Inte läkarens favorit
I dag hade jag en telefontid med en läkare på vårdcentralen.
Stora språksvårigheter, och jag förstod att hon tyckte jag var besvärlig när jag ställde samma fråga gång på gång - då jag ännu inte fått svar (hon förstod inte frågan som det verkade, trots att jag var tydlig och frågan viktig).
Hon började prata om "besvärliga patienter" och att jag "inte var hennes favorit" (!). Flera gånger nämnde hon att jag "inte var hennes favorit".
Hon ville också ha det till att jag ljög när jag berättade vad förra läkaren sagt (!), trots att förra läkarens resonemang inte var särskilt konstigt/avvikande (men mer giltigt för lite yngre patienter, jag hade själv reagerat på förra läkarens resonemang just för att det snarast gällde patienter som var yngre än jag).
Men är det OK att en läkare sitter och säger sådant här till patienter? "Du är inte min favorit". Eller antyder att man ljuger? Hur tänker du?
Jag har själv inget behov av att vara "läkarens favorit". Speciellt inte den här läkarens favorit. Däremot vill jag gärna få svar på relevanta frågor som jag ställer till läkaren. Och jag har inget behov av att ljuga (lögner är inte min starka sida, och inget jag brukar använda mig av).
Märkligt också om läkare skulle ha favoritlistor där patienter ska kvala in för att passa…
Det måste f.ö. finnas galet många människor som "inte är läkarens favorit" - och det är helt oväsentligt, eftersom varje patient har rätt till en god vård även om de t.ex. inte har en god social kompetens.
Förstår absolut att man kan tycka att en patient är "besvärlig" när patienten vill få mer kunskap etc, men det är väl inget man säger på det här sättet?
Och självklart blir det också en viss frustration hos läkaren när patienten ställer samma fråga gång på gång - men då borde väl en läkare med ursprung i annat land och begränsade språkkunskaper i svenska - också inse att hon/han förmodligen missar något, eftersom patienten fortsätter att ställa om samma fråga?
Själv hade jag nog åkt ut med huvudet först om jag hade fällt motsvarande kommentar ("du är inte min favorit") om barn och föräldrar på min arbetsplats…. Eller om jag antytt att föräldrarna ljugit…
Jag tänker också att patienter inte ÄR besvärliga, men kan BLI det om de inte blir hörda, förstådda etc. Att vården kan SKAPA "besvärliga" patienter genom att inte låta patienter bli just hörda, sedda och förstådda.
Därtill är det hopplöst svårt att försöka hålla ett samtal om sin hälsa med en läkare som inte kan språket tillräckligt bra.
Snart behöver jag kanske tolk för att kommunicera med en svensk vårdcentral som det verkar?????
Förstår att det nog många gånger är faktorer som personalbrist, ständigt nya hyrläkare och tidsbrist bakom sådant här, vilket förklarar - men inte försvarar - bemötandet.
Och jag tänker att det blir ett väldigt ineffektivt sätt att jobba.
Hur tycker du att man som patient bör förhålla sig till den här typen av dåligt bemötande?
Jag vet vilka vägar som finns att gå (med att vända sig till verksamheten/patientnämnden etc), men funderar på om det är värt att alls lägga energi på det. Samtidigt är det viktigt att markera när något inte går rätt till inom vården, inte minst för andras skull. Så inte fler far illa.
För tänk om läkaren sitter och säger liknande kommentarer till t.ex. ungdomar, till gamla och skröpliga o.s.v…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Fördelen med att hon säger det är att du i alla fall vet om att hon inte gillar dig eller kanske behandlar dig neutralt så då kan du se till att du kanske får en annan läkare.
Dock så bör läkare enligt mig vara neutrala och inte ha fördomar men framförallt inte få välja vad de tycker om en patient. Visst, en läkare är en människa men samtidigt har läkaren som yrke att träffa alla möjliga patienter och försöka hjälpa dem. Enligt mig kan en läkare som ser ner på en person inte utföra sitt yrke korrekt just när det kommer till den patienten. Så tänker i alla fall jag.
#1 Läkaren sa något i stil med att "hon var väl inte min favorit heller".
Jag svarade henne att det var helt omöjligt för mig att veta, eftersom jag inte alls kände henne.
Kan inte låta bli att undra vad den här typen av "favorit-resonemang" ens kommer ifrån…???
Och precis som du säger: i sitt yrke väljer man inte vilka patienter, skolelever, kunder o.s.v. man träffar. Man bemöter alla väl, eftersom det är ens uppgift och det man får lön för.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-12-09 17:55 av Uppkatten
Kan det ha varit menat med ett skämtsamt tonfall?
