Kissnödig oftare
Hej, jag har haft vätskebrist och nu har jag börjat dricka mycket mer vatten och jag känner mig kissnödig mycket oftare nu, beror det på att jag får i mig mer vätska?💞💞
Ja
/Maria
#0: Hur vet du att du haft vätskebrist?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: jag tog prover och det visade på det
#3: Vad är det för prover du tar för att kolla vätskebristen?
Börjar man dricka mycket mer vatten så är klart att man kissar mer.
/Maria
#4: jag har ingen aning men jag blev skickad till akuten av bup till att ta dem för ett tag sen
Det finns inga blodprover som visar att man har vätskebrist men däremot andra tecken. Vad fick du för behandling eller råd på akuten?
/Maria
#6: Låter konstigt att man ska åka till akuten för vätskebrist.
#7: Jo det finns det. Onormalt högt hb kan vara ett tecken på vätskebrist.
#9 Kan vara ja. Men det finns inget direkt blodprov som talar om vätskebrist.
/Maria
#4: jag har ingen aning men de sa det iaf🤷♀️🤷♀️Men de ville kolla alla mina värden för att se om jag hade brist på nåt
- Redigerat 2023-05-29 21:40 av hej888
Låter konstigt att de kan ta tester för att se om du har vätskebrist men helt självklart att man kissar mera om man dricker mera. Det är inte så konstigt. Det som kommer in måste ju också komma ut.
#12: men kolla det kom in en sjuksköterska till mig och sa ”det vi kan se på proverna är bla att du behöver dricka mer” typ
#13: Tog de ett urinprov? Om din urin är väldigt mörk så kan det tyda på vätskebrist. Så det kan förklara den saken.
#14: nej de tog en nål i armen men jag har ingen aning jag vet inte riktigt hur sånt där funkar👽👾
#16: Nja, jag tror de måste ha kollat natriumnivån. Inte ofta att de brukar kolla sånt enligt min erfarenhet.
Man kan inte säga att en person har vätskebrist bara pga att personen har ett högt hb. Det finns många orsaker till varför hb e högt, inte enbart vätskebrist. Kollar man dock natriumnivån är det en annan femma.
- Redigerat 2023-05-30 09:42 av [Devya]
Jag tror att det var ett svar på den sammantagna bilden.
TS har ju ätstörningar och var skickad från BUP.
/Maria
Tips om du vill läsa mer om vätskebalans: https://medisera.se/fragor-svar/vatskebalans-vanliga-fragor-och-svar/
Står att man ska dricka 1,5 liter vatten per dag, vilket kan vara svårt! Jag brukar hälla upp allt vatten i en stor vattenflaska och ha i kylen så jag har koll på exakt hur mycket jag dricker :)
Aldrig hört om Medisera. Ögnade igenom vad det stod. Visst stod det info om vätskebalansen som kan vara intressant.
Men såg också att de själva säger att texterna är att betraktas som populärvetenskapliga, inte vetenskapligt säkerställda. Och att det inte alltid baserat på senaste forskningen
Så man kan läsa texterna deras, absolut! Men man bör inte lita blint på exakt all information, särskilt eftersom alla kroppar är olika.
Bara en påminnelse till alla om att tänka på källan och källkritik. Vilket man alltid bör göra för övrigt..