Hemmatips halsbränna?
Är det nån som har något tips på nåt man brukar ha hemma som kan lindra halsbränna? Har för mig att jag hört att bikarbonat i ett glas vatten kan lindra men är osäker, eller om det finns nåt annat sånt där hemmaknep. Kan inte komma iväg å handla på Apoteket fören i eftermiddag och halsbrännan nu är helt galen.
Dricka mjölk
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Har inga mjölkprodukter hemma tyvärr, men tack för tips till framtiden!
Jag har sällan halsbränna med har ändå Gaviscon tuggtabletter hemma. Det finns förstås andra märken också. Och dom hjälper ganska snabbt.
#3 Jag ska förbi apoteket i eftermiddag och köpa hem nåt sånt. Brukar inte ha hemma för jag har heller i princip aldrig halsbränna. Tänkte om det fanns nåt smart hemmaknep så länge hade det ju varit skönt.
#4: När jag nån gång får halsbränna, så beror det oftast på att jag ätit lite för mycket syra, som citron t.ex så det får jag vara försiktig med. Tyvärr tror jag inte att det finns nåt hemmaknep som lindrar. Inget jag känner till iaf.
#5 Mjölk lindrar för de flesta :)
Väldigt mogen banan kan med lindra
Vissa tycker det lindrar att tugga på mandel
#7 Både banan och madel har jag hemma, så kan äta lite av båda då och testa. Om inte annat så är det ju luinchtid så det passar ju bra med ett snack nu!
#0 Bikarbonat i ett glas vatten är en bra och beprövad huskur.
Hoppas det blir bättre!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag hade för mig jag hört det!
- Redigerat 2023-03-27 13:12 av Zadeira
#10 Brödkryddorna anis, fänkål, kummin är det också en del som får hjälp av. Man kan ev tugga några frön eller göra te.
Har du kamomillte hemma? Det kan också lindra.
#11 Jag brukar snarare få halsbränna av brödkryddor.
#12 Samma här
#12 ok. 🙂 Då ska du undvika det förstås.
Jag kan dricka nåt med kolsyra i så rapar jag liksom upp halsbrännan.
Bikarbonat. Eller rå potatis om det kniper.
Kan säga att jag testade banan och mandlar, som inte gjorde något alls tyckte jag. Fick tag Samarin. Såg när jag kollade på innehållsförteckningen att det typ är samma sak som bikarbonat, så där fick jag verkligen bekräftat att jag lika väl kan ta det som är ett mycket billigare alternativ.
Det värsta är att det har inte hjälpt ett dugg. Insåg att det inte är vanlig halsbränna heller utan magkatarren som spökar. Den gör det ofta på våren av nån anledning. Stoppade i mig Omeprazol, men det brukar ta ett dygn innan det börjar ha effekt så nu känns natten väldigt lång.
#17: Köpte du Gaviscon eller annan tuggtablett? Det är bara dom som hjälper mej vid halsbränna. Inga lätta huskurer. Men har du magkatarr så är ju läget annorlunda, och då inte bara tillfälligt.
För många år sedan, fick jag magkatarr. Det som hjälpte mej var en sträng diet. Bara kokt mat, inga kryddor annat än salt. Så det blev då mest kokt fisk, kokt kyckling och kokt ris. Jobbigt, men det hjälpte.
#18: Nej, jag fick bara tag i Samarin. Skulle köpt som du sa nån tuggtablett. Men nu har jag lärt mig det och får se om affären har det idag.
#20: Tror att det bara är apoteken som säljer detta.
#20 Tål du sötningsmedel så är https://www.apotea.se/novalucol-tuggtablett-30-st denna bra :)
#22: Det är precis såna tuggtabletter jag pratat om, finns olika märken men med samma innehåll, finns på apotek och där man säljer apoteksvaror. Kanske säljs dom även på vissa livsmedelsbutiker.
#23 Dem tycker jag är bättre än Gaviscon, tyvärr tål jag inte dem pga sötningsmedel. Jag har jättesvårt att hitta som fungerar som är utan sötningsmedel när jag får halsbränna
#24: Då får du använda dej av egna tips: mjölk, banan och mandel. 😉
#25 Jag äter inte mandel.
Banan och mjölk fungerar för stunden för min del, jag kan inte äta och dricka det i samband med läggdags. Gav dem tipsen eftersom ts skulle till apoteket sen :)