Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 319 ggr
Heddiz
1

Rena kroppens inälvor på bästa sätt - alla tips är bra tack

Jag skulle vilja göra som en utrensning av kroppen och dess innanmäte 😊

Som en mini fasta eller om ni har andra ideer med vadsom helst..

Genom mat, dryck, kosttillskott , Te osv,osv..Tack

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

DesK
4

Fasting mimicking diet kan vara ett bra sätt. Likaså periodisk fasta, dvs att man skapar sig ett s k ätfönster på mellan 6 och 10 timmar. Båda dessa metoder är lättare för dom flesta att följa, än strikt fasta.
Diverse humbug-grejs som exvis kolloidalt silver bör undvikas.

/Désirée

• Redigerat 2022-09-29 21:22 av DesK
Uppkatten
8

Kroppar behöver inget sådant.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
5

Låter som lavemang vore en bra start 😉

/Maria

Heddiz
1

#1: Jag har aldrig hört talas om mimicking…ska googla om jag hittar något om det- tack för tipset!

Varför kallar du kolloidalt silver för hum bug ? Jag har hört att det ska funka som immunförstärkare o lättare kropps rens och ev annat av flera stycken, men jag har aldrig provat själv..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Karmatarerskanise
5

Kollodialt silver saknat forskning som skulle tala för det. Därför är det humbug.

CasaRamon
6

Kroppen behöver dom bakterier som finns och man bör inte laborera med utrensning.
Det finns onda bakterier och goda bakterier, som " krigar " mot varann. Om man gör en utrensning, så kan man förstöra den naturliga verkan som detta innebär.
Däremot är halvfasta bra för magen. Just för att den inte ska behöva jobba hela tiden.
Själv halvfastar jag så gott som alltid, med 16/8 eller 15/9, vilket innebär att jag inte äter något alls efter kl 17.
Jag skulle definitivt aldrig använda kollodialt silver.

Draken
3

#3: 😂 Håller med 😁

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#5: Ok jag förstår, tror jag 🙂 Det är väl en produkt som inte har blivit vedertagen hos livsmedelsverket eller "bland friskvårds produkter kanske ? Eller/och att den inte är evidens baserad, än iaf…

För ändå har jag sett flera kosttillskotts butiker som säljer det hmm 🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

StillaSinnet
1

Kontakta en Ayurvedisk läkare. 👍🏼

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Heddiz
0

#9: Tack för tipset… jag tycker efter att ha kikat lite att det låter riktigt bra 🙏🏻😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#3: Tyvärr kan jag inte använda sånt alls..😏

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#2: Hur vet du det?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#6: Jag kanske var otydlig, men jag är inte ute efter att gå ner i vikt!

Jag skulle istället vilja gå upp i vikt, MEN jag har jättesvårt att gå upp i vikt och har både hört och läst att om man renar levern, njurarna och tarmen som har små fickor där det kan samlas "skräp" och "gifter" så är det sedan lättare för kroppen att ta upp näring och att gå upp i vikt…

Men du har rätt i att man ska vara försiktig i hur man renar kroppen och tänka på magbakterierna som det är bra om man har mer "goda bakterier" och det går ju fylla på med flera olika probiotika - vad jag har lärt mig iaf..

Något som förstör dom goda mag bakterierna ännu mer är om man fått mycket antibiotika - vilket jag fått massor av - så dom goda bakterierna är redan förstörda ändå..Och därför är det bra att rensa bort antibiotikan som samlats i levern genom någon rensning…

Men du har rätt i att man ska vara försiktig med att laborera med olika fastor! 😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2022-10-02 21:40 av Heddiz
DesK
2

Du behöver, sannolikt massor av fermenterat, vi snackar busslaster! Då kommer kroppen att se till att du tillgodogör dig all den fina näringen. Skippa alla tomma kalorier, ät fiberrikt, naturligt och fermenterat, så löser det sig nog.

