfonylmetan, är ett av alla dessa preparat, och ofta omtalat. Men det finns inga vetenskapliga bevis för att det är effektivt mot smärta.

Trots det tycker många med reumatisk sjukdom att MSM är bra.

Läs mer här:

https://reumatiker.se/ingen-bevisad-effekt-med-omtalade-msm/

Naturpreparatet MSM påstås ha antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper och sägs vara bra vid artros. Men om MSM över huvud taget fungerar är inte klarlagt i några stora vetenskapliga studier. Runt … Ingen bevisad effekt med omtalade MSM Läs mer
hemul
0

Det finns antagligen inga stora studier alls. Men nog finns det studier. Det här kan vara en ingång kanske.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372953/

Men för mig räcker det med att hunden kan gå.

Pyttelite
1

#10: Jo men om man inte har artros och är hund så kanske det är onödigt att självmedicinera.

hemul
2

Det anses nog hjälpa mot ledvärk generellt. Det är billigt och ofarligt, så man dör inte av att testa. Man har inte alltid råd att vänta på absoluta bevis heller. Det är nu Shinigami har ont.

Och så stor skillnad är det inte på olika däggdjur rent fysiologiskt. Det är därför man öht gör djurförsök. 😉

Pyttelite
0

#12: Läs gärna rådet från reumatikerföreningen.

Varför lägga stora pengar på något som inte har bevisad verkan.

Man gör djurförsök men för den skull finns det inget absolut likhetstecken mellan hur djur och människor fungerar.

Magi-cat
3

Det finns väl mycket man gör utan "tillräckliga bevis" och även sådana kan omprövas under årens och resans gång. Har nu något visat sig effektivt enligt beprövat erfarenhet och t.o.m. fungerat för hund, kan det ju vara värt att pröva.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
0

#14: Jag tror att vi är många som inte håller med dig.

Klart att det ska finns objektiva bevis för preparat man stoppar i sig framförallt ska man inse att de kan äventyra annan medicinering.

CasaRamon
0

Jag har testat allt , MSM , Nyponpulver, Ginseng m.m. m.m Ingenting har gett mej lindring av min höftartros. Inte ens en nyhöftled för 10år sedan. Så för mej är det bara Alvedon och gym + promenader som lindrar.
Hade en hund, Chowchow, som fick artros i benen. Han fick kortisontabletter som gav blödande magsår, vilket gjorde att han till slut avlivades.

Mandra
0

#16: som sagt…magneter och magnetiskt vatten…även shamansk healing funkar mot artros.
inget av detta stör medicinering.

kortison ska man hålla sig borta ifrån.

CasaRamon
4

#17: tror inte ett dugg på det du föreslår. Stör inte medicinering, säger du. Men det är ju för att slippa medicinera som man testar olika naturmedel.

Maria
3

#17 Varför ska man hålla sig borta från kortison?
Det är en avvägning. Är man i behov av det så kan det ge en enorm lindring.

/Maria

Pyttelite
2

#18: Men det är väl inte mindre farligt med naturläkemedel som dessutom sällan är kvalitetsgranskade och ibland helt verkningslösa.

Mandra
0

#18: inget av det jag nämner är "medel"

Mandra
0

#20: som sagt…inget av det jag nämner är medel.

Mandra
1

#19: jag vet att det lindrar…men det kan också ge en rad biverkningar…ibland kroniska.

Biverkningar vid behandling med tabletter, kapslar eller sprutor
Biverkningar du kan märka snabbt är att du får hjärtklappning, känner dig överaktiv och får svårt att sova, speciellt om du tar höga doser. Du kan känna dig mer hungrig än vanligt.

Annars kommer biverkningar främst om du behandlas en längre tid, mer än två veckor. Då kan du till exempel känna av något eller några av dessa besvär:

Vätska samlas i kroppen och ger svullna händer och fötter.
Huden blir tunnare och skörare, vilket kan leda till hudbristningar.
Du får lättare blåmärken.
Det tar längre tid för sår att läka.
Nedsatt immunförsvar så att du lättare får olika infektioner.
Muskelsvaghet.
Andra biverkningar kan upptäckas genom prover eller andra undersökningar. Det kan till exempel vara följande:

Högt blodtryck.
För hög sockerhalt i blodet och risk för diabetes.
Förändring i saltbalansen i form av för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt.
Benskörhet.
Benskörhet ökar risken för benbrott. Därför får du recept på läkemedel som minskar risken för benskörhet när du tar kortison.

