Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 380 ggr
Fridaaaa
2023-02-02 18:30
0

Halsont

Någon som har bra tips mot halsont?

Det som går bort av olika anledningar är:

• Allt med vitlök/lök och ingefära
  • Sötningsmedel
  • Gurgla saltvatten
  • Paracetamol eller andra värktabletter (tycker inte det hjälper för halsen och vill inte ha det eftersom det påverkar hela kroppen)

Druckit lite honungsmjölk
Dricker inte te eller honungsvatten

Andra dagen med halsont :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2023-02-02 18:46 av Fridaaaa
Uppkatten
2023-02-02 18:45
3

Ipren

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
2023-02-02 19:01
0

#1 Tack men ipren går bort för min del (inte bara nu)
Alla värktabletter när det kommer till halsont (redigerat in det i inlägget)
Tack ändå :)

Får inte tag på något från apotek heller förrän tidigast efter 16 imorgon

• Redigerat 2023-02-02 19:03 av Fridaaaa
Syntium
2023-02-02 19:14
0

Glass kan kännas lenande.
Beroende på hur det onda känns så gillar jag kolsyrat extra mycket, om det är den där kliande känslan snarare än ont.

"I'm too old for this shit."

Fridaaaa
2023-02-02 19:15
1

#3 Glass har jag ätit lite men äter inte det mycket/flera gånger per dag. Fryser som sjutton av det och fryser redan med febern xD Inget glassfan heller :P

Ingen kliande känsla utan halsont.

beem
2023-02-02 20:30
0

Det finns inga underv6erk mot halsont. Man kan bara lindra. Gurgla med ljummet saltvatten. Saltet påverkar bakterier i halsen.
Jag vet……vidrigt dåligt men ibland måste man ta det eller härda ut

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2023-02-02 20:31 av beem
Fridaaaa
2023-02-02 20:31
1

#5 Vet att det inte finns underverk mot halsont och inte det jag efterfrågar heller

Skrivit i inlägget att gurgla saltvatten inte är ett alternativ. Jag spyr av det.

[Undertaker]
2023-02-02 20:44
0

Det finns halstabletter för sångare som hjälper både mot halsont och hosta, etc.

Den jag känner till är GeloRevoice vilket flera sångare jag känner använder när de behöver sjunga konserter trots förkylning eller sjukdom. Dock så innehåller just GeloRevoice sötningsmedel men tänker mer att du kanske kan hitta något liknande som är tänkt för sångare? Sådana tabletter brukar även hjälpa längre än till exempel halstabletter. Kan vara ett försök värt att leta efter någon utan sötningsmedel.

Fridaaaa
2023-02-02 21:02
0

#7 Kan bara ha sånt som finns receptfritt, på vanligt apotek eller vanlig matbutik. Kan dock inte få hem det förrän efter 16 imorgon.

Frågan är hur man ska få reda på sånt. Hmm

[Undertaker]
2023-02-02 21:15
0

#8: Just dessa tabletter är vara receptfria men jag har tyvärr ingen koll på vad för liknande produkter det finns utan sötningsmedel och dessutom på apotek i Sverige. Tyvärr.

Blackhugin
2023-02-02 21:25
0

strepsil

Si Vis Pacem Para Bellum

Fridaaaa
2023-02-02 21:25
0

#9 Ok, är jättesvårt att få tag på halstabletter utan sötningsmedel :( Som verkligen fungerar.

• Redigerat 2023-02-02 21:26 av Fridaaaa
Maria
2023-02-03 03:14
0

Personligen tycker jag inte det finns så mycket när man väl fått ont i halsen. Inte just mot det onda.
Däremot kan kanske halstabletter lindra lite när man hostar mycket.

/Maria

Fridaaaa
2023-02-03 06:29
0

#12 Det är lindrig jag söker. "mot halsont" = lindring
Svårt att hitta halstabletter bara utan sötningsmedel, som inte är bombade med nästan bara socker, som hjälper :( Har du tips? Som är lätta att få tag på?

Hosta har jag ingen.

• Redigerat 2023-02-03 06:30 av Fridaaaa
Maria
2023-02-03 06:34
0

Vicks blue extra strong brukar jag köpa. Vet inte om det är sötningsmedel men den är sockerfri.