/Désirée

Heddiz
0

#14: Ha ha 😅 Ja Jag behöver nog Busslaster av fermenterad mat om jag skall gå upp i vikt av mat som surkål ;))

Det verkar vara en bra "diet" om man vill gå ner i vikt, Men samtidigt bra mat att äta för att få den vikt som passar kroppen s.a.s och för att öka upptaget av vitaminer och mineraler och det är ju perfekt
Men man äter väl inte bara fermenterad mat eller?
Jag tänkte att om man äter det tillsammans med det man redan äter - jag är ca 80% frukterian så jag äter nyttigt, men inte bara för att det är nyttig, utan för att kroppen skriker efter frukter, bär occh nötter+ lite annat som yougurt, flingor,mm ..

"Fermenterad mat som surkål, kimchi, kombucha och yoghurt är livsmedel som innehåller mjölksyrabakterier. De har bland annat effekten att de hämmar och tar död på oönskade bakterier. Mjölksyrabakterierna ökar dessutom upptaget av flera viktiga vitaminer och mineraler."

The more I love my Dog
"Mark Twain"

DesK
2

#15 Nej, man äter inte bara fermenterat, man bör äta en varierad kost med fermenterat till varje måltid 😊

/Désirée

Calcifer
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag försökte hitta en specifik video, men lyckades inte trots att jag scrollat i evigheter. Men här kommer en länk till EN video med Dr. Mike, som är en riktigt familjeläkare i USA och alltså arbetar som det. Han har massor med videos som är roliga, informativa, och han pratar om saker som t:ex varför man inte ska ta en massa vitaminer och mineraler och tabletter och "extra grejs" i form av olika mirakeldrycker eller pulver osv. Jag vet att han gjort en specifik video om just det men jag hittar den fasiken inte. Men han nämner en hel del också om cleanses och fasta och sånt. Jag tror om du söker på t:ex dr. mike och fast eller weight loss eller diet så kommer du hitta videor där en riktig läkare som dessutom är väldigt karismatisk och verkar trevlig och väldigt respektfull pratar om just det du undrar över. Men ja i denna pratar han om just om vitaminer.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Heddiz
0

#17: Tack för videon och han har ju rätt åtminstone när det gäller hysterin för att ta produkter för att gå ner i vikt eller få den perfekta kroppen…
Först och främst är jag INTE ute efter att gå ner i vikt eller få den perfekta kroppen utan jag vill hellre gå upp i vikt för att bli starkare!
…(jag vill bli "normalstark"- så jag är inte ute efter att bli en body builder 😅)

För drygt 1 år sen så hamnade jag i koma pga blodförgiftning & sjuhuset gjorde en akut magoperation, sen fick jag massor med antibiotika, morfin, mm mm i flera mån..Och mycket antbiotika (vilket jag fått många ggr innan och efter sjukhuset också) är dåligt för kroppen/tarmen/levern.
Efter det har jag svårt att ta upp all näring jag äter och även läkarna o dietisten sa att jag nog skulle behöva ta tillskott--vad får man ta blodprov för att veta exakt.
Och han säger ju även det på videon ca 1.58 att det är bra att ta tillskott/extra vitamineraler "when you have ceirtain chronic health condition.🙂

Har hört från flera bra källor att om man gör en rensning av tarmen,(+levern och njurarna) att kroppen lättare tar upp näring.
Men självklart ska man äta bra som nr 1 och det tycker jag att jag redan gör, men jag behöver nog lägga till något förutom det jag äter som frukterian.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
1

#18: Han har videos där han pratar om att gå upp i vikt eller hålla en balanserad vikt också! Jag förstår absolut att ditt mål inte är att gå ner i vikt, så jag hoppas du inte tog min kommentar som någon slags pik eller hint om det! Jag är själv grovt överviktig, och äter värdelöst, vem fasiken är jag att döma ut någon annan med pikar om att de måste gå ner i vikt. x'D

Men ja han har videos där han bara pratar om hur kroppen fungerar också, i relation till olika typers diet (inte dieter för att gå ner i vikt, men bara vilken typ av mat man äter osv), och hur det kan fungera för olika människor, och varför det fungerar så, och tecken man kan vara uppmärksam på ifall man tror man inte får i sig rätt näring, samt vilka typer av "hälsotips" man kan läsa om på nätet om eller i tidningar som man verkligen ska undvika, varför, och hur de kan vara genuint farliga.