Sajtvärd Katter iFokus
#3 I så fall fungerade det dåligt 😊.
Var det avsett som "ett skämtsamt tonfall" så var det ogenomtänkt, när det är på ett språk som man ännu inte behärskar fullt ut, och framförs per telefon (där man ju inte heller får någon hjälp av en glimt i ögat, ett leende eller liknande). Och när man vänder sig till en patient som man inte har någon relation till.
Nej, jag tror inte att det var avsett som ett skämtsamt tonfall. Inte eftersom hon dessutom antydde att jag ljög etc.
Men absolut att humor, ironi o.s.v. kan vara jättesvårt i samband med språksvårigheter.
Nä så säger man inte som läkare till sin patient.
Mycket handlar om förtroende och att man känner tillit till sin läkare och på detta sättet finns det inte en chans att man känner så.
Jag tycker att nästa gång du ska uppsöka en läkare där, så be att få en annan och säg vad hon sa till dej.
Självklart ska du anmäla. Ring patientnämnden så hjälper de dig vidare.
Du skriver att det är "viktigt att markera när något inte går rätt till inom vården, inte minst för andras skull." Tycker att du resonerar helt rätt här.
Om ingen berättar när något är fel kan det ju heller aldrig bli bättre.
Jag tycker också att anmälan är på sin plats.
Du är säkert inte hennes favorit😉 men det får hon ju absolut inte visa eller uttrycka i sin proffesion.
/Maria
#8 Hon är inte min favorit heller just nu (efter alla hennes kommentarer), men det är ju inget jag säger högt 😉🤣.
Men rent krasst borde hon inte kunna tycka någonting om mig - vi har inte haft en sådan relation att hon alls kan "värdera mig" som människa, eller vad hon tycker om mig. Hon har ingen aning om vem jag är.
På samma sätt som jag inte kan "värdera" henne, däremot är det bökigt att prata med henne p.g.a. språksvårigheter, och det är inte OK att hon säger olämpliga saker.
Att vårdpersonal pratar sins emellan om "besvärliga patienter" - ja, det har jag ju hört.
Men det här är första gången jag hört vårdpersonal prata om "favoritpatienter".
Är det en jargong som är vanlig?
#10: Oavsett vad man pratar sinsemellan så säger man det ALDRIG till en patient.
Har också råkat ut för det för många år sedan. När jag sen skulle boka en ny tid, sa jag till sköterskan " att jag ville ha en läkare och inte en idiot". Jag fick en annan läkare🧑⚕️😊!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#12 Jag blir nog jättepopulär om jag säger det. 🤣😅
#13. Jag hade så ont och behövde hjälp så jag struntade helt i vad jag sa.
Hörde sen att det var fler som var förbannade på honom.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#14 Jag tror att det är problem på den här vårdcentralen på flera sätt, för en sköterska i gruppledarposition sa redan för flera veckor sedan att de måste jobba särskilt med bemötandefrågor under hösten…..
Jag hade en läkare för några år sen som var ett riktigt praktarsel, förlåt för språket. Jag stod ut i drygt fyra år av att han pratade med mig som om jag var korkad, att han såg ned på mig, att han himlade med ögonen efter jag tagit en överdos och hamnat på akuten, eftersom "om du verkligen hade velat dö hade du gjort det". Mina skärsår sa han var uppmärksamhetssökande så det skulle jag minsann inte få av honom. Sen skrev han in saker i min journal om typ vilken hårfärg jag hade (färgade håret av och till då) och så frågade han om jag tyckte det var kul att gå ut och dansa?????
Jag gick gråtandes till receptionen och sa att jag kräver en ny läkare. Hon i receptionen såg inte ens förvånad ut, för jag var nog inte den enda som haft det kravet. Berättade utan namn för min kontakt hos samcoach hur illa behandlad jag hade blivit av min förra läkare och hen sa bara "jag vet exakt vem du pratar om".
Då har man dåligt rykte…
Du ska absolut kräva en annan läkare, och känns det svårt att få ut orden när du väl är där så skriv ett brev som du ger till receptionisten och som du vill att någon högre upp ska läsa.
Du ska inte behöva ha det så här!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar på den här typen av bemötande! Tack! 😊
#10: Jag tror nog att alla vårdanställda pratar om sina besvärliga patienter.
Men att läkaren säger så till sin patient, tycker jag inte alls är okej. Anmäl om du inte har gjort det redan.