Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 414 ggr
Maria
2

Svårt att svälja piller?

Har ni svårt att svälja tabletter?

/Maria

• Redigerat 2022-06-21 07:32 av Maria
Grodan
1

Nope.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Liz85
1

Kort svar, ja! :)

Tur det oftast går att gå runt det nu för tiden.

[EM_L]
1

Japp.

Liz85
2

Följdfråga till TS fråga: De som säger ja. Vet ni varför?

Carmarino
1

Nej.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Undertaker]
1

#0: Ja.

#4: Inte direkt, men jag får lätt kräkreflexer.

flocken
1

Nej. Tar en näve olika mediciner varje dag + spruta i magen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Zadeira
1

#7 Samma här, sväljer åtta tabletter på en gång (i lite olika storlek) samt tar en spruta varje dag. Har aldrig haft svårt för det.

RackarFia
1

Nä, sväljer flera på samma gång varje morgon och kväll

/Fia ☁️

Tarotstollan
1

Nej! Sväljer flera tabletter på en gång och sprutor 3 ggr om dagen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
1

Jag sväljer också många på en gång.

/Maria

Herveaux
1

#0: Näe. Aldrig haft problem med det.

// Harley

JRSN
1

Det röda pillret är särskilt svårt att få ner! 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Fridaaaa
1

Japp har svårt att svälja tabletter, kapslar går inte alls.
Måste ha brus, flytande eller som smälter i munnen, om de inte kan krossas

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moon AppleGrey]
1

#4: för mig är det för att tabletterna "fastnar" i munnen, så att jag måste verkligen anstränga mig till att svälja.

Så om det finns i brustablettform, som exempelvis alvedon, så föredrar jag det.

Maleficum
1

Har alltid haft svårt att svälja tabletter, både stora och små. När jag var yngre så brukade jag gömma det i mat (tex potatismos) och då funka det (har inga problem att svälja vissa typer av mat hel utan är just tabletter där det låser sig).

Har blivit bättre på det nu efter att ha haft långa perioder med mycket piller dagligen men har fortfarande svårt för det (har lärt mig en teknik som oftast funkar men går det inte på första försöket är det supersvårt att få till det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Liz85
1

#15: Då har vi samma problem du och jag. Jag försöker svälja men de blir kvar i munnen oftast och glider inte ner med vattnet.

Tror det bottnar i en rädsla för att tabletten ska fastna i halsen. Så kan ta allt mellan två till 15 försök att få ned tabletten/kapseln.

[Moon AppleGrey]
0

#17: ja, själv försöker jag att ha huvudet lite bakåt men det hjälper inte mycket det.

Maria
3

#18 Håller du huvudet bakåt så smalnar svalget av och det blir trängre.
Helst ska man ha huvudet rakt eller svagt framåt.😉

/Maria

[Moon AppleGrey]
0

#19: inte tänkt på det, ska testa det nästa gång och se om det hjälper eftersom jag inte minns om jag har testat det förut.

Maria
1

#20 Hoppas der går bra.

/Maria

[Moon AppleGrey]
3

#21: testade nyss med min multivitamin (stora tabletter), och den gick ner förvånandsvärt bra. 🙂

Maria
1

#22 Så bra😉

/Maria

Soligajag1
0

#15:

Det finns ett hölje på vissa tabletter som gör att dem glider ner i halsen!
Sådana tar jag/ köper alltid dem.

HH 🙂

[EM_L]
0

#4: Allmänt obehag att svälja piller oavsett hur jag gör och vet inte direkt varför jag känner obehag. Skulle gissa på en incident från när jag var liten som spökar kvar.

[Moon AppleGrey]
0

#23: ja. 😁

#24: är inte säker på att jag förstår vad du menar med hölje?

• Redigerat 2022-06-20 00:36 av [Moon AppleGrey]
Karmatarerskanise
0

Jag har alltid haft lätt för att svälja tabletter. Kan ta en drös full och kasta in samtidigt och svälja med 2 klunkar vatten. Men så kan jag pilla på mina mandlar utan att klökas också. Och att vi fick vitamintablett redan som små har nog gjort sitt.

Har tekniken inne för att aldrig råka ut för tabletter som fastnar kvar.

Tur för mig eftersom jag äter mediciner varav vissa är stora odelbara kapslar.

Karmatarerskanise
2

#24: receptbelagd medicin går sällan att välja olika höljen på dock.
Försvarets hudsalva och smör vet jag att vissa använder på tabletter för lättare glid.

Stressen vissa känner över att dom kan fastna och panikkänsla kring det gör svalget mindre, mindre salivproduktion och rörelse som man tror underlättar har motsatt effekt.

Det värsta som har hänt mig och bekanta, när en tablett inte sköljs med vid första klunkarna är illa smak i munnen och känslan av något i halsen. Stressar man inte upp sig då utan vet att det inte är farligt och vet att mer vatten kommer få loss den med djupa klunkar sker det sällan.

Det finns hjälpmedel på apotek. Det ger smak samt lite glid. En typ av godissmakannde gelehinna man gömmer tabletten i. Vissa mediciner går det bra att krossa, eller dela. Så vid stora problem är det bra att fråga läkare om det.

Vissa föredrar tjockare dryck som fil att skölja ner med andra vatten. Tjockare dryck kan jag tänka mig döljer lite av tablettkänslan.

Eller en sked efterrättsgele med tabletten i som sväljs hel. Det slinker ner lättare än man tror.

Tarotstollan
1

Viktigt är att man fuktar strupen innan man försöker svälja några tabletter. Så drick lite vatten innan eller annat, så går det lättare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lia
1

När jag var liten fick jag tabletter delade i minimala delar eller nedmosade i sylt och det gick knappt. Nu tar jag ca 15-20 tabletter per dag uppdelat på 3-4 tillfällen, samt ytterligare några vid behov. Då har jag inte tålamod att sitta och ta en i taget, så jag kastar i mig alla på en gång när det är dags.

Liz85
0

Jag fick starka smärtstillande utskrivna en gång. Det första jag gjorde var att fråga i vilken form det var och lägga fram en önskan.

Kvällen före hade jag till slut fått be om smärtstillande och fick in en tablett. Hon som kom med den tipsade om att ta den med en skumtomte. Det gick väldigt bra. Men enligt sjuksköterskan/undersköterskan luktade hela rummet skumtomte sen. 😂
Vet inte hur rätt hon hade. Var möjligen en liten överdrift.. Men kommentaren var skön och tricket fungerade. 😀

Draken
0

Nej. Sväljer flera olika tabletter pr. dag. 5 på morgonen och 7 på kvällen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis