Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 369 ggr
Fridaaaa
0

Lindra foten

När jag anstränger foten, spänner det i foten.
Kan även göra det om det är kallt.

Vården har kollat med ultraljud, både kärl och efter proppar (var svullen fot i somras). Tagit prover - men de finner inget fel.

De tycker jag ska ha kompressionsstrumpor men det hjälper inte när det börjar göra ont i foten, hjälper enbart mot svullnad.

Någon som har kanske tips?
(nej jag vill inte ta värktabletter, enbart pga foten)

Vill kunna jobba utan att det ska börja göra ont samt gå långa rundor utan att ha ont sen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2023-03-02 09:24 av DesK
  • Redigerat 2023-02-27 14:19 av Fridaaaa
Uppkatten
4

Har du testat specialgjutna inlägg i skorna? Kan vara himla bra.

Du skulle också kunna kolla med t.ex. en idrottsskademottagning om det går att tejpa foten på något sätt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#1 Nej det har ingenting med skorna att göra.
Och hur skulle det fungera när man har olika skor som inte har samma former?

Uppkatten
4

Inlägg brukar gå att flytta mellan skor, men ibland behöver man flera par inlägg i så fall, eller att man köper skor som passar inläggen.

Foten bär ju upp hela kroppen, så ibland är inlägg magi. Inlägg kan även hjälpa höfter, knän, rygg o.s.v. så de fungerar inte bara "lokalt".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#3 Kostar inte det mycket pengar? För får inte det via sjukvården. Kan inte lägga massa pengar på inlägg nämligen. Skor har jag, så det blir det inte inköp av ytterligare, är dyr historia ;)

Jo jag vet att inlägg kan fungera om man har problem med annat i kroppen också :)

Men blir såhär även när jag går utan skor.

Uppkatten
4

Ja precis. Det kostar en del, och behöver man inlägg så kan man ha svårt att gå även utan skor (för man får problem då).

Jag vet inte riktigt vad det kostar idag (mina är typ 10 år gamla, minst). Men det finns olika ställen, så man kan ju gå dit och fråga och kolla priser etc.

Ibland kan man få ställa sig på t.ex. en sorts spegel så de kan se hur man belastar foten. Eller springa på ett löpband. Då ser de hur man belastar sin fot, och om det finns tydliga indikationer på att inlägg skulle kunna göra nytta.

Vet att en del sportaffärer hjälper till med sånt här, men det finns också typ ortopediska affärer/verkstäder (vad det nu heter) som tillverkar inlägg till skor.

Men man får kolla vad en koll/undersökning skulle kunna kosta, och vad tillverkning av inlägg kostar, om man skulle vilja beställa sådana. Sedan finns det väl en del "specialsulor" att köpa som har lite samma funktion som inlägg, men som inte är gjutna/gjorda efter precis din fot.

Jag har sällan haft problem när jag ska köpa nya skor, mina inlägg passar i alla. Men då använder jag inte en massa högklackat etc, utan jag gillar nog skomodeller som inläggen brukar passa i.

Vet inte om sjukvården kan hjälpa till med remiss för inlägg eller liknande????

Fridaaaa
0

#5 Ja jag kan inte lägga stora summor på det.
Springa på löpband får de mig aldrig att göra. Gå ja, springa nej.
Får se om det finns något i närheten, där man kan läsa priser osv.

Nej de skickar som sagt inte remiss.

Uppkatten
2

Jag fick remiss första gången, men det är massor av år sedan.

Ser på 1177 att man bara verkar få remiss vid komplicerade fotbesvär numera.

Fridaaaa
0

#7 Ja ibland gör de, ibland inte. I mitt fall skickar de inte. Ja de är mer "hårda" nu av någon anledning.

Googlat men hittar inga priser.
300 kr för besök utan remiss men kunde sen inte hitta något ang inlägg osv så vet inte om det gäller det också. De gör inte det lätt precis

• Redigerat 2023-02-27 15:45 av Fridaaaa
Uppkatten
1

När jag kollar en stor, välkänd ortopedverkstad i stan där jag bor, så berättar de först om olika tekniker de använder i tillverkning av inlägg. Det påverkar säkert priset (vilken teknik man använder för den enskilda patienten).

