Medverkan i studier (i vården)?
Är ni med i någon studie?
Jag brukar hoppa på det mesta som erbjuds och som jag passar för såklart.
Nu senast har jag fått tid till PURE-studien som är en befolkningsstudie. Det är en uppföljning så det är nog tredje gången om jag miss rätt.
Min man är också med så nu på morgonen fixade de så att vi får komma samtidigt. Himla praktiskt då besöket tar ca 1 1/2 timma.
/Maria
Det är ju bra om så många som möjligt deltar i olika studier inom vård och hälsa 😊 När min äldsta dotter föddes, så blev vi tillfrågade om vården fick använda provsvaren mm till forskning. Det fick dom. Samma sak när yngsta dottern föddes. Vi fick lite återkoppling på det, bl a fick vi veta att risk för allergier hos båda döttrarna var mycket liten och dom kunde se att risken för ärftliga sjukdomar också var liten. Ingen av oss har några allergier. Sedan en tid tillbaka deltar jag i Livsstilsverktyget, som drivs via Göteborgs universitet och alla som vill kan delta. Allt sker digitalt via dator.
/Désirée
Min man är också med flera studier. Bland annat en, efter att han opererat sin handled, med något nytt inplantat. De följer upp hur väl det fungerar.
/Maria
Jag är försökspatient för blivande läkare på neurologen. Nu var det ett tag sedan men jag gissar att pandemin kommit emellan.
/Maria
#2 Så spännande med nytt implantatmaterial, vet du vad det är för något?
#3 När du säger det, så har jag också ställt upp på lite sånt, bl a så hade vår tandläkare i Stockholm praktikanter, som fick träna på mig 😊
/Désirée
Nej ingen studie, och inte blivit tillfrågad heller någon gång
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har aldrig blivit tillfrågad och jag vet inte vad de skulle kunna använda mig till!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#5 och #6 Ni kan båda bidra på olika sätt till forskningen inom era områden.
/Désirée
#6 Vanliga populationsstudier vill ju ha ett snitt av den vanliga människan med eller utan krämpor.😉
Alla kan bidra på ett eller annat sätt till forskning.
/Maria
#7 Våra områden?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hittade snabbt denna länk från Sahlgrenska.
https://www.sahlgrenska.se/forskning-utbildning-innovation/forskning/delta-i-forskning/
/Maria
Letade runt men hittade inget här i Boråstrakten. Sökte kanske på fel ord.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Studier är ofta knutna till universitetet eller sjukhus.
/Maria
PURE -studien är det en studie på att socker och snabba kolhydrater är dåligt och t.o.m dåligare än fett….
Jag har sett något om det från USA och då drog dom upp att snabba kolhydrater som vitt mjöl och socker var värre än fett..
Men jag vet ju inte om det har något samband alls 🤔😄
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Det handlar en hel del om kost men också en hel del annat.
Jag är så egoistisk så jag är nöjd med att jag får en hälsokontroll i gengäld mot att jag svarar på massa frågor.
/Maria
#14: Ok, men då är det nog samma eller liknande den jag sett från usa tidigare för USA är ju alltid före Sverige ngr år eller så med tex medicinska saker dom kommer på..😄
Dom har ju kommit fram till orsaken till fibro och annat troligen…dom var inte säkra, men jag tror dom har om inte helt rätt- så har dom delvis rätt..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"