Tips mot illamående?
Någon som har tips mot illamående?
Kolsyrat och koffein = gör det värre
Måste utesluta sötningsmedel
Jag avskyr ingefära.
Jag blir jättetrött på postafen, det hjälper men då kan jag inte köra bil eller liknande.
Jag är inte gravid. Det är inte ångest.
Jag får så i perioder. Har problem med min mage, så vet inte om det beror på det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du blivit utredd ordentligt angående dina magproblem?
/Maria
Verkar som att du har magkatarr - finns flera preparat på apoteket - hör med dom.
Äter du dessutom ngn annan medicin kan magkatarren vara en effekt av det.
Läs på bipacksedeln och prata i såfall med din läkare.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 De har kollat det de kan. De vill göra en undersökning jag inte vill (och kommer inte ändra mig på den punkten). Mer kan de inte göra. Det är IBS tror dem (de kan dock inte sätta på papper utan sista undersökningen). Men haft strul sedan jag var liten.
#2 Det är inte aktuellt för mig att åka till apoteket. Det jag har kollat som finns är kapslar (kan jag inte svälja) och med sötningsmedel med så.
Nej äter inga läkemedel :)
Spelar det nån roll vad du äter dessa perioder? Finns väl mat som är snällare än annat mot magen, okryddat och kokt och så vidare. Sen om det är magkatarr kanske det finns flytande medicin du kan testa?
Glutenintolerans? Laktosintolerans? Mjölkproteinallergi?
Ofta påverkar ju vad man äter till det bättre eller sämre, men gissar att du har prövat dig fram redan om du haft problem länge.
"I'm too old for this shit."
Det enda jag kan komma på ifall det är magkatarr är: kokt fisk, kokt kyckling gärna med ris. Undvik kryddor. Helst bara salt.
#3: Då har du nog inte kollat tillräckligt. Det finns bla sugtabletter som inte ska sväljas.
#6 Inte sett som är utan sötningsmedel. Har du länk? För kollat på apotea, apotekhjärtat och vanliga apoteket på hemsidorna.
#5 Jag äter inte kokt fisk eller kokt kyckling tex eller massa kokta grönsaker och ris måste jag ha sås, annars får jag inte i mig det. Selektiv i kosten så kan inte äta vad som helst
#4 Inga allergier. Och är inte kopplat till viss kost, jag är selektiv i kosten så har inte så brett vad jag äter. Har inga allergier, däremot överkänslig mot vissa saker, i viss mängd eller om det är tillagat vs inte tillagat som exempel men inga allergier.
inte lyckats hitta flytande utan sötningsmedel, vet inte om det finns?
#7: Novalocol och Losec är de vanligast medlen sedan finns det probiotikapteparat.
Vet inte vad du menar som sötningsmedel. Det finns även mjölksocker i postafen och det är knappast tänkt som något man tar ofta.
Hur ser din kost ut? Har du dragit ner på det du inte tål som kolsyrat och kaffet?
Skriv en dagbok om hur du mår vad som hänt i stort och vad du ätit.
Det kanske är så att du äter för lite kvalitetsmat och tar till annat istället.
#8 Novalucol = sötningsmedel i.
Losec = kan jag inte svälja, försökt, när jag delat det i smådelar = inte märkt skillnad (vet inte om det beror på det eller om det bara inte fungerar på mig)
Mjölksocker = inga problem.
sorbitol, mannitol, xylitol, isomalt, laktitol, erytritol, maltitol och polyglycitolsirap, asparam och sånt = går bort
Jag har inte skrivit att jag inte tål kolsyrat eller koffein/kaffe. Jag sa att det gör det VÄRRE när jag mår illa. Kan dricka det annars när jag inte mår illa.
Vad menar du med "kvalitetsmat"?
Testa värme när du mår illa. En vetekudde på magen kan hjälpa. Fungerar inte vid alla tidpunkter på dagen såklart men kanske någon gång.
Har liknande besvär med knepig mage och ibland illamående. Jag undviker kaffe, äpplen och kryddstark mat bland annat. Men det där är ju väldigt individuellt.
Tycker även att mjölk hjälper, 1/2 glas för att neutralisera magsyran. (Nu menar jag inte vid illamående utan vid magkatarr allmänt).
Även Silicea tycker jag hjälper mot en känslig mage.
#9: Jag missade nog information i vad du skrev.
Är det rätt uppfattat att du har en selektiv ätstörning?
Om det är så förstår jag dina tidigare frågor bättre.
För mig kan Kaffe och typ mineralvatten få mig att må illa. I båda ingår syra så det är bättre då att dricka vanligt vatten även om det inte är lika gott.
