Stress
Vet inte riktigt vart jag skulle lägga detta meeen är det någon som lider/lidit av stress?
Jag börjar känna mig stressad ungefär hela tiden och jag vet inte riktigt varför.
Jag har häst så jag jobbar, lagar mat och är i stallet.
Kommer ofta hem sent. Sover lite för jag inte hinner sova mer. Har lätt att somna och sover ordentligt om nätterna.
Kan stressen utlösas pga lite sömn?
Vad gör man för att känna sig neutral?
När det kommer till annat att göra prioriterar jag och struntar i mycket som får vänta.
Just nu känner jag mig stressad när jag kliver upp på morgonen för att göra mig klar för jobbet trots att jag har god tid på mig och jag vet att jag kommer i tid.
Det är ju inte hållbart i längden.
Hur har ni gjort för att släppa stressen?
Du får kanske försöka dra ner ännu mer på saker runtomkring.
Att du inte "hinner" sova är ju ett varningstecken.
/Maria
#1: jag gör oftast inget annat än att komma hem, laga mat sen åka till stallet , komma hem göra mig klar och gå isäng. Klockan är ju gärna 23 innan man ligger under täcket.
Gärna andas där emellan.
#2 Du kanske får ta och dra ner på tiden i stallet.
/Maria
#3: Har redan gjort det så gott det går.:/
Det enda som hjälper är att dra ned/ minska på antalet måsten och att-görasaker. Yoga och meditation kan hjälpa, men inte förrän du kommit ned i varv. Om du sköter hästen helt själv bör du kanske försöka hitta en medskötare /ryttare.
/Désirée
- Redigerat 2022-08-26 06:52 av DesK
Se upp så att du inte blir utbränd bara. Särskilt om du fortsätter i samma spår och utan att göra något som som du gillar och ger dig påfyllning på energikontot.
Nu gissar jag att åtminstone stallet är en sak du gillar. Men börjar du känna dig stressad mest hela tiden är det nog dags att se över hur du lägger upp tiden och hitta det där som gör att stressen försvinner. Genom att prioritera om, ändra något eller planera lite bättre. Och att kunna bara släppa saker som går fel om du inte kan påverka det själv. Tex bara inse att du kommer till jobbet 25 min senare denna dag pga trafikkaoset, men det gör alla andra också denna morgon typ.. ;)
Ska inte dra alla över en kam men tror generellt finns det några saker som påverkar om en person går i väggen.
- Man känner inte sin egen gräns.
- Man saknar något som fyller på energi för att må bra. Om det så är god sömn, en hobby, egentid då och då eller någon man känner som man trivs med i dess sällskap och kan koppla bort resten för en stund med.
- Förmågan att planera och/eller att släppa på sina egna krav. Det gör inget om det inte blir perfekt alltid. Du är bara en människa. Och är det för mycket på jobbet, säg till någon kanske det går att få avlastning eller göra nåt annorlunda.
#2: Kanske just det som är felet? Dina dagar verkar väldigt inrutade. Ingen tid för vila, spontana aktiviteter och glädje(?).
En hobby kan ju också övergå till att kännas som ett måste om den tar mer energi än den ger.
Sedan är det viktigt med tillräckligt med sömn, bra mat och motion för att hålla stressen borta.
Jag har blivit sjuk av stress, mitt råd är att inte komma hem och slänga dig i säng. Det är viktigt att hinna landa lite på kvällen. Andas, reflektera över dagen om man vill det.
Att du sover för lite är heller inget bra och det kan utlösa stress.
Tycker du har en varningssignal i att du vaknar stressad trots att du inte behöver.
Håller med vad de andra har skrivit. Det är väldigt viktigt att du hittar ro för att varva ner, och att du lyckas förbättra din sömn. Stressen kan mycket väl vara anledningen till att man sover dåligt och tvärtom. Enligt mig bör sömnen alltid vara prio 1.
Det är bara du som kan komma på svaret på vad du bör göra. Vill du fortsätta vara i stallet lika mycket? Då kanske du behöver ändra något annat. Gå ner i arbetstid, byta jobb eller liknande kanske kan vara ett alternativ? Kanske börja förbereda maten på helgen så att du inte behöver lägga tid på det på vardagar. Tänk efter var dina stressmoment finns, stora som små, och vad du kan göra för att förändra eller bli av med dem. Du kanske kan anlita hjälp i stallet så att du inte behöver vara där lika ofta eller lika länge? Det kanske inte är möjligt men jag bara slänger ur mig idéer. Sätt hälsan först. Stressrelaterade sjukdomar är inte kul alls.
En till viktig sak är att du ser över dina matvanor och försöker äta så näringstät mat som möjligt. En god tarmhälsa är en av dom allra bästa investeringar i sin hälsa som man kan göar. Med hjälp av Mia Clase och Lina Nertby/ Food Pharmacy blir det roligt och enkelt 😊 En bra bieffekt av att äta mest växtbaserat är att miljön mår mycket bra av det.
/Désirée
Jag ber om ursäkt för mitt inlägg #5 som jag tagit bort nu. Det hamnade på helt fel sajt😀
/Maria
Sätter käppar i hjulen för mig själv.
Har svårt att lämna saker till sambon o kunna släppa det ur huvudet.
Min hjärna tänker alltid på något/ är oroad eller kommer på nya saker som den kan fastna på.
Stallet är ju bästa platsen, men har fått tag på en person som ska följa med och lära sig så hon kan vara där ensam senare. Ibland tar jag en vilodag men nu behöver han motionerar för att inte bli sjuk:/
#13 Det är ju något du kan träna på. Att släppa saker till din sambo. Jag gissar att du vill ha full kontroll själv.
Han mår säkert inte heller så bra av att inte vara betrodd.
/Maria
Skulle vilja säga att det bästa är att du gör något nu innan det blir nästan försent. Har själv varit i konstant stress de närmsta fyra åren och får fortfarande ingen vila även om jag skriker efter det i princip. Stress resulterar i många negativa konsekvenser och det bästa är att man tar tag i det från början och faktiskt låter sig själv inte göra allt för mycket samt utesluta vissa saker som kanske inte är nödvändigt för just den perioden.
Finns ju saker man kan skippa i perioder som man inte behöver göra konstant just för att lätta på stressen men också, våga ta hjälp! Och med det menar jag att folk runt omkring dig som är villiga att hjälpa till är några du ska ta dig till, framförallt din sambo. Även om man vill ha allt under full kontroll (vilket jag kan relatera till) så bränner man bara ut sig själv och ibland är det bra ifall man hittar sätt att lossa på den fulla kontrollen.
#15:
Han är den enda jag har runt omkring mig utanför jobbet.
Det händer inte direkt mycket i våra liv, det blir så svårt när man inte har en tydlig grej som orsakar det.
Men jag skulle kunna anta att det är för att min hjärna går på högvarv hela tiden