Överproduktion av öronvax
Jag har alltid haft väldigt mycket öronvax. Det är liksom mörkt orange och verkligen i överflöd. När jag var liten brukade mamma alltid tvätta mina öron med tops men jag fick reda på att tops kan skada öronen för flera år sedan och har slutat.
Det är verkligen jobbigt med så mycket öronvax. Särskilt jobbigt när folk exempelvis lånar öronsnäckor för att dela med sig av musik och jag måste undvika att sätta dem i öronen för jag vill inte smutsa ned dem. Just nu har jag vaxpropp i örat verkar det som och hör absolut ingenting på det vänstra örat. Har haft revaxör i två timnar och det kom en hel del ut men jag misstänker att jag får använda det igen över natten.
I vilket fall som så är revaxör en lösning som fungerar tillfälligt för att lindra men jag kommer fortfarande ha denna överflödiga produktionen. Kan man minska sin kropps produktion på något sätt?
- Redigerat 2022-08-27 16:21 av [Tismon]
Använd något som är litet och smalt som du kan dra ut öronvaxet med. Det finns tex små träspatlar typ som man kan köpa för detta ändamål. Det bör vara smalt för att du lätt ska kunna föra in det i örat. och när du för det utåt igen så får du med dig joxet ut, utan att ha tryckt in det längre.
Det är lite olika från person till person. Örovax är ju till för att skydda örat men man kan få problem om man använder öronproppar mycket.
Tops är som sagt inte bra utan tvätta ytligt och försök att få öronen att "andas" genom att inte täppa till för ofta.
/Maria
#1: Jag visste inte att de existerade. Hur ser en sådan ut? Har du en länk eller bild? 🙂
#2: Jag använder inte öronproppar men lyckas ändå få väldigt mycket vax och vaxpropp :(
Försöker rengöra med vatten i duschen men det kanske är dåligt?
- Redigerat 2022-08-27 16:34 av [Tismon]
#3: googlade men hittade inte nu. Vet att nån annan lagt upp den länken förut o tror det var på sajten Medvetna. Men nu hittar jag inte de. Hittadw nån annan mystisk öronpinne i metall som iaf ser smal ut… har dock aldrig provat den.
https://www.audilo.se/38-oeronpinne-i-stal-ateranvaendningsbar.html
#4 Även öronsnäckor har samma effekt.
#5 Jag skulle absolut avråda från att pilla i öronen med någon metallpinne själv.
/Maria
#6: Använder inte snäckor heller eftersom jag tycker det är så äckligt när de drunknar i mitt öronvax :(
#6 Ok
/Maria
#8: Frågan är bara vad man gör när man har så överflödigt som jag har :( Den är väldigt seg och jag tror det är därför jag lätt kan få vaxpropp.
För flera år sen hade jag en ögoninflammation som även spred sig till örat och fick problem främst med ena örat. Var till öronläkare som tittade och gav de vanliga standardråden (inte pilla, inte använda öronsnäckor/proppar, undvik vatten i örat mm) men hade fortsatt problem med mörkt och segt vax som gärna samlade sig och inte ville ut. Testa med öron olja men det funka inte.
Nu innan sommaren så använde jag revaxör och tvätta ur öronen ordentligt och därefter använde jag Otinova öronsprej under några dagar efter. Det torka ut örat (men gav också en "hinna" av "salt"). Gjorde om proceduren en gång till efter några veckor (då det byggts upp lite igen) och efter ytterligare några veckor körde jag en till omgång med revaxör men denna gång skippa jag Otinovan efteråt (för att inte få den torra "hinnan") och peppar, peppar så har mina öron varit väldigt bra hela sommaren! Inget mörkt och segt vax utan enbart ljust lättrinnigt "normalt" vax som är lätt att bara torka bort med en bit mjukt papper när det kommer ut.
Är extremt rädd om mina öron nu och undviker i största möjligaste mån att få vatten i dem (så doppar tex aldrig huvudet när jag badar) och är inte in och pillar i öronen med tops eller annat (mer än en bit papper på fingret för att torka upp när jag känner det rinner ut lite vax).