Sedan ger de några prisexempel, baserat på olika åkommor.

Då ligger inläggen på mellan 250 - 950 kronor. Jag vet inte om undersökning/utredning ingår i det priset.

Vet inte heller vilka sportaffärer som gör sådant här längre, eller vad det kostar där. Kanske är de billigare???

Men känner många som har blivit hjälpta av inlägg, men det beror ju lite grann på vad som är felet.

Fridaaaa
0

#9 Vi har ingen sån i stan.
Jag behöver kunna läsa det på nätet :)

Sportaffär har jag inte hittat något på nätet heller. Jättedåligt.

Som sagt vet inte vc eller sjukhuset vad som är fel

Pyttelite
3

Gå till en kiropraktor så finns det stor chans att du blir hjälpt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fridaaaa
0

#11 Vad kan de göra som inte är massage eller liknande?

Fridaaaa
0

Var inte det lättaste att hitta kvinnlig kiropraktor (nej jag vill inte gå till någon äldre manlig).

Uppkatten
2

Du får flytta 🤣. Jag hade en yngre kvinnlig kiropraktor en gång som även var hästmassör! Det var superbra 🥰😅.

Pyttelite
2

#12: De fixar snedställningar och låsningar i tex rygg och bäcken.

Kan med fördel kombineras med massage.

Har haft ont i ett ben som kiropraktor fixade. Snedställningar kan bero på hur man sitter, går och står.

Den kiropraktor jag går hos behandlar utan att jag behöver ta av mig.

Jag har typ jeans och skjorta på mig och det funkar ändå.

Fridaaaa
0

#14 Haha.
har sökt Blekinge och Tingsryd, Växjö.
Eller har jag sökt dåligt.

#15 Vill inte ha massage på fötterna nämligen, var därför jag undrade :)
Handlar inte om att klä av sig eller inte. Jag vill inte ha äldre man oavsett när det kommer till sånt.

Jo jag vet vad en kiropraktor gör, men var inte det jag frågade ;)

• Redigerat 2023-02-27 16:13 av Fridaaaa
Uppkatten
1

De behöver säkert inte massera fötterna.

Jag har aldrig fått massage hos kiropraktor. Men mycket hjälp.

Du får tala om innan vad du inte klarar av vad gäller beröring, så anpassar de sig säkert.

Fridaaaa
0

#17 Jag vill inte ha manlig äldre som sagt, och bara det jag hittat.

Samtala går bra men inte någon form av beröring. Inte bekväm med det (nej ingenting har hänt). Så blir nog omöjligt att få hjälp då, utan att röra osv.
Så första hand kvinna, andra hand yngre man. Annars får det vara.

• Redigerat 2023-02-27 16:19 av Fridaaaa
Uppkatten
1

Nej, finns det bara äldre manliga kiropraktiker i ditt närområde så blir det ju lite krångligare. Finns det någon kvinnlig naprapat kanske? De brukar också vara kunniga och kunna hjälpa till med lite av det mesta.

beem
3

Jag skulle gå till en sjukgymnast.
De löser ofta det som inte läkare gör.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Fridaaaa
0

#19 får söka på det sen

#20 hur fungerar det utan remiss? De var inte så bra med mitt knä men är några år sedan så kanske blivit bättre där 🙈

Uppkatten
1

Här i stan så ringer man bara direkt till sjukgymnasten på vårdcentralen och bokar tid. Det behöver inte gå via läkare/remiss. Min erfarenhet är att sjukgymnaster skiljer sig MYCKET åt när det gäller kompetens. I dag träffade jag t.ex. en som är absolut superbäst (har träffat henne tidigare också). Men flera ggr har jag blivit både arg, irriterad och besviken på okunniga/oerfarna sjukgymnaster. Men då har jag bara bett att få en second opinion på annat håll. Men en riktigt duktig sjukgymnast kan tillföra väldigt mycket - oftast.

beem
2

#21: Behövs inte remiss till sjukgymnast. Jag har bara god erfarenhet av sjukgymnaster.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Lona
1

Jag skulle också rekommendera sjukgymnast (eller fysioterapeut som de kallas numera). Precis som med läkare och de flesta andra professioner så finns det naturligtvis bättre och sämre fysioterapeuter men de har en lång och gedigen utbildning - och är i många fall duktigare än läkare när det gäller mjukdelar mm.