Och han är väldigt respektfull oavsett vad han pratar om. Jag är som sagt väldigt överviktig, och sett honom prata om övervikt i en del videos och även sett honom reagera till tv-shower som "my 600 pound life" osv. Han ger fakta, men det handlar om hälsa, alltid, och aldrig om utseende. Alltså han säger aldrig nåt om att det vore bra om man gick upp/ner i vikt för att man ska vara snyggare eller nåt. Utan pratar om just vad kroppen behöver, varför man kan må sämre om man äter x eller inte får tillräckligt med y.

Mycket därför jag rekommenderade honom, om du lyckas hitta någon video som du tror handlar om det du söker (han har gjort, det vet jag, men jag kunde inte hitta tyvärr) så fokuserar han på fakta som du även kan googla direkt efter om du vill dubbelkolla att det är rätt och hälsa och bara att må bra generellt men aldrig utseende eller sånt.

Tycker om man själv googlar på typ viktminskningstips eller nåt så dyker det ju ALLTID upp minst 5-10 länkar som inte handlar om hälsosam viktminskning och diet utan typ "få fast rumpa till sommaren" eller nåt. 🙄

Gissar på att det är samma om man googlar på tips att gå upp i vikt. Att istället för en hälsosam plan på hur man kan förändra sina matvanor så att allt sker bra och lagom osv så är det typ "BLI RIPPED TILL SOMMAREN MED DESSA VIKTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111" Jaja, man kanske menar just gå upp i vikt generellt och inte få trädstocksarmar med svällande muskler… 🤷‍♀️

Calcifer
1

#19: Och svarar till mig själv bara för att understryka att jag inte tycker det är något fel i någon som t:ex söker just efter tips för att få fastare rumpa eller mer muskler kring armarna eller vad det nu kan vara. Man får ju ha sina egna mål efter vad man själv mår bra av och vill osv. Jag menade endast att jag tycker det är svårt ibland om man vill googla på nåt som har just med hälsa att göra, så får man ändå upp en massa tips som har med utseendet att göra. Alltså ingenting om hur man på lång sikt, hälsosamt och bra, kan förändra sina olika vanor så att man går upp/ner i vikt tills man hittar "rätt" för sig själv och sen mår bra typ. Utan att det väldigt ofta direkt dyker upp saker som BARA är en utseende grej, som inte har något långvarigt värde och ingenting som säger om detta är hälsosamt eller nyttigt för en eller om det BARA ser snyggt ut.

Heddiz
1

#19: Det kan ju låta som om jag ville gå ner i vikt iom att jag skrev diet - det är mitt fel och jag tog inte det som någon pik alls! 🙂

Jag ville bara förklara att pga operationen som gjordes för 1 år sen så kommer jag (kanske alltid-) ha svårt att ta upp näring..Dom gjorde flera operationer(skar upp hela magen :)) tog bort en bit av tunntarmen så jag har automatiskt svårt att ta upp all näring från maten..

Tack för tipset- jag ska kolla om jag hittar något från honom om tex bra mat efter op eller annat - videor är roligare än att läsa :))

Numera behöver jag tex äta extra salt, äta bra och ev då fylla på med vitaminer/mineraler, men inte alla utan kanske magnesium, d-vitamin-på vintern, b-vitamin och ev annat..beroende på vad jag ev har brist på..
Först och främst ska jag ju försöka äta så pass mycket näringsrik mat som möjligt så jag inte beh ta extra vitaminer, men jag har pluggat mycket näringslära och kan tänka mig att "vissa" näringsämnen måste fyllas på.

Jag har sen i sommras mått bra förutom att jag varit extremt trött…en trötthet som inte går förklara och som gör att jag sover som en klubbad säl i 10+ tim..🤔

Jag tror inte på att alla kan ta en sån här multivitamin med allt i…Det är ju inte SÅ enkelt att ALLA behöver exakt lika mycket/lite av alla vitaminer/mineraler som finns då alla är UNIKA…

Iallafall så håller jag med om man söker på google (eller tittar i tidningar) så är det bara fokus på utseende och snabb dieter både för att gå ner OCH för att gå upp.
Och INTE fokus på hälsan..

