Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettersjukdom-ohälsaartiklar
Läst 231 ggr
Mandra
0

PLMD Periodic Limb Movement Disorder

Periodisk extremitetsrörelsestörning (PLMD) är en störning där patienten ofrivilligt och periodiskt under rör på armar och ben och har symtom eller problem relaterade till rörelsen.
Många anser alltså att det här besväret bara kan uppstå under sömn. Därför det räknas som en sömnstörning.
Men detta är inte riktigt sant. Periodiska lemrörelser Awake (PLMA) liknar periodiska lemrörelser Sleep (PLMS) men inträffar under vakenhet.
Jag har det bara i vaket tillstånd.
PLMD ska inte förväxlas med restless legs syndrome (RLS). RLS kännetecknas av ett frivilligt svar på ett behov av att röra ben på grund av obehag. Personen som har RLS kan altså själv kontrollera sina rörelser. PLMD å andra sidan är ofrivillig. Det går inte att med viljan kontrollera rörelserna. De sker automatiskt.
PLMD är upprepade kramper eller ryckningar i benen. "Periodisk" hänvisar till det faktum att rörelserna är repetitiva och rytmiska, som inträffar ungefär var 20-40:e sekund. I värsta fall 3 ggr per minut alltså.
Rörelserna är mestadels i de nedre delarna av kroppen som tårna, vrister, knän, höfter eller i hela benet. Det kan också i vissa fall uppträda i kroppens övre extremiteter.
Jag hade förr i armar och solar-plexus.
Många människor som har RLS har också PLMD. Men konstigt nog är det inte tvärtom. Att människor med PLMD också har RLS. Jag har inte RLS.

PLMD kallades förr även för sömnmyokloni.
Det är mestadels okänt vad som orsakar PLMD, men i många fall har patienten även andra medicinska problem.
Men man säger ändock att PLMD verkar ha sitt ursprung i ryggmärgen. Faktum är att PLMD föreslås vara associerat med ökade ryggradsreflexer. Manifestationer av PLMD verkar mest förekomma vid störningar associerade med dopaminerga dysfunktioner. Dopamin är en signalsubstans i hjärnan.
Avgörande för diagnosen är intervallen mellan rörelserna och frekvensen av PLMD - varje rörelse måste ske inom ett 4 till 90 sekunders intervall från föregående rörelse.

PLMD är obotligt. Men det går att minska symptomen med en grupp läkemedel som kallas dopaminagonister, som stimulerar dopaminreceptorerna i hjärnan. Genom stimulering av dopaminreceptorer utlöses nervimpulser i hjärnan som kan hjälpa till att kontrollera kroppens rörelser.
Jag tar en sådan medicin. Den heter Sifrol.

Min PLMD debuterade 1982. Jag har alltså haft den i 40 år. Kan berätta mer om det sen.

Mandra
0

Min PLMD bröt alltså ut 1982. Men till att börja med var den inte varje natt. Jag har det på natten - men är vaken.
Utan först var det bara 1 vecka före mens. Efter ett par år, 2 veckor före mens, efter ytterligare några år 3 veckor före mens. För att jag till sist hade symptom varje natt.
De varade alltid mellan 4-6 timmar. Benen började sparka mellan 22.00 - 00.00 och det gick inte att somna innan de gjorde det.
Sen höll benen (främst) på att sparka fram till 4.00 - 6.00 på morgonen.

Jag sökte en hel del hjälp hos vanliga vården under de här första åren - men fick aldrig någon. När läkarna inte förstår något skyller de alltid på patienten eller säger att hon inbillar sig.

Lona
1

Intressant! Med tanke på att dopamin är inblandat och det handlar om ofrivilliga rörelser, ser man någon korrelation med Parkinsons?
Hur yttrar det sig i solarplexus? Armar och ben är ju relativt lätt att föreställa sig även om man inte riktigt förstår hur det känns och funkar.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mandra
0

#2: Man har forskat i om PLMD Awake ett förslitningsfenomen (wearing-off phenomenon) vid Parkinsons sjukdom. Vet inte riktigt vad det betyder.
Denna enhet skulle kunna klassificeras i spektrumet av "lågdosdyskinesi".

Sifrol, som jag äter, är en medicin för Parkinson.

Jag provade medicin för epilepsi en gång (innan jag fick någon mer korrekt diagnos). Men då raglade jag runt som om jag vore knallfull dagen efter.

I solar-plexus yttrar det sig som att mellangärdet drar ihop sig. Så man blir vikt som en räka.

hemul
1

Detta var någ nytt för mig. Låter oerhört besvärande.

Du skrev att du inte kan somna förrän det kommit igång. Du kan alltså sova sen, trots att benen lever sitt eget liv?