Det kan sitta någon helt annanstans än i foten och "massage" är bara en liten del av den behandling en fysioterapeut kan ge. (Jag har faktiskt aldrig fått massage där.)

Det funkar kanske olika beroende på vilken region man tillhör men här behöver man inte remiss, man kan boka tid direkt på nätet eller gå på drop-in. En stor fördel med fysioterapi om man har det skralt i kassan är att det går på högkostnadsskyddet. Det beror förstås på vad som är fel men jag hade absolut börjat i den änden.
Om inte annat så har du säkert sekundära belastningar efter att ha haft ont i foten såpass länge. Det kan vara bra att fånga upp dem i tid innan de blir betydligt värre.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
0

#22 Ja det gäller att hitta guldkornen så att säga. Upplever att många har svårt att hitta bra men när de hittar har det varit guldvärt

Zadeira
1

Jag har börjat få enorma kramper i fötterna vid påfrestning (räcker att jag går ett par minuter). Sökte till VC. Fick höra att det nog är påfrestning pga vikten, och då ville de inte ens göra en undersökning utan tycker jag ska fortsätta kämpa med vikten så löser det sig nog.

Vet att du i nån tråd skrivit något om att du har några extra kilon. Vill inte anta eller så men om du tex har nån snedbelastning (även uppe i ryggen) kan det kanske vara så att din ena fot får ta mer stryk om du belastar den mycket mer än den andra.

Fridaaaa
0

#26 Jag får inte kramper, men det spänner i foten
Ja några extra har jag men varken jag eller dem tror att det beror på det eftersom det inte är speciellt många extrakilon.

Känner inte att jag belastar vänster mer, då jag är högerhänt och "högerfotad" men visst kanske man kan göra det ändå och utan att märka det.

Frågan är vad man ska göra åt det i så fall?
Vill INTE till kiropraktor som gör något med ryggen eller liknande.

• Redigerat 2023-02-28 21:21 av Fridaaaa
Pyttelite
5

Är det inte lika bra att du försöker lära dig leva med det?

Uppkatten
0

Det är väl dumt att bara "stå ut" om det går att göra något åt det?

Pyttelite
9

Jo men att ställa krav på behandlares ålder och kön är att gå för långt.

Om det hade varit en man som skrivit samma sak hade det blivit ett himla liv.

Jag vill inte ha någon gammal kärring som ska behandla mig…

Det är väl för fasiken kompetensen som avgör varken kön, ålder eller utseende kan garantera att man får rätt hjälp.

TS har fått mängder med tips och förslag men inget duger - då är det nog bara att man får acceptera läget kvar.

• Redigerat 2023-03-01 19:10 av Pyttelite
Uppkatten
1

Man kan inte alltid rå för sina nojor…

Pyttelite
2

#31: Säg det till alla män - när de kräver unga kvinnor!

Uppkatten
0

Det är en helt annan sak.

Det är också en helt annan sak om man bara har "en noja" och den nojan är att - som man - kräva unga behandlande kvinnor.

En del människor har en ökad sårbarhet, och det rår man inte för. Men visst kan det göra livet bökigt.

Zadeira
9

#29 Fast det verkar ju inte finnas något att göra. TS är utredd ordentligt utredd hos läkare och vill inte ta åt sig andra tips (oavsett nojor eller inte verkar det väldigt negativt svarat mot alla tips). Om man är så utredd, inget hittas och man inte vill ta andra tips, då får man ju lära sig leva med det.

Uppkatten
0

Man kan uppmuntra, och visa på alternativ. Sedan är det alltid den enskilda personen som fattar beslut.

Och läkare kan ha fett fel. Då kan man behöva träffa en annan läkare.

Hur många ggr har man inte fått höra att "du är färdigutredd och allt ser bra ut", och sedan har det visat sig inte stämma alls.

Och även om något först känns FÖR jobbigt/omöjligt, så kanske ett frö sås, så att man provar på någon variant lite längre fram.

Personligen uppmuntrar jag hellre folk att försöka hitta en lösning, än att "stå ut". Det är så onödigt att "stå ut" ifall man KAN göra något åt problemet. Det innebär ju ofta t.ex. en sänkt livskvalitet - alldeles i onödan.