Är ett öronbarn så haft mycket problem med öronen genom åren men hoppas på att det ska hålla i sig bra nu.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#10 Bra tips.
/Maria
Du fick bra tips i #10 men eftersom jag har hörapparater så har jag också en del problem med öronvax. Jag fick tips av en audionom att regelbundet använda Vaxol och det hjälper mig. Kanske värt att testa för dig också 😊
/Désirée
#10: Vilket bra tips! Gör du fortfarande om revaxör/otinova - proceduren med jämna mellanrum?
Är det dåligt att få vatten i öronen? 😮
#12: Tack för bra ide, ska kika på vaxol också!
#13: Inte behövt göra om det (än) men kommer göra det om jag börjar få problem igen (men hoppas på att jag slipper det).
Inge vidare bra att få vatten i öronen, kan bla orsaka hörselgångs inflammation. Det var bla därför jag körde med den uttorkande sprejen efter jag gjorde rent med revaxör (eftersom man måste spola ut med vatten) men sista gången verkade öronen vara i såpass bra balans igen att jag klarade mig utan den (men försökte torka upp i öronen så noga jag kunde med papper efteråt).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#14: Jaha det visste jag inte! Eftersom man måste spola med vatten efter revaxör som du säger så blir det ju svårt.
Så jag har nu spolat och spolat och spolat och spolat och öronvaxet slutar aldrig komma. Det är rent sjukt hur mycket öronvax jag har, det kom minst 4 stora proppar från bara ett öra och det finns mer! Kan fortsätta i all evighet men börjar få ganska ont i öronen så jag tar en paus, får ha i mer revaxör vid något tillfälle för det känns fortfarande lite blockerat men proppen är borta.
Jag har haft någorlunda dålig hörsel och jag trodde alltid det berodde på min tinnitus men jag tror faktiskt vaxet kan vara en stor bov.
Tänk på att ju mer du grejar med öronen, desto mer vax bildas det. Så försök att släppa det och t ex bestäm en dag i veckan när du använder Vaxol.
/Désirée
#17: Ah det visste jag inte heller 😮 Tack det får jag göra 🌸
#9: Jag hade stora problem med öronvax när jag var barn!
Jag fick så stora problem att jag hörde jätte dåligt pga vax och då fick jag gå till läkaren som tog en stor nål och utan någon bedövning alls så tryckte han hål på min trumhinna och skrapade bort vaxet…
Det gjorde så ont så jag skrek och vägrade att han skulle skrapa på trumhinnan på andra örat..Själva skrapningen gjorde ondare än att han gjorde hål i örat…
Det måste ju vara förbjudet nu, ialla fall utan bedövning..
Jag hörde bättre iaf och använde sen sån här ballong man fyller med ljummet vatten och det finns också ljuspinnar tror jag det heter som man kan ta bort det värsta vaxet med.
MEN man ska inte hålla på och göra rent och pilla med tops osv för ofta…alltså man ska ha lite vax för att det skyddar örat/trumhinnan..
Jag vet inte hur ofta du rengör--?? men ibland blir det ÄNNU MER vax av för mycket rengöring..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
En sak man kan använda istället för revaxör.
Ta en liten petflaska och fyll med riktigt varmt vatten. Inte kokande, men ta så varmt det går från vattenkranen. Och sen lägger man sig ner och lägger örat mot flaskan. Om det känns för varmt så lägg en handduk mellan öra och flaska.
Ligg så länge som möjligt, i alla fall så länge det ger ordentlig värme.
Värmen gör samma sak som revaxör. Det mjukar upp/lösgör vaxet så det lättare kan spolas ut.
.
#17: Precs jag håller med!