Mandra
0

#4: Jag tror att jag var lite otydlig. Jag har PLMD Awake, vilket betyder att jag är vaken under symptomen.
Så först kan jag (kunde jag) inte somna förrän symptomen startade. Vilket de gjorde vid 10.00-00.00. Sen höll de på i 4-6 timmar. Så jag somnade aldrig före 4 på morgonen, ibland ännu senare.
Jag har varit med om, någon enstaka gång att symptomen hållit på i 12 timmar i sträck.

• Redigerat 2022-12-30 06:55 av Mandra
Mandra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här ser PLMD ut, på ett ungefär. Lite olika för olika människor.
Men den här människan sover - hur i helsike hon nu kan det. Jag är alltid vaken hela tiden.

Mandra
0

Någon gång från hösten -87 till hösten -88 jobbade jag i ett stall. Vid den tiden hade jag symptom varje natt.
Det här var ett rent helvete. Jag somnade ju aldrig före 4 på morgonen och jobbet började 07.00. Blev inte mkt sömn.
Var ofta tvungen att hålla mig i väggarna för att kunna ta mig från rum till rum.
Att jobba i stall är ju tungt + knappt någon sömn. Fick till följd att kroppen inte orkade ta hand om maten jag åt. Den rann bara rakt igenom mig.
Jag gick ned 20 kg i vikt och höll på att svälta ihjäl. (Fick givetvis ingen hjälp av vården).
Till sist var jag tvungen att sluta om jag ville behålla livhanken.

Mandra
0

Istället fick jag jobb på fabrik, LM - konstant kvällsskift. Det här funkade bra eftersom jag kunde sova ut dagtid.
Men det var jäkligt trist - jobbade vid löpande band och orkade inte hålla ackordet.
Så jag slutade där lagom till sommaren -89.

CasaRamon
1

Så förskräckligt jobbigt. Tror knappt att det är verkligt när man ser videon. Hjälper Sifrol? Kan du inte få något att sova på? Insomningstabletter?
Jag lider med dej. Mitt RLS är ju ingenting i jämförelse.

Mandra
0

De första åren hade jag ingen medicin alls.
Från 1990 hade jag i många år både sömnmedel och muskelavslappnande.
Sen upptäckte dom att Parkinsons medicin hjälper mot PLMD och RLS. Då fick jag Sifrol - kanske för ca 15 år sedan.
Sifrolen hjälper bra - så länge man håller sig inom vissa gränser. Så jag behöver inget annat.

Mandra
0

#9: Nej, RLS är nog inte fullt så våldsamt. :)

Mandra
0

Under 80-talet jobbade jag mkt inom Omsorgen - hette så på den tiden den förvaltning som hade hand om handikappade och förståndshandikappade. Jag jobbade mest på fritidsgården för de förståndshandikappade, men hade även en del studiecirklar för dem.
Så sommaren - 89 tog jag ett vik på Fritiden.
Även fast jag jobbat så mkt där så fick jag aldrig någon fast anställning. Krävdes fritidsledarutbildning för det.
Så hösten -89 började jag på Fritidsledarlinjen på Kjesäters folkhögskola (friluftsinriktning har dom eftersom det är scouternas skola, jag är inte scout).
Efter ett tag hyrde jag också en liten lägenhet i Vingåker.
Men det var jobbigt - fick ju inte sova ordentligt eftersom skolan börjar vid 8 på morgonen.
Mina skolkamrater brukade säga till mig att jag såg ut som ett vrak på mornarna.
Alltid kolsvart under ögonen.
Men i maj gick det inte längre. Jag kraschade totalt. Sökte upp en privat läkare som sjukskrev mig direkt.

hemul
1

Fy fasiken så jobbigt det låter! All din lediga tid måste ju ha gått åt till det där. 8 timmars arbete, 8 timmars vila, 8 timmars spasmer, typ.

Mandra
0

#13: ja så var det.

hemul
1

Blir du påverkad av anfallen också? T.ex trött, fysiskt och/eller psykiskt.

Mandra
0

#15: Ja, jag kommer till det.

Heddiz
1

#6: OJ OJ vad jobbigt , det är ju som ett riktigt tränings pass 😮

Jag har haft riktigt jobbiga ryckningar när jag varit vaken i mina armar, händer o fingrar, men inte som du och hon på videon.

Vet inte varför jag fick dessa ryckningar som var som om jag höll i en kopp kaffe så kunde jag rycka till med nederdelen av armen och slå ut kaffet bakom ryggen typ, eller ryckningar i handen som gjorde det svårt att skriva på datorn..
Det kom någon g per min, ibland lite längre tid emellan o var värst på morgonen..

