Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigtläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 106 ggr
Lona
2023-02-09 22:34
0

Apodos

Jag har en vän som skulle vara i behov av Apodos men jag fattar inte hur mycket det kostar? Jag fick synnerligen snurriga svar från personen i fråga och en del låter inte rimligt alls.
Information om kostnaderna verkar stå i PDF-filer vilket jag inte vill ladda ner via mobilen.
Att själva läkemedlen går på högkostnadsskyddet är en sak, men själva servicen så att säga?
Det är inga problem att få läkarintyg/recept på att Apodos behövs.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2023-02-09 22:38
2

Vart finns PDF-filerna? Jag kan ladda ner och kolla.

Edit. Sorry, sorry, sorry. Hittade på en gång. Tröttmössa här. 😅

// Harley

• Redigerat 2023-02-09 22:40 av Herveaux
Vixxen
2023-02-09 22:41
1

Har för mig att det kostar
300 kr/månad, men jag kan minnas helt fel.

Herveaux
2023-02-09 22:44
1

Hittade detta:
Vad kostar det för Apodoskund?
Det är regionen som upphandlar och betalar för tjänsten. Apodoskund betalar bara för läkemedel samt de övriga varor och tilläggstjänster som beställs. Högkostnadsskyddet gäller, som för alla receptkunder. Apodoskund kan välja att antingen betala kontant, via faktura eller delbetalningsavtal . Skulle man vilja avsluta sitt Apodosabonnemang går det att göra via kontakt med läkaren.

https://www.apoteket.se/vard-foretag/apodos/jobbar/

// Harley

Här har vi samlat några arbetsverktyg så att du snabbt och enkelt ska kunna ändra ordination och anmäla avvikelser. 
Zadeira
2023-02-10 01:48
1

Tolkar det som att tjänsten i sig är gratis om du fått den ordinerad av läkare. Då betalar du bara för själva läkemedlet, upp till högkostnadsskyddet kickar in. (dvs om du får påsen var 21 dag så betalar du tabletternas doskostnad för 21 dagar, tills du når högkostnadsskyddet).

Det går också att köpa tjänsten som privatperson, men kostar då utöver själva läkemedlet 99 kr i månaden.

Jag kan tolka det helt fel, så för att vara säker kontaka Apodos direkt https://www.apoteket.se/vard-foretag/apodos/kontakta-oss/

Har du frågor om Apodos, då är du välkommen att kontakta oss. Här hittar du telefonnummer och öppettider till din region!
Lona
2023-02-27 18:35
0

Tack för era svar!
Kollade för säkerhets skull med min apotekarkompis, det är mycket riktigt kostnadsfritt om man får det via läkare.👍🙂
Det kan vara vissa problem med en del läkemedel men där får man väl stämma av med apoteket.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com