Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigtläkemedel-vitaminer-mineralerläkare-och-vårdinrättningar
Läst 217 ggr
Maria
2

Förnya recept

Har ni lätt att förnya era recept eller brukar det krångla?

Jag behövde nya recept idag märte jag. Fyra olika varianter av värkmedicin.
Då ringer jag bara min neurolog som har telefontid dagligen.

Kollade på nätet efter vårt samtal och de fanns där med en gång.

Det är en såda trygghet när det fungerar så bra.
Hur är för med er?

/Maria

Syntium
1

Brukar gå in på 1177 och förnya. Brukar funka bra och jag slipper ringa. Men jag tror det är bra att göra det några dagar innan receptet går ut så man inte står utan :)

"I'm too old for this shit."

Soligajag1
0

Det finns ju sådana appar på telefonen nu , Iphonen.
Mitt apotek heter det och där är mina recept lagrade och förnyar genom det.

Det är så bra!! Fungerar för mig.

#1 Exakt , man måste beställa innan receptet går ut . Annars måste du gå till dr:n igen.

HH 🙂

Carmarino
0

Använder också 1177 när jag förnyar recept. Det är väldigt sällan det krånglar, men man får vara ute i hyfsat god tid. Ringa och förnya receptet funkar inte, för det är alltid kö och det är svårt att få tag i en läkare.

Brukar skriva en påminnelse i telefonen någon månad innan det är dags att förnya recepten, så att jag inte glömmer det. Då vet jag att jag har lite tid på mig om det skulle krångla. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
3

Vad bra att det funkar på nätet.
Det som är bra med telefonkontakt är ju att man har möjlighet att fråga. Öka eller minska dos osv.

/Maria

Syntium
0

#4 Ja om du inte behöver prata med en läkare utan det är en medicin du kommer att ta i samma dos så är det ju jättebra.
Gillar att jag slipper ringa ^^

Magi-cat
1

#0 "Då ringer jag bara min neurolog som har telefontid dagligen"

Wow! 👍 Så där ska det funka! Som du säger kan man då alltid få återkoppling om dos osv. En trygghet!
(Men det är tyvärr sällan så numera … Det brukar snarast vara hopplöst att ens få tag i någon.)

Om jag behöver något brukar jag förnya på 1177.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
0

Använder 1177 och jag har inga problem att förnya recepten.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

Förnyar via 1177. Att få tag i läkaren på mottagningen är omöjligt.

Tarotstollan
1

Jag ringer till vårdcentralen och talar in ett meddelande, blir det något problem så ringer de upp mig.
Har jag haft medicinen innan brukar det inte vara några problem, däremot om det är så att jag inte varit inne på ett år och kollat upp symtomen så kan det hända att de ringer och vill att man skall komma dit för provtagning igen innan de förnyar receptet.

Däremot tycker jag det är jobbigt att komma ihåg vilka mediciner jag har på recept och vilka som måste förnyas. Det är ju olika hela tiden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
0

Använder 1177 det brukar inte vara några problem

Stolt ägare till tre La permer

Kvackis
0

Jag har apodos och nu vet jag inte hur det förnyas. Bor på ett boende numera så det är väl sköterskorna som tar tag i det.

Kram Kvackis ❤️

Syntium
0

#11 På samma sätt. Prata med din läkare.

Calcifer
0

Kan inte förnya via 1177 utan måste ringa. Dock trycker man 2 i menyn, och talar in ett meddelande med namn, personnummer, och vilken medicin det är. Sköterskorna lyssnar av meddelanden dagligen, och så länge allt stämmer (alltså jag äter väldigt starka och beroendeframkallande mediciner bland andra så de är extremt noga med att inte lämna ut för tidigt eller om man borde ha hemma osv) så skickar de en notifikation till den/de läkare som arbetar den dagen. Generellt sett fixas det samma dag, ibland dröjer det till dagen efter.

Men då ska det också vara dags att ringa in medicin. Jag kan absolut ringa in några dagar innan. Men däremot om jag t:ex ringer in 1-2 veckor innan så ringer de (sköterskorna) upp och vill veta varför jag hör av mig så tidigt. Som sagt vissa av mina mediciner är narkotikaklassade och väldigt starka och beroendeframkallande så de är extremt noga med dem.

De kan visa förstående, det har hänt några gånger senaste typ 2-3 åren att jag förlagt medicin eller råkat kasta i hast att kasta annat och då har jag ringt och förklarat det i meddelandet och då får man se hur de gör. Händer det så extremt sällan så brukar det vara okej. Men om jag skulle börja göra så varje gång jag ska förnya mina starka mediciner skulle de absolut inte göra det, för då förstår jag att de får misstankar om jag typ enligt deras beräkningar borde ha medicin för minst 3-4 veckor till men jag ringer in narkotikaklassad medicin och vill ha ny? Och gör det kanske 5-6 gånger per år? Det blir lätt misstänksamt.

NU strular det i princip aldrig. Ibland kan jag blanda ihop vilken av medicinen det är jag borde ringa in så lämnar jag meddelande och så ringer jag upp fem minuter senare och säger alltså ber om ursäkt, det är INTE x jag vill förnya, utan y. Förlåt. Men liten stad och unikt namn så de känner igen mig och det brukar vara ok.

Min förra läkare var i brist på trevligare språk dum i huvudet. Hen brukade ändra ordination, dosering, märke, typ, uttagsintervall, ja fan allt man KAN ändra utan att prata med mig, utan att förklara, utan nåt. Bara för att. Och inte BARA av de starka medicinerna utan även de som INTE är benzo eller beroendeframkallande. Den personen var nära pensionen och hade slutat bry sig några år innan och det märktes. Jag brukade få ringa minst 3-4 gånger VARJE gång jag skulle förnya en medicin. När man äter typ 4-5 olika mediciner blir det jäkligt irriterande.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"