Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 309 ggr
Fridaaaa
0

Ang foten

Fått tid till naprapat men inte förrän om 1 månad, ont om tider som passade.

Någon som hsr tips på hur jag kan minska värken i foten till desS? Ej tabletter.
Har stödstrumpa.

(Sjukvården vet inte vad det beror på att jag får ont i foten )

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
4

Nu vet jag inte var i foten du har ont. Jag hade problem på utsidan av hälen. Inflammation mellan två små ben, hävdade någon. Lösningen i det fallet blev att inte använda låga skor. Jag behövde skor typ kängor, gummistövlar etc. Med lite högre skaft. Så mitt tips är att du systematiskt försöker kolla om vissa skor/typer av skor fungerar bättre än andra. Börja med de du har hemma!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Caeli
2

Har du försökt med värme? Kyla?

Tex ett varmt fotbad.

Eller en kylklamp (eller något annat från frysen) inlindad i en handduk mot foten.

Eftersom din fot är svullen borde det vara bättre med kyla men allting är inte logiskt när det gäller kroppen.

Fridaaaa
0

#1 har inte så många varianter hemma och på jobbet fungerar inte stövlar bra. Kan tyvärr inte köpa på mig masa olika varianter av skor och stövlar. Kan inte köra med kängor heller, så klumpigt.

#2 kyla gör det värre.
Värme är svårt på promenader och jobbet. Foten är inte speciellt svullen , är värk i foten under och efter ansträngning . Kan man göra varmt på något sätt utan dyra värmesulor?

• Redigerat 2023-03-13 17:13 av Fridaaaa
Maria
0

Det finns ju värmesulor .Jag kan tyvärr inte länka med mobilen.

/Maria

Lona
1

#3: Massage eller "bara" insmorning med liniment, tigerbalsam el dyl. Det finns ju även Voltaren och liknande smärtstillande produkter att smörja in (om du inte vill ta tabletter).
Varma ullstrumpor, annars behöver varma sulor inte kosta så mycket om man inte köper riktiga värmesulor med batterier. Kan ju vara värt det om du känner att kyla gör foten sämre?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
1

#5 ullstrumpor använder jag redan :)
Undviker smärtstillande tabletter så långt det går, speciellt när det är bara foten

Ja såna värmesulor blir väldigt dyrt. Men gör ont även om jag inte fryser om fötterna. Blir vid ansträngning/när jag går mycket. Men får kolla såna sulor

#4se #3 ☺️

@NN@
1

Vart på foten gör det ont? Är det i hela foten?

Fridaaaa
0

#7 Svårt att beskriva. Men spänner/gör ont mestadels uppe på foten. Ingenting under

Fridaaaa
0

#1 Har ont uppe på foten, ingenting under. Spänner & värker.
Jag måste ha typ gympaskor, walkingskor, sneakers och sånt. Stövlar och kängor fungerar inte på jobbet (hemtjänsten) och gå med hela dagarna. Det tar kål på mina fötter och rygg och blir varmt och otympligt inomhus (vi har sällan av skorna hos omsorgstagare, utan använder tossor)

Fridaaaa
1

Voltaten är beställt så kommer imorgon.
Någon med fler tips ?

Liz85
1

Jag tänkte till kring det du sa att det spänner. Att det spänner skulle kunna vara något så enkelt som att senorna eller så är lite stela, och jag vet inte om smärtan isf kan vara kopplad till det på något sätt. Det går ju senor och sånt hela vägen i foten, ända ner till tårna.

Vad skulle hända om du provade stretcha foten genom att gå upp så högt du kan. Liksom göra tåhävningar typ eller bara alternera med att sträcka ut foten så rakt du kan samt böja den så mycket du kan medan du kollar på tv eller så. Skulle känslan av att det spänner försvinna då efter ett tag?

Men om foten är svullen kanske du bör avvakta med det tills naprapaten eller någon med utbildning som vet vad den pratar om ger klartecken.

• Redigerat 2023-03-14 12:17 av Liz85
Fridaaaa
0

#11 foten är som sagt inte svullen då jag har stödstrumpa på .
Naprapaten är om en månad. Och gör snabbare ont vid ansträngning nu :/

Fridaaaa
0

Jag blir så trött
Fått utslag av voltarengel :( Det som hjälpte bra.

Fridaaaa
0

naprapat kunde inte hitta något :/
Varit på 2 behandlingar med lymfmassage - en med lymfterapi.