Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 147 ggr
Carmarino
3

Känner du igen symptomen på sepsis?

Lär dig känna igen sepsis – det kan rädda liv

Frossa, snabb andning och förvirring är några av symtomen vid sepsis. Men symtomen är ofta diffusa och lätta att missa – och de kan komma snabbt.

Det är inte enkelt att veta om någon verkligen är på väg att utveckla sepsis, men följande symtom ska man vara extra uppmärksam på:

1. Feber och frossa. De flesta har aldrig upplevt skakfrossa, men drabbas man är det stor sannolikhet att man har bakterier i blodet. Tänk dig att du har ett glas med vatten – efter skakfrossa finns det inget vatten kvar. Däremot är det bara 60 procent av alla som drabbas av sepsis som har feber eller skakfrossa.
2. Låg urinproduktion. Vid sepsis utsöndras proteiner som gör att blodkärlen börjar läcka, vilket i sig gör att man då inte får tillräckligt blod och syre till organen. Ett av de organen som drabbas är njurarna och när de inte fungerar som de ska får man en nedsatt urinproduktion.
3. Ansträngd andning. Normalt andas vi mellan 12 och 16 gånger per minut. En andning på över 20 och upp till 30 gånger per minut är ofta ett allvarligt och tidigt symtom vid sepsis.
4. Diarré/lös avföring och kräkningar. Gör att sepsis ibland misstolkas som vinterkräksjuka. Behöver inte innebära att det kommer stora mängder.
5. Förvirring och sluddrande tal. Nytillkommen förvirring och oklarhet är också ett tidigt och allvarligt tecken vid sepsis. Det är oklart varför man blir förvirrad, men det är ofta en signal att ta på allvar.
6. Lågt blodtryck och ökad hjärtfrekvens.

https://www.forskning.se/2022/09/20/sepsis-symtom/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Frossa, snabb andning och förvirring är några av symtomen vid sepsis. Men symtomen är ofta diffusa och lätta att missa - och de kan komma snabbt.
  • Redigerat 2022-10-05 10:23 av Carmarino
  • Redigerat 2024-01-06 09:57 av TatsuOni
Maria
3

Jättebra att veta.🙂

Jag fick sepsis utan att märka av några av dessa symtom alls så det är ett lurigt tillstånd.

Det enda jag känt av var halsont som man kan få vid vilken förkylning som helst.

Dagen då jag blev så sjuk har jag inget minne av alls. Min man reste bort på morgonen och vi har talat i telefon vid 9 tiden. På kvällen vid 20 tiden ungefär så kom min son och hittade mig på golvet. Gissningsvis har jag legat där sedan förmiddagen.

/Maria

Carmarino
0

#1: Vilken tur att din son hittade dig i tid. ❤

Min far hade sepsis innan jag föddes. Det var rätt dramatiskt, och jag fick höra som barn att alltid akta mig för infektioner i sår för annars kunde jag få "blodförgiftning" (som man sa på den tiden).

Vet inte om jag själv fick det när jag hade rosfeber i foten. Fick aldrig någon klarhet i det, men jag hade en stark rodnad halvvägs upp mot vaden (som en socka), och fick höra att "det var tur att du kom i tid, hade det gått längre upp mot knät hade vi inte klarat dig". Fick penicillin intravenöst i några dagar. Därför misstänker jag att det kanske kan ha varit sepsis, eller också att det höll på att utvecklas till det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

flocken
1

Jag fick det efter att jag fick 2 hundtänder i handen. En ren olycka. Inget bett.
Hade nog klarat mig bättre om inte läkaren sköljde handen under vattenkranen och sydde ihop.
Blev inlagd och de målade på armen hur det spreds. När det kom till armbågen vände det.
Men hade en lång rehabilitering efter. Tyvärr tog levern stryk av alla mängder mediciner.
Nu har jag bara 2 ärr och en nervskada i handen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
0

#3: Vad är det för en läkare som inte desinficerar såret ordentligt? Särskilt när det gäller djurbett är det viktigt att rengöra ordentligt. Visst, det är bra att skölja av såret med vatten för att bli av med eventuella rester av t.ex. jord och grus, men sedan behöver man tvätta med desinficeringsvätska.

flocken
0

#4: sår från djur ska aldrig sys ihop..Måste lägga inifrån och ut.
Det kom fram senare att denna läkare hade många anmälningar och fick sluta.
När man skulle städa ur lägenheten hen bodde i fick man ringa en saneringsfirma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
0

#5: Jag skrev inget om att såret skulle sys, bara att det skulle desinficeras.

