Öroninflammation på barn
Sonen på 4 år har ont i örat, hela natten = varit hemsk
Ringde VC och de gör ingenting om det bara är ena örat och det inte har spruckit.
Man bara tjoho liksom!
Vad är era bästa tips för att underlätta för honom?
Mer än panodil/alvedon?
Ska handla ikväll när sambon kommit hem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Högläge med huvudet. Att halvsitta kan underlätta.
Man kan skölja näsan med koksalt också för att "rensa i rören" och såklart Alvedon.
/Maria
#1 Försökt med halvsittande men han vägrar :(
Ja panodil /alvedon får han som sagt :)
Ni har ingen soffa/fåtölj där han kanske kanske kan ligga (sitta) i ditt knä och sova när det är som jobbigast?
/Maria
#3 Försökte ha honom sittandes i knäet inatt i sängen men han vägrar vara i famnen , han vill ligga själv :/ Försökt höjda huvuddelen på sängen men svårt med stor 180 säng, (han vill sova hos oss nu)
Aj så.
/Maria
Så konstigt. Min text blev stor i #3 och så ska det stå "Aj då" i inlägg #5. Jag kan inte redigera.😮
/Maria
Jag hade tyvärr mycket öroninflammationer som barn. Mamma doppade en liten tuss bomull i svenskdroppar och sedan i matolja och tryckte in i örat på mig, och sen en ren tuss ovanpå så att allt höll sig där inne. Det fick jag sova med under natten och det lindrade bäst av alla huskurer. Eftersom jag var "öronbarn" fick vi alltid en tid hos husläkaren dagen efter jag började få ont så han fick titta och skriva ut penicillin.
Min mamma gjorde ett lök 🧅 omslag och lindade , sen fast med band eller nåt.
Det har jag faktiskt använt på mina barn när dem hade öron inflammation ,
Det funkade på mina barn , men såklart gick vi till dr:n sen , fick penicillin / Alvedon.
Lycka till!
Hoppas din son blir bättre snart, 😊🥰❤️
HH 🙂
#8 Nuförtiden skriver de inte ut när de är mellan 2-10 år om det inte är så att det sitter i båda öronen eller att det spruckit (pencilin alltså)
#9: det där har väl med att göra med att man vill undvika att skriva ut för mycket och i onödan med tanke på resistens.
Och så länge de mt går över av sig själv och relativt snabbt är det ju bra.
Men lite jobbigt för barnet bara som känner av det, och för resten av familjen när det sker.
#10 Jo vet om det redan. Förklarade bara för #8 , att pencilin kommer vi inte få.