Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 95 ggr
Calcifer
0

Övningar för ryggen

Jag börjar med att säga att jag har kontaktat sjukgymnast för att få professionell hjälp, men behöver något som kan hjälpa tills dess.

Jag har mer eller mindre förstört ryggen, vilket leder till att jag har ont jämt. Vid två tillfällen blev det så illa att jag fick åka till sjukhuset eftersom jag inte kunde andas och bara skrek. Första gången trodde de jag haft en panikattack trots att jag förklarade att det inte stämde. Andra gången gissade de på just ryggproblem och det stämmer nog mer.

Har som sagt påbörjat kontakt med sjukgymnast, men jag måste ju stå ut tills jag kan få tid hos dem. Kan inte hålla på att åka in till sjukhuset och akuten varje gång jag får ont liksom. Så tänkte höra om ni vet några bra övningar för ryggen så länge?

Behöver inte vara något extremt, men typ kanske olika stretchningar eller liknande så att jag står ut åtminstone. Tacksam för alla tips ni kan ge. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta gäller visserligen bröstrygg och höfter, men kan kanske lindra lite ändå? Fick rådet att göra dessa när jag hade drabbats av en diskförskjutning i ländryggen, och de hjälpte rätt snabbt. Diskförskjutningen orsakade en smärta som kändes som om någon körde in en kniv i ryggen, så det var otroligt skönt att bli av med den.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Calcifer
1

#1: Jag är villig att prova ändå! Min ryggvärk börjar ganska lågt, men den klättrar uppåt också. Nu sen sist jag åkte in till sjukhuset så har jag försökt ge mer stöd åt min lägre rygg, men det har resulterat i att jag istället blir extremt spänd i axlarna och får ont där plus nacken.

Men ska prova de där övningarna, för värre lär det inte kunna bli. :P

Carmarino
0

#2: Hoppas de hjälper. De är ju inte särskilt svåra eller ansträngande att göra. När jag testade var jag lite rädd att jag inte skulle klara det på grund av smärtan, men det gick faktiskt bättre än jag räknat med.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Calcifer
1

#3: Nä de var inte komplicerade och kräver ingenting extra för att man ska kunna göra dem. Jag menar, provar jag och känner att de inte hjälper så är det ju bara att skippa dem. Men vet att jag behöver mer rörelse i livet så förhoppningsvis kan de göra mig lite mer avslappnad och sådär.

Carmarino
0

#4: Det låter bra. Lycka till!

Calcifer
1

#5: Tack!

hemul
2

Nu ska man väl vara försiktig att rekommendera något eftersom du verkar ha svåra besvär och orsken inte är utredd. Men törs du prova försiktigt med marklyft? De stärkte upp ryggen nåt otroligt för mig. Man kan använda ett kvaststkaft och hänga på nån lämligt tyngt i varje ände. Inte tungt, börja med ett par kilo bara. Vatten i petflaskor som man lägger i en kasse och knyter fast funkar. Men gör du det så titta på nån instuktionsvideo. Det är viktigt att ha hälarna i marken och puta med rumpan, svanka faktiskt, tvärtom mot var man tror. Ivf tvärtom mot vad jag trodde.

hemul
1

#1: Det där ska jag också prova. Helt i min stil!

Calcifer
1

#7: Nä lyfta vågar jag inte göra fören jag fått hjälp. Jag vet att gör man inte det på exakt rätt sätt så kan man göra det värre, och det vågar jag inte riskera. Jag har tid på måndag morgon hos sjukgymnast så är inte så länge kvar åtminstone.

hemul
0

Förstår det. Jag var också rädd för det. Passade på att be en sjukgymnast visa mig när jag var där av en annan anledning. Det var bra det, för han fick mig att puta/svanka helt sjukt mycket mer än jag tordats annars. Känns så fel, man är ju van att det är det man inte ska göra.