/Maria

Fridaaaa
2023-02-03 06:37
0

#14 Kollade, dessvärre sötningsmedel i :(

Maria
2023-02-03 06:40
0

#15 Aj då.

/Maria

Fridaaaa
2023-02-03 06:44
0

#16 Känner att de med massa socker inte hjälper :( Men magen reagerar på de med sötningsmedel om jag ska ta flera på en dag :( Någon enstaka går men inte flera på en dag :(

Maria
2023-02-03 06:46
0

#17 Jag köper efter "styrka". Ju starkare desto bättre tycker jag. Det river skönt i halsen 🙂

/Maria

Fridaaaa
2023-02-03 06:48
0

#18 Ja jag är sån som inte kan ta de starkaste, äter inte stark mat heller tex
Men, behöver ha just utan mänger med socker för tycker inte de hjälper. Sötningsmedel = magont, så kan inte ha de med massa sötningsmedel i :( Ett dilemma.

[Undertaker]
2023-02-03 07:17
0

#17: Något som har en hel del socker men nog inte bör innehålla sötningsmedel är sugtabletter med honung. Dock så innehåller dessa ofta en flytande kärna och inte alla tycker dem går att konsumera. För mig hjälper dem i alla fall lite mot slem. Vet återigen inte vad för märken det finns i Sverige men ett italienskt märke vore Ambrosoli (Classiche al Miele). Den innehåller då till exempel tre ingredienser: Socker, glukossirap och honung (23%).

Fridaaaa
2023-02-03 07:18
0

#20 Slem i halsen har jag inte. Men jag har inga problem med halstabletter med "flytande kärna":) Men hjälper dem då? Tänker eftersom det är mycket socker? Får kolla upp vad som kan finnas :)

[Undertaker]
2023-02-03 08:06
0

#21: Jag tycker att honung hjälper för det mesta så för mig funkar dem.

CasaRamon
2023-02-03 08:51
2

Det är väldigt svårt att ge dej råd, eftersom det är så mycket du ratar.
Själv hade jag ont i halsen innan Covid bröt ut, och då tog jag Alvedon (vet att du inte vill ta värktabletter) det lindrade för mej. Alla sötningsmedel är inte skadliga. Vad man ska undvika är Aspartam.

Fridaaaa
2023-02-03 08:57
2

#23 Jag har inte ratat något. Jag har tackat nej till det jag skrivit i inlägget inte är aktuellt. Jag har inte skrivit att de inte är aktuellt för att jag "tycker det är roligt" eller liknande - utan av anledningar.

Alvedon hjälper inte halsen tycker jag.

Du kanske ska ta reda på saker först? Jag har skrivit dessutom att jag får ont i magen av sötningsmedel, har hellre ont i halsen än ont i magen.

CasaRamon
2023-02-03 09:19
2

#24: Det enda man kan göra när man svarar på något här, är ju att utgå från en själv. Kan inte ta reda på hur du reagerar mot vissa produkter. Kanske har du nämnt det tidigare, men jag läser inte allt.
Kanske skulle du då ta något innehållande socker, eftersom du mår dåligt av sötningsmedel? Själv undviker jag socker, men om det inte finns något annat så……

Fridaaaa
2023-02-03 09:25
0

#25 Ja jag har nämnt det tidigare, men står det i huvudinlägget att det inte är alternativ, så hjälper det ju inte att ge det som tips eller hur? Då har man ju anledning till att det inte är ett alternativ.

Går utmärkt att fråga, om man har funderingar kring varför man skrivit som man gjort i huvudinlägg eller kommentarer, så får man veta, istället för att anta massa saker, blir bara fel.

Ja jag har frågat kring det, vilka som fungerar som inte är bombat med typ bara socker, upplever att de är bara som godis nämligen.

• Redigerat 2023-02-03 09:26 av Fridaaaa
CasaRamon
2023-02-03 09:35
1

#26: Jag förstår precis vad du menar, men om Jag har ont i halsen, så tar jag Alvedon och kanske en tablett som innehåller socker, ifall det ger lindring. Halsont brukar ju inte pågå så länge, så att man äter stora mängder. Jag tror inte att det finns något som varken innehåller sötningsmedel eller socker, som dessutom är receptfritt.