Andra biverkningar som är mindre vanliga kan till exempel vara dessa:

Ökad vikt.
Grå starr.
Psykiska reaktioner som depression, överaktivitet eller förvirring.
Omfördelning av kroppsfett så att du blir rundare i ansiktet och på bålen.
Trötthet.
Ökad behåring hos kvinnor.
Tillväxthämning hos barn.

Mandra
0

#18: det är inte alls för att slippa medicinering…jag äter en hel del skolmedicin

CasaRamon
1

#24: som jag skrivit i #16, så har jag testat ett flertal naturmedel, vilket jag ju helst skulle använda, då kemiska läkemedel ofta ger biverkningar. Men tyvärr inget av dessa var bra för mej. Enbart Alvedon är ju inte mycket att oroa sej för, och det är det enda som hjälper mej.

Maria
3

#23 Jag vet för jag har ätit mycket kortison med ett antal biverkningar som månansikte t.ex.
Det var i ett led av min behandling och jag var i behov av den behandlingen.

Jag kan stå ut med biverkningarna när jag vet att resultatet blir bra.

/Maria

Mandra
0

#26: men en del får det föreskrivet för konstant bruk…DET är inte bra

Maria
3

#27 Det beror ju alldeles på det enskilda fallet. Du kan ju inte bara skriva att det inte är bra när du inte skriver varför personen får det, vilken diagnos det handlar om osv.

/Maria

Mandra
0

#25: finns inga naturmedel som jag känner till som hjälper mot värk.

Alvedon är inte så ofarligt som det verkar. Det är väldigt lätt att ta för många och då kan man dö på kuppen.

Mandra
0

#28: vi säger så.

Maria
3

#29 Det är väl självklart.

Hur kan det vara lätt att ta för många? Möjligtvis om man saknar läsförmåga.

/Maria

Mandra
0

#31: det är väldigt litet glapp mellan högsta dagsdos och dödligt dos. och det finns de som dött av det.
ja antagligen saknar de läsförmåga. :(

hemul
1

#13: Det har jag redan svarat på, i inlägget ovan ditt. Jag har också sagt att det är billigt, så några "stora pengar" är det inte frågan om.

Du tycks ha svårt att förstå problemet. Givetvis skulle vi alla vilja ha väl underbyggda och botande behandlingar för var enda sjukdom och tillstånd som finns. Men så ser det inte ut. Har man t.ex. ständig värk så är de flesta öppna för att prova allt som eventuellt kan hjälpa och inte är skadligt. Man kanske inte bara vill dra ur proppen, lägga sig i sängen och försöka och stå ut resten av livet.

• Redigerat 2023-06-12 11:11 av hemul
Maria
3

#32 Nej det är inget litet glapp.

Däremot kan det bero på underliggande sjukdomar och annan medicinering.

/Maria

Maria
3

#32 Jag tycker du kan länka till dessa siffror istället för att slänga ur dig ett påstående.

/Maria

[Shinigami]
1

#8: Ska höra med min läkare om det kan hjälpa

#16: Ja, träning är det jag får sata mest på i längden tror jag typ

#17: Tror inte på hokus pokus men bra att du får placebo

Maria
2

#36 Hoppas att du kan få lindring.

Ber om ursäkt att din tråd kapades.

/Maria

[Mia-45]
0

Tänk på att det som kan hjälpa en kanske inte hjälper alls på en annan.

Jag tar Alvedon ca 3-4 per dag för att ta bort det värsta av värken. Dämpar även min yrsel har jag märkt en aning.
Tål inga starka mediciner och tror inte på MSM eller andra hokus pokus-behandlingar i dte långa loppet.

Har tagit kortison 20 mg per dag men bara under en period. Det funkade superbra. Jag blev som en ny människa.
Men med alla dessa biverkningar detta har ska man absolut inte ta det under en längre tid. Om man måste så ska man ligga runt 5mg per dygn men ofta så hjälper inte den låga dosen.

CasaRamon
3

#29: Det finns faktiskt dom som fått lindring av naturmedel. Min man fick lindring av Ginseng under flera år. Däremot inte jag. Alvedon är inte skadligt av låga doser. Man kan dö av allt missbruk, ink. vatten.

Maria
1

#39 Ja precis, även vatten är dödligt.

/Maria

DesK
1

Ang kortison, så är det nödvändigt vid vissa sjukdomar, det finns helt enkelt ingenting annat som hjälper. T ex vid irit, som jag drabbats av många gånger i ca 30 år, men har varit fri från det i snart 5 år.
#0 Har du provat tigerbalsam eller tea tree oil? Det hjälper mig, när mina knän bråkar med mig.

/Désirée

• Redigerat 2023-06-12 20:10 av DesK