Det hände efter jag kom hem från att legat i koma på sjukhuset så det kan ju ha varit orsaken till ett års ryckningar…

Jag tränade för att bli starkare och då försvann det sakta, men det måste ha varit något annat än det du beskriver. 🙂

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Mandra
0

#17: Ja det var säkert någon biverkan efter din koma. Det tror jag.

Mandra
0

De sista åren på 80-talet sökte jag ibland hjälp i den vanliga vården. Men fick aldrig någon. Bad jag om sömntabletter blev jag kallad knarkare.

Istället gjorde jag en del saker själv. T ex så började jag meditera, TM, - det hjälper inte.

Jag sökte också efter någon orsak till mina besvär. Bl a så snubblade jag över den, då, ganska nya debatten om amalgamförgiftning.
Hittade ett slags test som kunde testa om man är amalgamförgiftad.
Enligt detta test hade jag ca 105 olika besvär!!!

Jag hade också under några år haft besvär av inflammationer UNDER tänderna.

Så, 1989 började jag sanera tänderna. Vilket tog flera år, då jag blev så sjuk varje gång. Han tog bara en tand i taget.

Mandra
0

PLMD ger samma symptom som utbrändhet och posttraumatisk stress.
Och dom kan vara livshotande eftersom de t ex påverkar hjärtat.

Heddiz
1

#19: Använde du inget läkemedel eller ännu hellre kosttillskott som kan hjälpa till att ta bort kvicksilvret i amalgam som är bland den giftigaste bland tungmetaller..

Det finns olika kosttillskott som hjälper till att föra ut det genom kroppen så inte kroppen tar"stryk" och stöttar upp innanmätet…Som Chlorella med en skonsam metod för att bevara alla näringsämnen.

Chlorella är en superfood. Algen är en av naturens mest näringsrika växter, som renar blodådrorna, tar bort inflammationer-gärna med koriander eller gurkmeja samtidigt .

Sen finns det andra bra örter, kryddor, tillskott som är kraftfulla..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
2

Det där är bara BS.

Mandra
0

#21: Jag började sanera i slutet på 80-talet. Det var inte så mkt prat om sånt då (vad jag minns).
Det som hände var att direkt efter sanering av en tand fick jag diarré i 2 veckor och satt på muggen 5-6 ggr/dygn. Sen var det lugnt ett tag.
Sen efter ca 3 månader blev tanden inflammerad under roten och dog. Så vi fick dra ut den. + 2 veckor diarré igen.
Likadant med varenda tand.
Jag hade ändå turen att gå hos Sveriges, på den tiden, främsta amalgam sanerare. Han hade aldrig sett något liknande och kunde inte förklara det.
Själv tror jag att när kroppen redan är väldigt nedsatt, pga PLMD:n, så reagerar den mer på amalgamet.

Mandra
0

#22: VAD är bara BS (betyder väl bullshit om jag inte tar miste). Får man fråga det eller måste man gissa?

hemul
1

Inlägget ovanför mitt, så klart. Att man kan rena kroppen från amalgam med alger.

Ursäkta om det är annorlunda här, men jag är van vid att man inte citerar eller refererar om man svarar på närmast föregående inlägg. Menade absolut inte vad du skrev, Jag tycker det är jätteintressant. Vilket helvete du haft!

• Redigerat 2023-01-03 15:36 av hemul
Mandra
1

#25: Ok, tack för svar.
Om du klickar på Svara på det inlägg du vill svara på, så kommer numret på det inlägget med i ditt svar. Då ser man vad du svarar på. :)

hemul
0

Jag vet det. Men tycker inte det behövs när man svarar på närmast föregående. Men som jag sa, ni kanske har andra vanor här än brukligt.

Mandra
1

#27: det är bara på iFokus det går att svara så numret på inlägget man svarar på visas. väldigt bra system tycker jag - och nog många med mig - då slipper man undra.

Heddiz
0

#25: Du är mycket för att själv snacka BS-om saker du inte har en aning om pga du har ju aldrig varit med om det själv! - För det kan man visst det, jag vet flera som renat kroppen från amalgam och andra gifter med kosttillskott och blivit friska…dom o jag gav oss inte heller någon gång..

Däremot räcker det nog inte med att BARA använda Chlorella för att rena utan ngr till tillskott behövs säkert beroende på individ…och först måste man ju förbereda med att fylla på med alla viktiga kroppsegna vitaminer som kroppen tillverkar själv som frisk och med vanliga vitaminer, mineraler, probiotika osv och det beror på från person till person vad som funkar och funkar gör det om man tror…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#27: Var kommer du ifrån?

iFokus så svarar man genom en enkel uppfinning som att använda muspekaren på svara och klicka-skriva-skicka - det är brukligt här…🙄

The more I love my Dog
"Mark Twain"