Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 118 ggr
Maria
1

Hälsa utan träning

Ni som har svårt för att röra er hur gör ni för att behålla god hälsa?

/Maria

Missfit
3

#0: Jag har 5 diskbråck och trasiga kotor efter ett par arbetsplatsolyckor. Det gör att smärtan i kroppen kan begränsa min rörlighet ibland. Vad jag gör är att äta rätt mat för just min kropp. Tex visade det sig att vetemjöl bidrog till små inflammationer i kroppen som ytterligare försvårade rörligheten. Sen ser jag till att träna efter förmåga. Vatten är guld tycker jag. I vattnet går det att röra på kroppen på ett vis som annars inte hade varit möjligt. Men när jag inte kommer iväg på träning så försöker jag göra små övningar hemma.

Allt beror ju på vilken typ av rörelsebegränsningar man har.

Min 80-åriga mamma går sedan bara ett halvår tillbaka på rehab-träning en gång i veckan och skillnaden i hennes rörlighet är absolut märkbar.

Har du testat att kontakta en fysioterapeut?

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Maria
2

#1 Otaliga gånger.

Min rörelseförmåga kommer inte att förbättras men bibehållas.

Jag väntar denna gången på en operation av nacken. Form av diskbråck.

Det var mer en allmän fråga hur andra gör som har svårt att röra sig.

/Maria

Missfit
2

#2: Ah, då förstår jag bättre. Hoppas att din operation blir lyckad. Det är hemskt att ha ont.

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Maria
3

Tack

Nu är det inte nacken som gör att jag rör mig illa utan en tidigare hjärntumör😉
Det var bara en parentes eftersom du också skrev att du hade besvär med nacken.

/Maria

[Sommarros]
1

Det är ju så olika beroende på vad man har svårt att göra.

Jag kan få ont i leder av kyla, och ont i lungor/revben av att springa (även om jag gillar att springa egentligen, så länge det inte gör ont.)

Då kan jag istället anpassa så att jag cyklar för mer motion som är skonsammare på kroppen, eller helt enkelt går promenader istället för att tvinga mig till att springa.
Jag kan också göra enkla styrkeövningar hemma.

En enkel, långsam promenad är i vilket fall ett bra tips för att åtminstone få in någon typ av motion. (Om man klarar av att gå, vill säga.)