Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 109 ggr
_Fisken
2

16:8 periodisk fasta. Tips?

Har provat flertals olika dieter och levnadssätt för att få ordning på min vikt. Borde gå ner 15 kg. Mycket viktökn. kom efter corona-perioden och lite oro inom familjen.
Av en slump läste jag lite om 16:8 och tänkte att "tja, börja äta kl 11 går ju.". Enligt metoden börjar ät-fönstret kl 11 och pågår till 19. Jag är inte helt trogen tiderna. Jag käkar lunch runt 12. Då börjar det. Sen slutar jag efter middagen kl 18. Men nån form av fasteperiod har jag ju. Jag är pigg över all förväntan. Kläder spänner inte. Magen är lugn och fin. Har säkert bra blodsocker också. Så detta passar mig vågar jag påstå. Däremot behöver jag lite tips om grundläggande ingredienser till maten.
Idag ät jag pasta med lite kyckling både till lunch och middag (samma kok). Är lite hungrig ikväll så jag undrar om verkligen pasta är så bra att äta? Det känns som ganska dåliga kalorier som bara skapar extra hunger.
Kanske det är bättre och äta nåt fiberrikt till middag? Finns det några tips här?

Fridaaaa
1

Pasta skapar inte extra hunger hos mig, jag har inga problem att äta det.
Men olika från person till person.

Kanske tillsätta grönsaker om du inte hade det?
Alt byta ut pastan om du vill till tex blomkålsris.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2

Pasta är inte så bra, bättre med fiberrik och näringstät mat. Har du hittat Food Pharmacy? Om inte så är dom en guldgruva till bra mat och tips ang periodisk fasta och femdagarsfasta (s k fastehärmande kost) För min del så har jag oftast ett ätfönster mellan 8-9 och 16-17 och det funkar utmärkt för mig, visst händer det att jag inte håller mig till mitt ätfönster, men då får det vara så den dagen. Vi är några som har en dold grupp om Food Pharmacy, om du vill vara med i den, så säg till.

/Désirée

_Fisken
0

Pasta kändes ganska "tom". Tillfällig mättnad upplevde jag det.
Du har två ätfönster. Jag har ett större. Det passar mig. Sen är jag inte en regelnisse som kräver total åtlydnad. Jag behöver ha viss frihet i tider och mat.
Jag skickar PM.

DesK
0

#3 Jag har ett ätfönster mellan 8 och 16, eller 9 och 17. Då inväntar jag pm från dig 😊

/Désirée

CasaRamon
2

Jag kör 16/8 och har gjort så länge. Då äter jag frukost 7.30-8 , mellanmål kl 12 och middag kl 16-16.30 . Man behöver inte vara så exakt. Ibland kan det bli 14/ 10 . Huvudsaken är att man inte äter så sent på kvällen, strax innan man ska gå till sängs ,och att magen får vila innan nästa måltid.
Eftersom jag är LCHF-are så äter jag inte pasta eller några snabba kolhydrater alls. Pasta innehåller nästan bara mjöl utan några näringsämnen, så vill du må riktigt bra så uteslut mjölmat (vitt mjöl)
Vill du ha bra recept, så gå in på Dietdoctor.com Där finns många bra recept utan att man behöver ta steget fullt ut till LCHF.

TatsuOni
2

Hej! Jag ville bara tala om att du är tillagt i Food Pharmacy gruppen inne på Skönhetsrecept nu 😊

https://skonhetsrecept.ifokus.se/

Om någon annan är intresserad av gå med, så säg till!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sajt för hemmagjorda produkter inom hud- och hårvård.