Ytterligare en diagnos
Nu har jag fått diagnosen KOL.
Ingen större överraskning då jag varit storrökare i 35 år.
Nu märker jag inget av det hela men jag ska följas upp med regelbundna spirometriundersökningar.
Det är i ett väldigt tidigt stadium.
Min hälsa rasade då jag var 43 år. Sedan har det varit skit😉
Någon annan med KOL här?
/Maria
#0:
Ojojoj, . Va jobbigt för dig!
Krya på dig.
Ingen KOL här , har aldrig rökt .
HH 🙂
Hemskt!
Jag har aldrig varit rökare men har nedsatt lungfunktion ändå.
Det är inte kul att leva med.
Min äldste morbror gick bort i det för 20 år sedan och båda mina mostrar har det, en av dem hostar något fruktansvärt och har bara 20-30 % kvar av sin lungkapacitet.
De har båda slutat röka och även min mamma har slutat att röka men som tur är har hon inte fått KOL.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3 Då är hon inneliggandes med syrgasbehandling gissar jag.
/Maria
Åh, så trist, Maria, men bra att dom upptäckte det så tidigt. Mina barns far var piprökare och fick KOL för ca 10 år sedan, då var han lite över 70 år.
/Désirée
Min svägerska har KOL sedan flera år tillbaka.
Numera är hon ganska påverkad av det och har svårt att gå långa sträckor.
/Maria
Beklagar Maria.
Jag har en uppfödare vän som är storrökare och har KOL sen ett antal år tillbaka.
Stolt ägare till tre La permer
KOL är ju en sjukdom som i de flesta fall har med sin egen dumhet rökningen att göra.
Jag har varit ett gränsfall länge men är ändå såpass förvånad att jag inte kännt av det tidigare. Inte nu heller för den delen.
/Maria
#4. Nej, hon klarar sig med astma inhalatorer än så länge men det har pratats om syrgas.
Just nu ligger hon inne för andra gången med ett ny opererat ben, som det är dålig blodcirkulation i, de misslyckades med den första operationen.
Antagligen har det med hennes rökning att göra.
Hon hoppas på att få komma hem innan jul men det är en del att fixa med innan hon får det, med hemvård och sådant.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0: Usch vad jobbigt. har själv varit storrökare i 36 år (slutade tvärt för 2,5 år sedan)
Men jag har klarat mig från det, vad jag vet.
Beklagar verkligen. Hoppas du klarar att sluta röka, för det tänker du väl göra?
#11 Det är12 år sedan till nyår jag slutade röka😉
/Maria
#12: Men fy vad hemskt. Det måste ju kännas dubbelt svårt, att det kommer nu efter 12 år.
Jag går på kvartalskontroller hos min läkare, och då kollar han alltid både lungor och hjärta. Än så länge har jag friska lungor i varje fall 😊
#13 Jag tycker snarare tvärtom. Att det var konstigt att det dröjt så länge innan det visat sig i mätningar.😉
/Maria