Pyttelite
0

#33: Nej det är inte en annan sak.

Zadeira
6

#35 "Personligen uppmuntrar jag hellre folk att försöka hitta en lösning, än att "stå ut". Det är så onödigt att "stå ut" ifall man KAN göra något åt problemet."

Tycker du inte TS har fått en massa förslag? Många av oss har engagerat oss i andra trådar där TS beskrivit svullnad i foten och andra besvär kring denna foten/benet och redan där nekades alla förslag. TS fick en läkar-utredning som inte visat på nåt och fortsätter neka förslag. Men visst, kom du gärna med fler förslag!

Pyttelite
5

#37: Fast nu är det inte första tråden i ämnet och inga förslag funkar och det ställs stora krav på de yrkesverksamma som rätt ålder och kön.

Då finns det inget annat än att försöka leva med det.

Tänk om man skulle ställa samma krav på andra tjänster - jag kan bara lämna in min bil till en ung kille osv.

Fridaaaa
1

#30 Man är bekväm med olika grejer helt enkelt, vilket du får acceptera. Det är absolut inte att gå för långt. Jag kan gå som sagt och prata men vill inte bli rörd på kroppen. Det får du acceptera att alla är olika och är absolut inte att "gå för långt". Bara löjligt uttalande av dig ärligt talat.

#38 Det påverkar vardagen så nej. Jag kan inte gå jättelånga rundor som jag gjorde innan eller så raska promenader jag vill. Får ont ibland på jobbet. Så nej kommer inte "leva med det". Tänker inte diskutera något annat med dig heller, eftersom du tänker i tunnelseende och dömer andra.

Du kan ju inte jämföra att lämna in en bil på lagning kontra att någon tar på din kropp - det är ju inte ens jämförbart - hör du inte själv hur skev det låter?!
Och dessutom ska jag kontakta en naprapat. Man slår inte av förslag för att man säger nej till ETT alternativ. Ja det är ETT alternativ jag sagt nej till pga begränsningen. Sulorna håller jag även på att kolla upp vart det finns, priser osv.

Admin kan låsa tråden eftersom vissa här uppenbarligen inte kan acceptera att människor är olika, har olika möjligheter och förutsättningar och att det INTE innebär att man är negativ eller att förslag inte duger/negativt pga det. Ärligt talat - det är bara enbart lågt att hålla på som vissa gör här. Det är faktiskt påhopp vissa sysslar med (JO det är det, tror vissa inte ser det men det är det) och det är absolut inte OK. Det är sårande och nedtryckande, speciellt då vissa grejer inte stämmer. Jag är INTE negativ och jag har INTE avslagit massa förslag. Men uppenbarligen tycker vissa att man ska trolla.

Pyttelite
3

#39: Du ställer krav på de som ska behandla dig som är oväsentliga och framförallt kränkande.

Ålder och kön har inget med kvaliteten på behandlingen att göra.

Du pysslar med diskriminering. Man kan skylla på nojjor i alla lägen.

• Redigerat 2023-03-02 08:49 av Pyttelite
Fridaaaa
1

#40 Massage och sånt ja, och det får man göra. Ingen konstigt med det.
Upp till var och en vad man är bekväm med eller inte. Skillnad om det är livsnödvändig behandling, än som i detta fallet.

Vart har jag skrivit kring kvalite? Jag är inte bekväm med den beröringen helt enkelt, har ingenting med personen i sig att göra eller kvalité på behandling. Jag går inte till manlig gyn heller. Eller ha manlig när jag födde barn (annat än vid smärtlindring), och ja det har man rätt till. Så du kan inte sitta och döma kring andras känslor kring saker och ting.

Jag har inte diskriminerat någon. Det handlar om MINA känslor, det är INTE att diskriminera någon. Vilken tur att jag inte skyller på någon då. Hade jag skyllt på det, hade jag inte letat efter någon kiropraktor öht. Och då hade jag inte tyckt att det är ett bra alternativ menmen. Vi kan avsluta denna diskussion, eftersom du bara vill se saker ur DIN synvinkel. Så vi kan avsluta här n, tänker inte diskutera det vidare med dig

Admin kan låsa.

Inlägget är låst för nya kommentarer