Misstänkt uvi
Vad kan man göra mer än att dricka mycket?
Dricker INTE tranbärsdryck!
Citron går bra.
Vet att man ska undvika socker, vilket är lättare sagt än gjort.
Misstänker UVI men får inte tag på vc förrän imorgon. Bara hoppas att man kan få en tid under dagen.
Misstänker uvi pga feber, ont i ländryggen och kissar oftare. Samt illamående.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så tråkigt! Citronvatten ska vara bra. På vilket sätt är det svårt att undvika socker?
/Désirée
#1 Är socker i mycket och är det inte socker så är det sötningsmedel.
Ja citron skrev jag i inlägget :)
- Redigerat 2023-05-23 18:35 av Fridaaaa
Äter du mycket färdiglagat? I så fall förstår jag det, men om du lagar mat från grunden, så är det lätt att undvika socker.
/Désirée
#3 Håller inte med att det är lätt att undvika socker ändå.
Vet att de räknar in kolhydrater med i det hela, att det "omvandlas till socker i kroppen". Nej jag lagar mycket själv. Just nu dock orkar jag inte laga så mycket själv från grunden. Men hör inte till tråden kring socker vs inte socker eller matlagning, så det vill jag slippa diskutera vidare.
- Redigerat 2023-05-23 18:39 av Fridaaaa
Åh hade ingen citron kvar eller citrondricka :(
Något mer man kan köra på?
För det första ska du dricka mycket, vad som helst, så att du kissar. Te tror jag är lite urindrivande, och det ska gärna vara surt så om du har citron eller limejuice att ha i så är det nog inte dumt.
"I'm too old for this shit."
Lingondricka ska vara bra men är kanske inte något man har hemma. Äppelcidervinäger i vatten kan också hjälpa.
Viktigt är att hålla sig varm.
#6 Du har skrivit det jag redan skrivit i inlägget ang dricka mycket :)
Lime har vi inte, citron var slut, så har inte det hemma :(
Får testa te.
#7 Nej jag dricker inte lingondricka så. Har inte äppelcidervinäger heller :(
Ja idag ska det bli 24 grader så :)
Vårdcentralen hade ingen telefontid förrän i eftermiddag, så lär inte bli något besök idag :S
#9: Du kanske skall ta kontakt med akuten ? UVI kan gå upp till njurarna om du går för länge obehandlat. Då kan du utveckla Njurbäckeninflammation och i värsta tänkbara scenario kan du utveckla urosepsis.
Du skriver ju att du redan har ont upp emot ländryggen, och det är röda varningsflaggor.
- Redigerat 2023-05-24 08:36 av Draken
#10 24doktor sa igår att jag ska bara till akuten om det blir värre symtom.
Jo vet att det kan utveckla sig till det.
Akuten är dock 6 mil hemifrån och vill inte bli sittandes där i flera timmar samt har ingen bil att köra. Så inväntar vad vårdcentralen säger när de ringer upp i eftermiddag.
Har skickat via Din Vård-appen, det är via vårdcentralen, se vad de säger där.
Ingen tid idag
De ska ringa upp igen imorgon vid 8.30
Inte haft feber sedan imorse i alla fall, och inte haft ont i ländryggen heller idag.
Ska be sambon köpa hem med citron när han slutar jobbet.
Fick en tid idag 13.40
Se vad de säger.
Inväntar odling, svar måndag.
Han tror något virus men han tycker det är konstigt att snabblänkar inte visade på infektion men att jag har feber
#15 Du hade förhöjd CRP med andra ord?
/Maria
#16 Nej den var som sagt normal. Ligger under 5. Hade den varit förhöjd = tecken på infektion, vilket det inte är. Den ligger under 5
Men har feber.
- Redigerat 2023-05-25 18:33 av Fridaaaa
#17 Jag trodde att snabblänkar som du skriver var ett skrivfel och att det skulle stå snabbsänka.
Vad menar du med snabblänkar?
/Maria
Ser nu att jag glömt ett "inte" i 16
/Maria
#18 ja det ska stå snabbsänka 👍
Lätt hänt :)
Så frågan är vad som är fel hmm speciellt om odlingen inte skulle visa något
Fortsätt att dricka mycket. Det borde även finnas tranbärstabletter som du kan testa och ta, men om det har redan gått för långt så lär det förstås inte hjälpa mycket, tyvärr.
#21 Bara sett dem i kapslar? Och det kan jag dessvärre inte svälja.
(öppna dem = smakar likar vedervärdigt som att dricka tranbärsjuice)
Ja jag försöker få i mig dryck. Jag har svårt att dricka mycket. Just nu blir det citrondryck, även fast det inte är så nyttigt och citronvatten (kan inte dricka mycket av vatten). Bättre än inget. Se vad odlingen ger för svar på måndag
Fattar inte vad det kan vara :/
#22: De finns som tabletter också. Jag har sådana hemma åtminstone. Fråga på apoteket. Kan ju inte skada att ta dem i preventivt syfte.
#23 Kollade på nätet nu, den sambon hinner till innan stängning har inga tabletter, tyvärr. Så kan tyvärr inte testa det över helgen :(
- Redigerat 2023-05-26 15:29 av Fridaaaa
Odlingen visade ingenting heller
Så de tror att jag fått något virus, konstigt att det satte sig så menmen.
Skönt att det inte var något
Däremot blev jag irriterad för läkare hade skrivit i journalen att de försökt kontakta med x antal gånger i måndags utan svar. De har inte ringt en enda gång och de har rätt nummer