Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 98 ggr
Maria
2022-07-05 08:56
2

Bättre syn?

Jag har haft glasögon länge. Jag har progressiva glas vilket fungerar ovanligt bra trots min hjärnskada.

Vad jag märkt nu det sista är att jag ser bättre på långt håll känns det som.

Har märkt att jag tar av mig glasögonen när jag ser på TV t.ex.

Jag ska givetvis uppsöka optiker men undrar om någon annan varit med om liknande?

/Maria

• Redigerat 2022-07-05 08:56 av Maria
DesK
2022-07-05 09:28
0

Om du är närsynt, så är det naturligt att synen blir lite bättre med åren, eftersom dom allra flesta blir långsynta med åren 😊 (närsynta har minusglas och långsynta har plusglas)

/Désirée

Maria
2022-07-05 09:57
1

Jag är urkass på det här med syn.😉

Det började för många år sedan med "armarna räcker inte till" och jag skaffade billiga glasögon man kan köpa i många butiker.

Sedan rekommenderade optikern progressiva glas när jag var där första gången. Jag vet inte styrka eller skillnaden på mina glas.
Bara att det blev riktigt bra🙂

/Maria

kara_murray
2022-07-05 10:35
1

Jag har alltid var långsynt men det sista året har tyckt att det varit jobbigt att läsa liten text och viktig text på jobbet så i våras gick jag till optikern och det visar sig att jag blivit närsynt så nu får jag ha progressiva glasögon. Det var jobbigt att vänja sig vid dem men vad det har underlättat att kunna läsa igen!!

DesK
2022-07-05 10:40
0

#2 Maria, då är du långsynt och har plusglas 😊
Jag är kraftigt långsynt med glas- linssyrka på plus 13. Använder mest linser och när jag ska läsa riktigt liten text, så använder jag mobilens förstoringsglas 😊

/Désirée

Maria
2022-07-05 11:18
1

#4 Ah tack.

/Maria

Draken
2022-07-05 13:46
1

Jag är översynt med kraftigt brytningsfel på vänstra ögat. Jag ser utmärkt på långt håll utan glasögon. Men på nära håll ser jag ingenting.

Har progressiva både vanliga och terminalglasögon.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis