Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigtkost-och-receptvikt
Läst 95 ggr
91Marran
1

Extra protein- gå ner i vikt.

Hej, vet inte om detta är rätt forum.
Jag äter modifast gröt till frukost vid halv tio. När jag kommer hem vid två halv tre äter jag olika saker. Sen blir det kvällsmat och eventuellt något litet på kvällen om jag är väldigt hungrig (Typ magont).
Men frukosten innehåller inte så mycket protein. När jag väl äter protein så mår jag bättre och är piggare. Protein (kött) äter jag på kvällen, men det är långt tills dess.
Testade denna idag och jag mår mycket bättre. Kan jag äta denna vid två och ändå gå ner i vikt? Jag tränar inte hårt flera timmar i veckan utan går ut en runda nästan varje dag och ibland två gånger då jag hjälper sambon med hunden.
Denna är ju för de som tränar men jag tänker att den kan hjälpa mig ändå.
Att överdosera protein är ju inte bra vad jag har förstått. Den är kalorisnål och det är ju positivt.

Https://tyngre.se/produkter/kosttillskott/mannagrynsgrot-med-jordgubbar-750-g/?gclid=CjwKCAjwi8iXBhBeEiwAKbUofcum06uP5gb63l7NTDGtvy01ThEWVs5d6VHqwPFVetns_vNZ6PVxTBoCt18QAvD_BwE

Mvh
Mig

Mannagrynsgröt med jordgubbar är vår nya sommargröt där vi tar mannagrynsgröten till nya höjder – en len vaniljsmak packad med protein!
Condor
1

#0:

Om du inte tränar, behöver du inte mer än 1 g protein per kilo kroppsvikt per dag. En portion av gröten som du länkade till innehåller bara 209 kalorier, så det är väl ingenting som man går upp i vikt av. Det är det sammanlagda antalet kalorier som är det avgörande. Du går bara ner i vikt om det sammanlagda kalori intaget är lägre än förbruket.

Men mannagryn görs av vete och vete innehåller inget bra protein. Det är sammansättningen av essentiella aminosyror som är det avgörande om ett protein är fullvärdigt eller inte. Men det måste inte vara kött. Mejeriprodukter som ost innehåller också ett fullvärdigt protein, liksom ägg. Amaranth och quinnoa innehåller också ett fullvärdigt protein.

Inte helt fullvärdigt, men ändå bra, är proteinet i baljväxter och nötter. För vem som vill bygga upp muskler är proteinet i dinkel bra, för det innehåller mycket av aminosyrorna valin, leucin och isoleucin som är viktiga för musklerna, fast proteinet inte är fullvärdigt.

Det finns en hel del alternativ till kött och man kan ju också ta sig en proteindrink till frukosten om det som man äter är fattigt på protein.