Jag såg inte din post förrän jag hade postat, men det stämmer ju mer man pillar ju mer vax blir det tillslut…
Det är som en sårskorpa - ju mer man pillar ju längre tid tar det att läka och så kommer det bara en ny sårskorpa 😊
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2022-08-28 22:10 av DesK
Jag brukar faktiskt aldrig rengöra mina öron bortsett från att jag någon gång i halvåret spolar örat med varmt vatten i duschen
Men nu har det bara byggt upp så mycket att när jag väl använde revaxör och spolade så slutade det aldrig komma vax.. Det var ganska äckligt, jobbigt och gjorde ont efter ett tag 😕
Jag hör nog bättre på mitt vänstra öra än tidigare efter rengöringen
- Redigerat 2022-08-28 21:58 av [Tismon]
#22: Har du varit hos en öronläkare ?
Jag hörde också sämre när jag hade vax i öronen, men det har försvunnit helt nu och jag har inte använt revaxör eller sån här ballong på 20 år…
Så det kan vara något tillfälligt bara!
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2022-08-28 23:16 av DesK
#0:
För kanske ett halvår sedan eller så fick jag vaxproppar i båda öronen. Först ena så knappt hörde något på det örat (vilket jag fick bort till större delen med revaxör, men inte helt), sen andra örat så jag heller inte hörde något där (tur att propparna inte kom exakt samtidigt). På det ena örat hjälpte det inte med revaxör. Så åkte till hälsocentralen som spolade båda öronen. Det igentäppta försvann helt från båda öronen, och jag har inte märkt det minsta tecken på vaxpropp på något öra sen dess.
Så om du inte kan ordna det själv, så kontakta hälsocentralen. 🙂 Jag fick själv inte bort allt med revaxör även om ena proppen släppte. Hur man minskar vaxproduktionen vet jag dock inte, men sjuksköterskan tipsade om att man kan använda revaxör tror jag det var regelbundet för att förebygga vaxpropp
Ps. Skulle aldrig peta med något vasst i örat…
- Redigerat 2022-08-29 05:59 av [snowy_]
#24: Jag håller med att det kan ibland vara det bästa att gå till om inte en öronläkare gå till en hälsocentral eller vårdcentral och sen kan det blii bra..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#25: Jo, när någon annan spolar i ens öra så ser de ju vad de gör osv, och har säkert bra utrustning där på hälsocentralen. Tyckte själv att det var väldigt krångligt med revaxör, och inte så jätteeffektivt. Så det skulle jag nog bara använda om jag av någon anledning inte kunde besöka hälsocentralen. Eller om jag typ en gång i månaden ville använda det för att förebygga vaxpropp som sagt😊
- Redigerat 2022-08-29 07:12 av [snowy_]
#26: Ja jag har haft jättestora problem med öronen som barn och hade ont, öroninflammation och hörde dåligt tills jag fick gå till en öronläkare ?? Mer en dr tortyr 😅 som stack hål i mina trumhinnor med en stor lång nål och sen skrapade han min ena trumhinna så jag skrek..
Det gjorde SÅ ONT så jag vägrade att han skulle göra likadant på andra örat…men med skjöljning på vc så kunde jag höra bra på båda öronen igen..
Och har aldrig mer haft problem med vax…
Och jag hör som alla andra när det inte är hög musik eller liknande - då hör jag lite dåligt..Det kollade en annan öronläkare på mig..
Men jag rek INTE att sticka hål i trummhinnan och skrapa utan bedövning iaf OM det ens är tillåtet nu för tiden-det tror jag nog inte!
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#27: Det låter jättekonstigt att doktorn stack hål på trumhinnan. Kan inte förstå hur det skulle hjälpa något?🤔
#27: Verkar inte vara en behandlingsmetod som används. I alla fall inte mot vax.
Slog upp det men finner bara resultat vid andra besvär och orsaker till besvären.
Man sticker aldrig hål på trumhinnan pga problem med vax, inte nu och inte förr heller. Däremot sticker man hål på trumhinnan vid inflammation med VARbildning. För att få ut var som har samlats bakom trumhinnan.
Vi som har hörapparater får ofta mer problem med öronvax, just därför att vi stoppar in något i öronen, därför uppmanar audionomerna oss att vi först går till vårdcentralen för att kolla om vi har vax i öronen och då få det bortspolat, innan besök hos audionom. Alla inom vården som jag har träffat rekommenderar Vaxol, inte Revaxör. Vaxol är en modernare och bättre produkt enligt såväl audionomer som läkare och sjuksköterskor. Vi får aldrig stoppa in något vasst smalt föremål i våra öron.