Fridaaaa
2023-02-03 09:38
0

#27 tredje dagen med halsont
Absolut att du gör så, men jag vill ha tips utifrån inlägget :)

Jag söker inte sockerfritt, det skrev jag inte. Skrev de med MÄNGDER med socker, det är inte samma sak :) För testat tidigare kanske 4-5 olika sorter och ingen har fungerat, varit som att äta godis.

[Devya]
2023-02-04 06:54
0

Kryddig mat brukar lindra halsont för mig. Så jag brukar oftast beställa curry mat som är ganska spicy. Inte något som är för alla då vissa är känsliga och tål just ingenting som är det minsta spicy.

Det jag också brukar göra är ta ett shot glas med gin, whiskey eller någon annan alkohol, och små smutta på det.

Något annat jag brukar göra är att konstant dricka något, vatten eller så. Det är då jag går en lång stund utan att dricka något som d brukar kännas som värst, för mig åtminstone.

Fridaaaa
2023-02-04 07:25
0

#29 Tack men jag äter inte curry eller kryddig mat :) Men tack ändå! :)
Alkohol dricker jag inte.

Vatten däremot, ja det dricker jag, har i kylskåpet att ta ett glas då och då :)

Fridaaaa
2023-02-04 07:36
0

Men är bättre i halsen nu :)

Heddiz
2023-02-06 13:19
0

#31: Du är väl bra i halsen nu antar jag, om man får fråga? 🤔😊

Jag tänkte annars (och ev kan det vara bra att ha eller veta om, om det händer igen) att det finns tabletter utan sötningsmedel vad jag har sett som innehåller olika sorters honung (ev lite socker) eller sirap och andra ingredienser med honung..

Halstabletter med Manukahonung på Apo + många andra men det

Jag vet inte om dom funkar då jag bara provat "vanliga" halstabletter med socker- sist jag var förkyld…för då fanns det inte annat att få tag på som nu- så det var många många år sen…😉

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Zadeira
2023-02-06 13:43
1

#32 Manuakahonung är ruskigt bra för sårläkning och bestämde mig så fort jag såg att det finns i halstablett också nu att testa nästa gång jag har halsont. Är det lika bra för halsont så är det absolut värt det.

Heddiz
2023-02-06 21:30
0

#33: Ja det är en väldigt nyttig honung pga den lilla vita blomman den kommer ifrån (delvis iaf) den ska vara fylld med vitaminer, osv., men den ska vara MGO-klassad från Nya Zeeland --annars kan det vara en blandning..
Så det är viktigt att kolla!
Ja funkar den så bra för sårläkning så är det en stor sannolikhet att den funkar mot halsont också.😊

Men jag visste inte att den var bättre än vanlig honung för sårläkning!?
Då måste jag testa den för jag får sår överallt speciellt på sommaren - när man går med hundarna bland taggbuskar 😅
Då kan jag få sår som tar lång tid att läka ibland..

Men när jag började dricka vanligt honungsvatten dagligen så blev huden mycket finare, lenare och såren läkte lite snabbare iaf..
Så då funkar nog manuakahonung än bättre..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Zadeira
2023-02-06 22:14
1

#34 Jag hade problem med återkommande svårläkta bensår (diabetes) och det som till sist läkte dem efter att ha provat diverse salvor och grejer från läkare var när jag fick en sårsköterska som ska jag skulle köpa ren Manuakahonung på apoteket. Efter att ha haft bensår i flera månader som vägrat läka läkte de ut med den behandlingen.

Du skrev ju själv, det osm är speciellt med Manuakahonungen är bland annat MGO-klassningen som är antibaktriellt i högre omfattning än vanlig honung från butikerna. Forskning har fastställt att Manukahonung skyddar mot omkring 80 olika typer av bakterier, läste jag.

Heddiz
2023-02-07 17:52
1

#35: Vad skönt att du blev av med bensåren! ✨

Jag har inte diabetes, men jag får sår på framsidan av benen som inte läker pga taggbuskarnas attacker?
Så jag kommer prova Manuaka honungen nu - helt klart….😊

Som sagt den låter bra för halsen också!
Den kan kanske vara bra att ta i förebyggande syfte mot halsont och liknande?
Samtidigt så finns det ju mycket andra vitamin& antioxidant tillskott som man kan ta i förebyggande syfte (förutom bra mat som egentligen skulle varit det bästa (men det finns ju inte på vintern-iaf inte för mig)

The more I love my Dog
"Mark Twain"