Inte konstigt att den läkaren tyckte det räckte med att skölja med vatten. 😖

Draken
1

Jag fick URO sepsis för några år sedan. Det började som en symptomfri UVI. Jag fick, vad jag trodde, influensa efter ett tag. och jag blev snabbt sämre, efter 3 dagar kunde jag inte kliva upp alls, då ringde maken till akuten och jag fick åka in. det hade utvecklats en njurbäckeninflammation pga en "hög" UVI, jag hade 40 graders feber och sluddrade bara osammanhängande.

Jag låg inne i nästan två veckor på infektion. Kommer inte ihåg nånting alls från den första veckan.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Carmarino
1

När en infektion utvecklas till sepsis kan tillståndet för patienten snabbt bli livshotande. Trots att sepsis är relativt vanligt finns det få behandlingar.
– Sepsis är kraftigt underforskat, säger infektionsläkare Adam Linder.

Vi vet inte exakt hur vanligt det är, vi kan inte diagnostisera det ordentligt och det finns inga riktade effektiva behandlingar, förutom antibiotika. Vi är ungefär där man stod inför hjärtinfarkter för 50 år sedan, säger Adam Linder.

Förenklat innebär sepsis att en infektion i kroppen blir livshotande. Kroppens immunförsvar överreagerar på infektionen, en överreaktion som kan skada kroppens organ. Ett exempel på vad som då sker är att de vita blodkropparna, som ska skydda kroppen mot infektionen, utsöndrar gifter för att ta kål på det som angriper. Dessvärre har denna process även en negativ påverkan på kroppens egna celler.

– Vad vi tror, för vi vet väldigt lite om sepsis, är att det inte är själva infektionen som dödar, utan infektionsförsvaret i kroppen. Den allmänna uppfattningen är idag att sepsis är ett slags autoimmun sjukdom, alltså att immunförsvaret vänder sig mot kroppens egna organ och skadar dem.

https://www.forskning.se/2022/09/20/vad-ar-sepsis/

När en infektion utvecklas till sepsis kan tillståndet för patienten snabbt bli livshotande. Troligen är det kroppens eget immunförsvar som är orsaken.
Heddiz
1

Jag hade inga av symptomen förutom att jag var dålig i magen och trött sen gick jag och la mig för att vila, men sen vaknade jag inte och då ringde min man ambulansen som först hade sprutat in något för diabetiker fast min man sa att jag inte var diabetiker?

Sen kom läkaren dit och då blev det bråttom med ambulansen på blå ljus…

Så man behöver inte vara sjuk direkt för att hamna i koma pga sepsis…Jag HADE varit sjuk för UVI nån vecka tidigare..med pencillin, osv..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
1

#9: Skrämmande.

Heddiz
1

#10: Ja och dessutom visste dom inte vad felet var först - alltså varför jag hade fått sepsis och skickade mig vidare till ett annat sjukhus där jag hade 40 % ungefär att överleva. Jag låg ca 1 månad i koma och sen sövde dom mig och trodde dom hittat problemet i magen där jag blev opererad…

Men detta ändrade mitt liv till det bättre och jag är glad att jag fick överleva och börja om från början med allt…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
1

#11: Tur att det slutade väl.

Heddiz
1

#12: Ärligt talat så slutade det mer än väl..

Det slutade så pass bra att jag har blev en helt ny människa tack vare ndu+ koman som gjorde mig andlig o positiv!
Fastan i 2 mån gjorde att jag inte hade någon fibrovärk, det sa mig en hel del- som pluggat näringslära. Så efter sjukhuset var jag redo, positiv o inställd på hur jag skulle bota min "kroniska" sjukdom som jag hade haft i 20+år…och det har jag gjort nu. 🤔

Att förebygga sepsis verkar svårt vad jag vet …
.Man kanske kan tänka på att vara ännu renligare än man brukar vid speciella tillfällen.
Att höja immunförsvaret kan kanske hjälpa lite…
Eller det är immunförsvaret som ger sig på kroppens celler så det kanske inte hjälper att höja immunsystemet, men det är det jag kommer på …

Att se till att inte få infektioner, men det kan vara svårt när man kan få det av små infektioner, vad jag förstår det som..

Svårt…att veta vad man kan göra!?

The more I love my Dog
"Mark Twain"