Lågt HB!
Hej,
Jag har tydligen lågt HB, när jag gjorde blodprov i december visade det 95, och efter gårdagens uppföljnings blodprov visade det 99. En liten höjning, men fortfarande väldigt lågt.
Jag har fått en läkartid nästa vecka, men nu när jag googlar om lågt HB kommer det upp cancersjukdomar och annat skit, HJÄLP??!
Jag är 37 år. Jag har rikliga menser, speciellt de första dagarna, men det har jag haft i många år så vet inte varför mitt HB har dippat nu? De senaste månaden har jag kanske haft lite krångligare mage än vanligt, behöver på toa nästan direkt efter att jag ätit något.
Snälla, säg att det är vanligt med lågt HB och inget alarmerande??
- Redigerat 2023-01-12 10:36 av Maria
- Redigerat 2023-01-12 08:42 av Ankan85
Det är bra att de följer ditt hb.
Du har säkert googlat och lågt hb, anemi, är jättevanligt.
Det går att behandla men det viktigaste är väl att man försöker hitta orsaken som kan bero på väldigt mycket.
/Maria
Jag lovar, jag kan googla på mina förkylningssymptom och Google kan svara med att jag har en (eller flera) sjukdomar med dödlig utgång.
Dr. Google's "diagnoser" ska man ta med en rejäl skopa salt. 😅
Lågt HB-värde kan vara något så simpelt som en brist på järn eller B12.
// Harley
- Redigerat 2023-01-12 08:50 av Herveaux
#2: Det brukar väl vara så, ja :D
Men ändå, jag får typ magsår varje gång jag läser att något kan bero på cancer.
I början av 2022 hade jag ännu helt ok HB, om än i nedre kanten, då låg värdet på det lägsta "godkända" referensvärdet.
Jag äter B12 vitaminer dagligen, så tror inte jag borde ha brist på det? Men järnbrist kan det väl säkert vara också. Hoppas det är något så simpelt!
Varför kollar du ditt hb så ofta? Är det för att det har varit lågt länge?
/Maria
#3: Om du mår dåligt av att googla och läsa vad dina symptom kan vara, försök att låta bli. Bespara dig sån onödig negativ stress och oro. Som sagt sökmotorer (och kvällspressen) älskar att kasta det värsta möjliga i ansiktet på en.
Låt sjukvården stå för detektivarbetet för att bena ut vad ditt låga HB beror på.
// Harley
#4: Jag har en reumatisk sjukdom och pga detta tar jag blodprov 2 ggr i året ungefär. HB´t har alltid legat på ok nivå, men av nån anledning dippade det nu i december…
- Redigerat 2023-01-12 09:14 av Ankan85
#6 Ja men då kanske förklaringen finns där för det är vanligt med lågt hb vid reumatisk sjukdom.
Det här kan din läkare svara på bäst.
/Maria
Om du har riklig mens är det en väldigt rimlig förklaring också.
"I'm too old for this shit."
Man kan för övrigt få för låg halt av B 12 även om man äter tabletter utan att det är något allvarligt fel. Även järnbrist kan uppstå utan allvarlig orsak. Det kan innebära att man behöver injektioner så att kroppen lättare kan ta upp ämnena.
Bra att de kollar upp det men det gör de sannolikt inte för att de tänker "Hjälp, den här personen har säkert cancer" utan för att "Jaha, den här personen har lite låga värden. Ja,ja vi tar väl och kollar för säkerhets skull".
Ta hand om dig, och skippa dr Google! 👍❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#9: Tack för dina lugnande ord!
Jag hoppas verkligen det inte är något allvarligt fel, men det är så lätt att bli hypokondriker när man ser att något värde inte är som det ska.
Jag har idag huvudvärk, lite yrsel och känner mig frusen, antar att det beror på lågt HB.
#10 Eller också kanske du är på väg att bli förkyld 😉
/Maria
Uppdatering: Jag var till läkaren idag, han bokade in tid till laboratoriet imorgon där de ska ta en blodbild och en del andra blodprov som jag inte kommer ihåg (B12, folsyra, järnreserver..? etc..).
Han misstänker att det beror på medicinen jag tar för min reuma, men man vet ju förstås inte förrän han ser blodsvaren.
Blir spännande att få svaren sedan på måndag……
#12: Ja vissa mediciner som en reumatiker har drar ut blodet.
Min mamma har fått sluta med vissa mediciner pga det.
Och hon får nu äta järntabletter hela tiden.
#12: Jamen vad bra! 👍
Även om det kan vara krångligt att komma tillrätta med så är det ju inget farligt. 🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com