Jag kan oxå få illamående om jag inte äter ordentligt det var det jag menade med kvalitet.
Det behöver inte bara vara innehållet i maten utan även när, hur ofta, hur mycket osv.
Losec säljs också som omepazol i olika varianter och är då en sugtablett.
Himla bökig situation - tycker ändå att du ska skriva upp och hålla koll ifall du kan se ngt samband.
#11 Jag är selektiv i kosten ja. Så kan inte äta vad som helst eller dricka vad som helst, då mår jag illa av det istället.
Jag mår bara illa av kaffe och kolsyrat om jag dricker mycket av det. Men kan inte dricka det när jag redan mår illa, då förvärras det.
Nej det är inte hungerillamående. Jag äter regelbundet flera gånger/dag. 4-5 ggr per dag oftast, iblsand 3 ibland 6 men är sällan det blir så sällan, enstaka perioder/dagar.
Losec sökte jag på, men fann inte den eller ompazol som sugtablett.
Jag har redan kollat och finns inget samband som jag hittat
#12: Tror att du är så inne i din diagnos att du inte inser att andra inte vet vad du pratar om. 😦
Det är ju inte så att du inte vill äta en viss sorts mat utan att du helt inte kan - fattade det först nu.
Eftersom Kaffe och kolsyrat vatten innehåller syra och man redan kanske har en förhöjning av magsyran mår man illa när det blir för mycket.
Det var inte hungerillamående jag tänkte på utan snarare när du äter, att vissa saker funkar sämre på fastande mage osv.
Jag hittar inte omeprazol som tuggtabblett heller just nu men jag har haft det så det borde finnas någonstans återkommer om jag hittar.
Himla krångel- ber om ursäkt att jag inte förstod dig tidigare men du är troligen van vid korkade svar.
Skickar 🌸🌸 till dig!
#13 jag skrev ju vad det är? Att jag inte kan äta / dricka vad som helst - får då mår jag illa av smaken och/eller konsistensen. Vad man kan äta/dricka varierar från person till person. Finns att läsa om det på nätet med, lättare än att förklara här
Jo det vet jag om :) Men när jag mår illa = dricker jag inget av det. Och känner jag att det är på gång = dricker jag inte det på några dagar.
Jag äter inte regelbundna tider - om det är det du menar? För fungerar inte med mitt jobb osv. Kosten kan jag inte ändra just pga att jag är selektiv med vad jag äter & dricker.
Men - nu i denna tråden söker jag enbart tips som hjälper mot specifikt illamående :) Annat kring min mage ect det har jag koll på, då jag haft problem sedan jag var liten.
- Redigerat 2022-04-24 20:27 av Fridaaaa
Fridaaaa om du eventuellt har en släng av magkatarr så prova samarin. Det finns att köpa i vanliga affärer. Ett pulver man löser upp i vatten. Rör om lite och låt det sluta bubbla innan du dricker. Det smakar lite salt.
Annars om du har bikarbonat hemma så kan du prova det. Det har ungefär samma egenskap som samarin. 1 dl vatten och 1 tesked bikarbonat. Rör om så att allt löser sig. Kommer inte ihåg nån direkt smak på det.
.
#15 Samarin har aldrig hjälpt för mig. Vet vad det är :) Det har vi hemma till sambon.
Testat bikabonat i vatten = mår illa av det och ja det vänder igen, så får jag inte ner.
Tack ändå! :)
Fridaaaa det var synd för samarin brukar annars hjälpa nästan direkt.
.
Enda tipset jag kan komma på är väl att googla illamående och huskur eller lindra illamående. Du vet ju vad du har provat och vad du klarar. Tror du får mer relevanta svar för dig då än att vi slänger fram saker som kanske funkar och du berättar det inte gör det pga det här och det här och då hamnar vi på ruta ett igen
#17 Ja om det är magkatarr hjälper det säkert på vissa.Samarin har aldrig lindrat/tagit bort illamående för mig :)
#18 Nu frågar jag här, och vill ha tips här utifrån mitt inlägg. Googla är inget svar på inlägget (Y) Så det undanbedes tack.
#18 De flesta har inte gett tips mot illamående, utan kring vårdcentral, undersöktningar, magkatarr osv men inte det jag efterfrågade :) Få tips mot just illamående.
#20 Därför är det ju bättre att googla själv på just tips mot illamående. Det är lättare för dig att sålla än för oss menar jag.
Hoppas du hittar något som hjälper i alla fall.
#21 Man kan ge tips utifrån inlägget- på det jag efterfrågar.