Kollade nyss för att se vad det stod om jag googlade gå upp i vikt och bli starkare

Och hittade bla att det var inte bra med typ löpning eller sån motion---jag går raska promenader varje dag nu och springer lite med hundarna vid agility träning---(det är kört för mig 😂)För man skulle lyfta tunga tyngder och bla äta snabba kolhydrater för att gå upp i vikt..Jag bör undvika för mycket gluten o laktos..vilket alla bör tror jag😅

Snabba kolhydrater är inte nyttigt tex…och lyfta tunga tyngder orkar jag inte än..
när man legat i koma i månader så tappar man alla muskler och får börja om som en bebis…Nu har jag ju kommit en bra bit eller i princip så är jag där jag var innan "nästan" Jag är lite svagare än jag skulle vilja, men jag vill bara bli lite starkare för att det är praktiskt att orka mer..Spec när man håller på med stora hundar och sporter som agility, osv.

Nej googlar man gå ner i vikt eller upp - så är det sällan en långsiktig och nyttig artikel…Utan det ska gå SNABBT att gå ner/upp och det är sällan eller aldrig hållbart…

Jag har hittat bättre råd osv via böcker och you tube än google ((nån g kan man hitta något bra via google förutom gurkfasta och gå ner 10 kg på 1 v 😂

Nej jag håller med det är inget fel vad man än vill uppnå, men råden som finns när man googlar borde vara mer långsiktiga vad man än vill..
Går man ner/upp för snabbt så tror jag inte det är hållbart i dom flesta fallen iaf..

Innan jag blev ca 75% frukterian så åt jag ALLT jag kunde så jag skulle gå upp i vikt som mat, pizza, pasta, bröd, tårtor, bullar, kakor, glass, osv, fick ont i magen och det enda jag gick upp efter 3 mån var 2- 3 kg till 54 kg och som 168cm är det lite lite…

Jag brukar inte väga mig utan man känner ju ändå om man orkar mer, som att lyfta saker, men jag kanske har gått upp till 55 kg nu, men läk säger ju att jag bör väga minst 60 kg !?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2022-10-06 19:33 av Heddiz
Heddiz
0

#16: Tack för svaret! 💐 Det var vad jag trodde, men man vet ju aldrig till 100% för fermenterade livsmedel hade jag -KONSTIGT NOG ingen koll på (jag har ju pluggat näringslära efter jag fick diagnosen "fibro" för 20 år sen- om framför allt BRA näring som kroppen mår bra av för att hitta orsaken bakom fibro. (vilket jag lyckats med i mitt fall-och nu slipper jag värken o annat pga bla bra ren mat (men man beh inte följa en diet utan det som kroppen behöver. Sen måste man göra andra saker paralellt med kostomläggning av något slag för att bli av med tex fibro..

Men det verkar vara väldigt bra att tillsätta ngr fermenterade livsmedel (eller tillskott) men efter mycket googling så hittar jag inte ngr specifika produkter som är fermenterade..Förutom Te och mögel ost..

Ursäkta en dum fråga,😅 men Var /hur hittar jag fermenterade livsmedel-finns dom på ica och är deras koldolmar som ex fermenterade 🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Karmatarerskanise
1

#22: tex surkål

Sabah
0

#23: Surkål är bra, vill bara tillägga att surkål som man köper ofta är upphettad, dvs. då dör de nyttiga mjölksyrabakterierna, de man vill åt. Det gäller att läsa ordentligt på förpackningen!

💖🧡💛💚💙💜

Karmatarerskanise
1

#24: tack, det visste jag inte. :)

DesK
1

Den surkål, annat fermenterat och kimchi, som säljs i kyldisk är det som gäller, om man vill åt de goda bakterierna och man får inte upphetta den innan man äter den heller.

/Désirée