Restless legs
Har problem med det i perioder. Någon som har tips? (Som inte är medicin som tex används mot parkinson)
Magnesium hjälper inte
Jag sover absolut inte med strumpor på.
Hjälper inte att spela vatten på
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bada med Epsom-salt kanske kan funka, men blev osäker nu när jag funderade på det. Det är mer muskelavslappnande men RL känns mer som nerver som spökar.
Annars har jag hört att kaliumbrist och ev D-vitaminbrist kan ge det här med.
Massera lite brukar hjälpa mig.
Om det är i perioder så kanske du kan kartlägga hur det är när det blir mer. Kanske t ex är stressrelaterat och vet du det så kan det kanske underlätta.
"I'm too old for this shit."

#1: järnbrist brukar kunna vara en orsak. har du kollat ditt järnvärde?
Mina järnvärden och depåer är bra.
#2 Nu när du säger det så fick jag äta Niferex ett tag, jag tycker mina problem är bättre för tillfället i alla fall.
#1 Kommit efter graviditeten 2018, kommer till och från.
Ser ingen koppling

#5: det är ju faktiskt ingen som med säkerhet vet vad RLS beror på…det finns olika teorier.
själv lider jag av PLMD - en snarlik sjukdom, men inte samma. jag kan också se en klar koppling med hormoner…så jag tror att det kan vara en orsak.
när min PLMD bröt ut, så följde den menscykeln.
först hade jag bara besvär en vecka innan mens…efter ett tag, 2 veckor innan mens…efter ytterligare tid, 3 veckor innan mens…till sist hade jag symptom varje natt…men det tog nog ca 2 år innan det inträffade.
annars är ärftlighet en orsak man talar om för RLS…har du någon släkting som har det?
#6 Som jag skrev, kom det efter graviditeten, inte haft problem innan.
Så tror inte det är ärfligt utan ren slump
Men inlägget handlar om att lindra det på kvällarna när jag ska sova :)
- Redigerat 2023-05-16 09:32 av Fridaaaa
#5 Ett tips är annars att föra dagbok då det kan vara svårt att hålla överblick över alla variabler i huvudet.
#8 Har redan gjort, och finns inget samband.
--
Vill enbart ha tips om lindring för det på kvällarna när jag ska sova :)
Det gör inte ont, utan kryper enbart mycket i benen

#7: finns ingen slump…allt har en orsak och en verkan.
har du provat tyngdtäcke. hjälper en del.
#7 Jag har dokumenterat och finns inget samband, ingen röd tråd varför det kommer ibland, är det jag skrev. Skrev inget om slump.
Men finns som sagt ingen röd tråd
Men vill enbart ha tips på hur man kan lindra det, ingenting annat
Alla prover är fina dessutom

#12: så du skrev inget om någon slump:
så du har inte skrivit det här i inlägg #7
"Så tror inte det är ärfligt utan ren slump"
#13 Beror på hur man tolkar det. Det syftar på att det inte är ärftligt utan en slump att det uppkommit av annan anledning än ärftlighet. Men, jag ser inget samband, när jag antecknat
Nu återgår vi till trådens fråga tack.
#1 Har inte brist på D-vitamin eller kalium :)
Jag har haft RLS i stort sett hela livet. Som barn kallades det då för växtvärk, men som inte försvann i vuxen ålder. Däremot försvann problemen när jag blev gravid. För att sedan återkomma några år senare. Jag vill heller inte äta dom mediciner som finns mot RLS, är väldigt känslig för mediciner. Så för mej är det bara Alvedon som ger lindring. Läkarna som ger mej recept på Alvedon, säger att 1-2 Alvedon/natt inte är något problem. Speciellt då jag inte äter några andra mediciner.
#16: I mitt fall, tror jag inte att det är ärftligt. Kan inte erinra mej att någon annan i familjen haft dessa problem.
Jag äter dagligen Magnesium och D-vitamin.
#16 Alvedon tar inte bort det för mig. Det gör inte ont för mig, men alvedon tar inte bort "krypningarna" i benen.
Hur var det med att massera då? Har du nån punkt där det är värre, liksom utgår ifrån? Massera där.
#19 Nej ingen speciell punkt.
Försöker massera men svårt på sig själv tycker jag men brukar försöka lite. HJälper för stunden