#22 Och jag gav dig tipset att googla eftersom du känner till dina specifika omständigheter själv.
Men pepparmint verkar var ett tips. Äppelcidervinäger ett annat.
https://www.familjeliv.se/tips/bota-illamaende--tips-pa-huskurer/123586
- Redigerat 2022-04-24 20:40 av Syntium
#23 Och googla är inte svar på frågan. Så vi kan avsluta denna diskussionen och återgå till inlägget.
Länken fungerar inte.
Ibland får man inte de svaren man tänkt sig men man kan vara tacksam ändå att folk lägger ner energi på att ge de råd.
Vissa missar kanske att läsa allt. Vissa missuppfattar men det är sådant som händer på diskussionssajter.
Ibland börjar trådar spreta från ämnet men så kan det bli.
Länken fungerar hos mig.
/Maria
#22 Varför är det inte svar på frågan? Jag gav dig tips på sökord som borde göra jobbet med din frågeställning enklare för dig att lättare att leta upp nåt du faktiskt inte testat och kanske möjligen klarar av att äta/dricka för ingen i den här tråden vet exakt vad du kan äta/dricka och vad som påverkar.
Okej, länken funkade för mig, du kanske har nån adblocker eller annat som hindrar. Finns nog andra ställen som säger samma sak.
Annars säger den:
Drick försiktigt
Om du mår illa och kräks är det lätt att bli uttorkad, och det i sin tur kan faktiskt göra att du mår ännu mer illa. Se därför till att kontinuerligt dricka små mängder vatten eller annan mild dryck. Ofta är iskall dryck jobbigare för magen, så prova att dricka varmt te eller rumstempererat vatten.Undvik medicin (så långt det går)
Om du blir illamående av ett läkemedel så bör du ta kontakt med vården för att se om du kan få en ersättning eller helt kan skippa läkemedlet. Om du behöver din medicin för att må bra kan det finnas andra läkemedel som minskar illamåendet.
(Lergigan kan man också få om Postafen inte funkar av nån anledning men det blir man också trött av)Frisk luft
Ett gammalt knep mot illamående är att få lite frisk luft. Det här fungerar särskilt väl om du mår illa på grund av åksjuka eller liknande. Om du tar några djupa andetag och fokuserar blicken på horisonten, så brukar illamåendet släppa lite.Ingefära
Ett gammalt husmorsknep är att använda ingefära mot illamående. Ett vanligt sätt är att dricka ingefärste, som gärna får sötas med honung. Ett annat sätt är att ta en bit färsk ingefära och lägga under läppen, ungefär som en snus. Detta brukar vara effektivt, men många tycker att smaken är för stark.
(Jag vet att du avskydde det men kanske hjälper någon annan)
Denna länken tog upp pepparmint och äppelcidervinäger
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/mage-1/magsjuk-5-huskurer-som-faktiskt-fungerar/
Lycka till
Fast att häva i sig olika preparat är väl knappast lösning - först måste man förstå vad som är fel sedan kan antingen ändra och som sista åtgärd peta i sig medikamenter.
Det gäller ju för alla oavsett diagnos.
#27 medikamenter?
Ja, vad som är fel bestämmer ju åtgärden. Det är därför för folk frågar om TS är utredd osv.
#28 Gammalt ord för mediciner
#28: Synonymer till ordet hittar du här:
#26 Jag frågar om tips mot illamående (utefter mitt inlägg", "googla" är inte svar på frågan. Ska man skriva så - kan man skippa frågor öht i grupper för alla ska "googla" precis allting. Men som sagt: Diskussionen är avslutad kring det.
Ja Lergigan blir jag ännu tröttare av än postafen - så fungerar inte
Frisk luft tar jag när jag kan men fungerar ibland, ibland inte.
Vatten dricker jag sakta. Så gör mycket av det redan: tack ändå :)
#29 Inte alltid. Men nu frågar jag bara kring illamående - och vill att man utgår från inlägget enbart. Jag har redan gjort utredning. Och vet vad det är. Men, det är inte det jag frågar: Utan vill ENBART ha tips kring illamående utifrån inlägget.
Aaa ok aldrig hört innan,
#31 Vilket jag gett dig. Genom att googla.
Jag har egna krämpor som drar energi så, jag kan inte göra mer här.
Lycka till igen, hoppas det ordnar sig
Sista, lovar. Förstoppning kan ge illamående.
#33 yes vet om det. Men ingen koppling till det. Får illamående även när jag inte är det.
Googla är fortfarande inte svar på frågan, så släpp det 👍
#34 Men jag skrev heller inte bara "googla" jag gav dig tips på specifika sökord som skulle hjälpa dig.
