Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 196 ggr
My99
2022-09-12 23:41
0

Ärr??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
För 12 dagar sedan skadade jag armen och fick ett skärsår som var ganska djupt. Jag tejpade det, men blev i efterhand osäker på om det kanske hade varit bättre att få det sytt. I alla fall så lät jag tejpen sitta kvar rätt länge då jag var rädd att ”riva” upp såret om jag tog av den för tidigt. Men när jag sedan efter 8 dagar tog av den för att kolla hur det såg ut blev jag riktigt ledsen, för jag såg då att kanterna inte alls läkt ihop som jag velat utan har läkt med ett hålrum emellan sig. Så det kommer antagligen bli ett fult ärr :’(

Är så ledsen att jag inte kollade under tejpen tidigare, då kanske jag hade sett att kanterna inte satt ihop bra och kunnat tejpa om så de hamnade bättre.

Är det någon som har tips på om jag kan göra något för att motverka att det blir ett fult ärr? Och är det någon som haft ett liknande sår som kan berätta hur ärret blev efter?

Bifogar några bilder. 12 dagar sedan skadan :’(

Karmatarerskanise
2022-09-13 02:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: Kontakta vårdcentralen och fråga om råd där. Svårt att via bild få en uppfattning om skadan och om det kan behövas öppnas vid kanterna och sys för att läka och bli mindre ärr. Av läkare då givetvis.

Fast på sista bilden ser det bra ihopläkt ut. Det kommer vara rött ganska länge och blekna med tiden. Ett vitt streck får du oundvikligen. Ser inte ut att bli ett utbuktande ärr, vilket är bra.

På bilden pekar en pil mot hur jag tror ärret blir om några år. Andra ärret nedifrån, över det bredare ärret över levermärket. Baserat på sista bilden du visade. Bleknat och smalare.

Karmatarerskanise
2022-09-13 02:35
6

Och ta för vana att alltid gå till vårdcentralen vid djupa sårskador, då är chansen för bättre läkning och således mindre ärr mycket större än om man plåstra om det hemma utan någon kunskap.

Och är det en självskada så fråga efter hjälp via vårdcentralen eller direktkontakt med psykiatrin. Så du får hjälp innan du sitter med massa ärr som alltid kommer synas, och har svårt att sluta. Det finns hjälp, och den är enda vägen mot bättre mående. Självskador hjälper mot ångesten några sekunder, för att sedan orsaka ännu mer och definitivt bara leder mot sämre mående.

@NN@
2022-09-13 07:15
0

Det finns särskild sårtejp som drar ihop sårkanterna på apoteket, men om det är försent nu vet ja dock inte

Karmatarerskanise
2022-09-13 07:58
1

#3: Hade vårdpersonal kunnat sätta sådan tejp från början hade det nog använts en tid efter läkning också och gjort nytta. Det är inte lätt att få det rätt placerat så det gör nytta.

Nu är det redan helt läkt, så det finns inga kanter att dra ihop, än mindre sår som kunde läka ihop om det fanns kanter.

Ärrbildning har bildats mellan och den tar den plats den tar När den bildats.

Men som sagt, detta ärret kommer slutligen bli blekt och dra ihop sig lite, och är ingen anledning till oro. Man kan dessutom tatuera ärr idag så dom får samma färg som vanliga huden och verkligen blir osynliga. Om man mår dåligt av att se det.

Maria
2022-09-13 08:30
7

Jag ser inte ärr som något fult utan snarare erfarenheter.
Kroppen är som en karta och ärren man får är små prickar på kartan över händelser i livet.

Jag håller med Nina om det skulle vara en självskada.

/Maria

Zadeira
2022-09-13 10:09
0

Man brukar räkna med att ärr tar upp till ett år innan de är helt läkta, och de bleknar även efter det. Så du får ha is i magen och tänka på att det kommer bli mindre synligt även om det tar tid.

JRSN
2022-09-13 14:22
1

#0: Är du säker på att ärr är fula? Det visar ju att du har varit 'med i gemet', vandrat en stund på jorden och samlat erfarenheter. Du behöver inte göra något åt detta, sann skönhet komer inifrån.

p.s. Utgår från att det inte är en självskada.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Kvackis
2022-09-28 21:52
0

Jag självskadar mig och har således en himla massa ärr och sår över armar och ben. Vissa är bredare än andra (efter läkningen och att de sedan bleknat). Vissa har jag sytt men inte hjälpt så mycket pga dålig läkhud och stygn tagits för tidigt. Ditt sår ser ändå ganska så fint ut så det borde inte bli så brett jämfört med mina där det kan vara glipor upp till 1cm som läkt.

Kram Kvackis ❤️

[EM_L]
2022-10-24 11:38
0

Har själv en massa mindre ärr från självskadebeteende som jag kommit ur fysiskt, gamla skador samt bristningar som liknar ärr.

Skulle väl vilja säga att som människa har man ofta ärr i form av bristningar eller från små skador osv, och det är inget fel i det eller fult :)