/Désirée
Angående tops, de är inte alls dåliga att använda bara man använder dem ytligt. Jag stoppar typ aldrig in dem i örat utan endast utvändigt, och precis där öronvaxet kommer upp och börjar sticka ut. Mina barn får även öronvax men jag kan lätt ta bort det med tummen och topsen används endast i ytterörat (stoppar aldrig in dem i själva öronen, där hörselgångarna går).
Öronvax är ju något som naturligt rengör och skyddar våra öron. Det som kommer ut i ytterörat kan man ju lika bra ta bort med tops. I ditt fall dock så låter det som om det har blivit för mycket av det så att det har bildats en vaxpropp. Har du någonsin fått öronen urspolade hos läkaren? Det tycks ha hjälpt min man helt jättemycket och han har inte behövt gå tillbaka på flera år nu.
#30: Alltså det var ca 40 år sen, men jag kom ihåg att jag var ett sk öronbarn och hade ont i öronen och hade vax eller och var.
Så jag kommer inte riktigt ihåg VARFÖR han stack hål i trumhinnan, men det var säkert pga det du skriver varbildning och vax…
Det kanske var en kvacksalvare - jag var typ 6 år så jag vet att jag hade problem att höra och hade varit hos akuten eller likn innan dom skiickade mig till dr tortyr..
Även om dom gjorde det pga varbildning så gjorde det för ont för att forts på andra örat och hur försvann varet då genom sköljning om man var tvungen att göra hål i trummhinnan för att sen skrapa bort varet..🤔
Jag gjorde det bara på 1 öra..så hur det blev bra av bara sköljning är ju konstigt?
Du skriver att dom ff sticker hål på trumhinnan- har du gjort det utan någon bedövning eller för dom kan väl inte ff tortera barn/vuxna på det sättet.
Det är det mest smärtsamma jag varit med om…
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#29: Jag sökte på att sticka hål i trumhinnan också och hittade att dom kunde sticka hål på trummhinnan fortfarande MEN är det en vuxen så får hen en lokalbedövning och ett barn blir SÖVD …
Det var runt 1980 jag var hos dr tortyr…och jag fick INGEN som helst bedövning..
Så här står det på 1177 eller en bit av det som står där..
Sekretorisk otit
När du har sekretorisk otit samlas vätska i mellanörat. Vätskan är inte varig och inte ett tecken på en infektion. Sekretorisk otit kallas ibland för öronkatarr.
Det är vanligt att barn får sekretorisk otit efter en förkylning eller en öroninflammation. Hos vuxna uppstår vätska i mellanörat oftast om du till exempel inte kan tryckutjämna vid flygning eller dykning. Om du eller ett barn har mycket besvär av sekretorisk otit kan ett rör i örat hjälpa.
Och innan ett rör kan sättas in görs ett hål med nål under bedövning..
Vad bra att dom har börjat med bedövning iaf..🙏🏻😊
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Min son hade rör i båda öronen när han var liten i 4 omgångar. De ramlade hela tiden ut. Varje gång var han sövd under ingreppet. Han är född 84.
/Maria
Jag minns att jag också hade rör i öronen som liten. Men minns inte när de satte i dem. Så det borde nog inte gjort så ont för mig i alla fall🙂 Det var väl tidigt 90-tal.
#35: Då var du väl sövd eller hade fått bedövning…
Det måste ju ha bliivit bättre på över 10 år..
Sen vem vet vad det var för kvacksalvare jag var hos…för jag fick ingen bedövning och inga rör…utan han skrapade trumhinnan eller inne i örat med någon kniv - kändes det som och skrapade medans min pappa höll fast mig…
Om du inte hade fått bedövning el något så hade du kommit ihåg det som ett inpräntat minne av tortyr…😅
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#36: Det var det jag tänkte, att jag borde haft bedövning eller så då eftersom jag inte ens minns det.😊