Du dricker ju redan vatten långsamt så varför behöver jag tala om det för dig? Varför ha en mellanhand?
Sen beror det ju på, illamående är ett symtom. Orsaken bestämmer behandlingen. Mår du illa för att du är förstoppad, har pms eller lös i magen så är det olika behandlingar.
Vad är det för svar du vill ha egentligen? Att veta det underlättar nog för de som försöker hjälpa till, istället för att säga "det duger inte, ge mig nåt annat"
#35 inte påstått eller ens antytt till att något "inte duger". Stämmer icke.
Enda vc ksn ge mig är TT de tror att jag har ibs, inget annat. Sjukvården är inte mycket att hurra över för det mesta idag, tyvärr. Mer kan jag inte ge dig, mer än det och det som står i inlägget.
Ibland när jag bara mått illa har det hjälpt att jag andats in ångor från Vicks eller Tiger Balsam som du också kan smörja dig med för lättare inandning.
Den starka doften hjälper mig att ta djupa andetag som hjälper mot illamåendet.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Fridaaaa jag har läst lite här bla om ibs.
En sak jag kom att tänka på som gäller mig själv och kanske även kan gälla dig. Ibland får jag ont i magen (inte illamående) som normalt sett är magkatarr, men för min del är det att tarmen blir att krampa. Jag har kramplösande medicin utskriven som jag tar vid de tillfällena. Kramper i tarmarna kan även ge illamående.
Ibs har ju med tarmarna och göra och en del av dom som har ibs kan bli illamående.
Och man kan även bli illamående om man har gallproblem och då kan kramplösande göra nytta. Så det kan finnas lite andra/olika orsaker till ditt illamående.
När det gäller kramplösande. Enda naturmedel jag hittar är kamomillte. Hittar inte att kamomill finns i tabletter eller nåt sånt utan hittar bara te. Problemet är att jag vet inte hur ofta man ska dricka för att det ska göra nytta. Men har du en hälsokostaffär i närheten så fråga där. Annars går det ju att prova dricka te i alla fall. Det skadar ju inte och det finns att köpa på vanlig affär.
Annars när det gäller medel för ibs som även används mot illamående är iberogast och det köper man på apoteket. Det jag hittar är Orala droppar. Det finns i 50 ml och 100 ml. Och inte annat jag förstår så är det receptfritt.
https://www.apoteket.se/produkt/iberogast-orala-droppar-losning-50-milliliter-flaska-243494/
.
- Redigerat 2022-04-25 00:42 av annia1
#0:
Du skriver att postafen hjälper. Postafen är ett antihistaminikum. Kan hända att du har ett problem med histamin. Det kan ha olika orsaker:
Allergier: Kanske du inte har upptäckt det som du är allergisk mot?
Histaminintolerans: I så fall har du för lite av det histaminnedbrytande enzymet Diaminooxidas.
Mastocytos: För många mastceller.
Det finns livsmedel som innehåller histamin och livsmedel som frisätter histamin i kroppen. Försök med en kost som innehåller så lite av dessa livsmedel som möjligt.
Här finns det en lista på mat som frisätter histamin:
Kolsyrade drycker, som du inte tål, finns också med i listan.
Här finns en lista på mat som innehåller mycket histamin:
https://www.revivabio.se/info/histaminfrisattande-mat/
När det gäller frukt så innehåller den frukten som är mest mogen (övermogen) mest histamin.
Du kan ju gå igenom listorna och kolla om just de livsmedel som finns där är de livsmedel som du inte tål.
- Redigerat 2022-04-25 12:13 av Condor
#39 Finns ingen koppling till någon speciell mat.
Jag har inte skrivit att jag inte tål kolsyrade drycker.
Histaminintolerans Och Mastocytos - vad är det? Aldrig hört talas om.
Frukt äter jag aldrig övermogna eller väldigt mogna :=)
#39 Mycket av det i listorna äter jag och blir omöjligt för mig att minska på mycket av det pga att jag är selektiv i kosten. Men, illamåendet kommer bara i perioder. Hade det varit allergi mot något av det, hade det kommit varje dag eller mycket oftare.
Men, intressanta artiklar.
#40:
Du skrev i ditt huvudinlägg:
"Kolsyrat och koffein = gör det värre"
Ungefär 1 % av alla människor lider av histaminintolerans. Det är så at säga en pseudoallergisk reaktion. Vid en allergisk reaktion frisätter kroppen som reaktion på allergenet en kraftig dos histamin, som orsakar symptomen. Vid histaminintolerans kan kroppen inte bryta ner det naturligt förekommande histaminet i mat och kropp pga avsaknad eller brist av enzymet DAO. På så vis blir det för höga nivåer histamin och liknande symptom som vid en allergisk reaktion. Det är inte bara mat som kan frisätta histamin, utan även olika mediciner. Mest histamin finns det i rödvin.
