Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 149 ggr
Liz85
0

Ännu ett ben brutet...

Det blir det fjärde benet i skelettet. Den här gången var det lilltån. Den hittade en högtalare. När jag skulle dubbelchecka bara så att det som vanligt var okej med tårna, så såg jag att lilltån inte tittade rakt fram utan pekade mer åt höger.

Min första tanke var att "det där är inte normalt…" så jag tog tag i tån och knäckte tillbaka den. Sen hoppade jag iväg till medicinskåpet och tejpade ihop lilltån med sin granne. Sen ringde jag 1177 för att veta vart jag skulle vända mig för en snabbkurs I hur man spälkar en tå samt för att få veta om man lyckats få den i rätt läge.

Skickades till närakuten där de konstaterade fraktur och drog den ännu mer rätt för att sen tejpa.
Jag tyckte min tejpning var hej kom och hjälp. Men enligt läkaren hade jag tydligen gjort ett bra jobb ändå.

Varför har vi lilltår?

Maria
1

Aj, aj. Kan tänka mig att det gjorde ont.

/Maria

Liz85
0

#1 Det som gjorde ont var när tån slog i högtalaren. Samt när hon satte bedövningen. Bedövningen var det absolut jobbigaste.

Att knäcka/dra tillbaka tån själv gjorde faktiskt inte ont alls mer än att det hördes ett högt knäpp. Kanske var det där som kroppen själv skapar som gjorde att det inte gjorde ont då, eftersom jag gjorde det så pass snabbt inpå. Det var först en stund senare som det började mola i tån.

• Redigerat 2022-12-18 14:25 av Liz85
Liz85
0

Fast… Jag förstår på vissa kompisar att de tycker jag var galen och att de inte skulle "förbehandlat" sig själva på det sättet.
Medan det var en helt spontan, naturlig reaktion för mig, som råkade fungera bra. För du kan ju inte komma i en sko så lätt tex med en felställd tå och risken att fastna i nåt med den ökar ju om den står ut.

Hur brukar folk som får felställda tår vanligen göra?

MonicaLagerquist
0

Aj jag har okså räkat bryta tår.En gång försäkte jag flytta på en byrå och en gång tappade jag en tung sak på foten.

Stolt ägare till tre La permer

Liz85
0

Skriver här istället för att skapa ett nytt inlägg. Försökte få tag i arbetsterapeut för råd idag. Men de har antagligen högtryck nu inför helgen.

Man ska tydligen kunna gå med en bruten lilltå, men ingenstans har jag hittat hur tidigt. Jag lyckas ta mig runt haltandes hemma. Men inte kommit till att våga böja tårna än. Hoppas att tån inte hoppar tillbaka till luxerat läge när jag tar av tejpen.

Att gå med skor är bara att glömma! Det tar bara stopp.. Så måste jag ut får kryckorna följa med.

Hur lång tid tog det för er innan ni kunde gå vettigt igen? Och framför allt, med skor på?
Själv ser jag två alternativ:

1. Jag är nojjig och för försiktig.
  2. Jag är klok och tar det lagom försiktigt.
    (Har inga restriktioner men fått veta att "det kommer ta tid".)