Mastocytos är om det bildar sig för många mastceller på vissa ställen i kroppen. Det är mastcellerna som utsöndrar histamin. Det kan vara på huden eller på olika organ. På så vis bildas det för mycket histamin där. En omåttlig förökning av mastceller kan orsakas av olika saker som livsmedel, mediciner, alkohol, stress, infektioner, insektstick, temperatursvängningar och annat.
Nu har vi flera saker som pekar på att du har ett problem med histaminet. Ett antihistaminikum hjälper och det finns flera livsmedel i listan som du äter. Men du har rätt att det inte kan vara en allergi, för då skulle det inte komma i perjoder utan du skulle alltid ha besvären.
I så fall blir det bara punkt 2 och 3 över, dvs. om det är så som det verkar att vara. Det bör dina läkare reda ut. Att bara säga att det är IBS är för lite, för IBS kan vara en konsekvens av problemet med histamin.
Om det är histaminintolerans pga avsaknad eller brist på enzymet DAO kan man ta enzymet som medicin. Men ändå försöka att äta "histaminsnålt".
Om det är mastocytos har du ingen annan möjlighet än att undvika/minska saker som innehåller eller frisätter histamin så gott det går. Kanske man kan minska mastcellerna om man inte hela tiden ger kroppen en anledning till att frisätta histamin. Kanske det leder till en desensibilisering och mastcellerna minskar med tiden? Min sambo hade ett ställe på huden där mastcellerna förökade sig, som hade ett areal på 5-10 cm. Kanske det var ett insektstick som var orsaken?
Triggern var antingen värme eller solljuset, för efter sommarns första solbad blommade ett eksem upp. Nästa sommar blommade det inte upp lika mycket längre och sommarn därpå var det helt borta. Det var nog vintern som desensibiliserade stället, så jag är ganska optimistisk att det kan fungera om det bildar sig för mycket mastceller i mage eller tarm. Undvik eller minska det som triggar.
Men som sagt, du måste reda ut saken med din läkare. Det här var bara ett förslag på vad man kan göra om det är histaminet som är problemet.
#42 Ja att kolsyrat gör det värre när jag mår illa. Det är inte samma sak som att man inte tål kolsyrat. Har inget problem med kolsyrat i övrigt, enbart vid illamående.
Har som sagt redan kollat mig hos läkare, då jag haft problem med magen sedan jag var barn. Och enda de kommer från till är:; IBS och känslig mage, inget annat.
Jag tar inte fler prover nu (har jag jätteproblem med). Redan varit tillräckligt hos läkare.
Vill enbart ha förslag på sånt mot illamående, utefter inlägget.
Tacksamt för förslag men redan varit hos läkare många gånger genom åren och slut med det nu, de kommer inte fram till något mer än IBS och känslig mage/tarm. Jag kan inte undersökas för minsta lilla som finns. Det är inte hållbart
#43:
Ok, jag tolkade det som att du inte tål kolsyra, men förstår nu vad du menar.
Om läkarna säger att det är IBS och känslig tarm är det som att säga att dom inte vet vad du har och sen de gör de symptomen till sjukdomen.
I så fall har man bara 2 val. Antingen man går till läkaren och säger att man misstänker att ha ett problem med histaminet och talar om för honom varför man misstänker det. Sen förklarar man att det skulle kunna vara histaminintolerans eller mastocytos och ber honom att reda ut det. Somliga läkare är kooperativa men det finns även de som inte vill göra sig mödan eller inte kan ta emot att patienten hittar lösningen som läkaren inte kunde hitta.
Som andra val finns det sen bara möjligheten att försöka med att undvika de saker som innehåller mycket histamin eller frisätter histamin. Det går ju inte att äta 100 % histaminfritt, men man kan ju pröva med att undvka och minska histamin så gott det går, t.ex. undvik det värsta. Om besvären förbättrar sig vet du att det är histaminet som är problemet.
De klassiska sakerna mot illamående, som t.ex. ingefära, har ju redan nämnts här och något annat vet jag heller inte. Men det är ju bara symptombekämpning och löser inte problemet.
#44 Kommer inte gå till läkare igen och slösa tid och pengar. Har gjort tillräckligt där.
Jadu det blir inte lätt att minska på. En del där äter & dricker jag inte öht men en hel del äter jag i kosten = blir svårt att undvika/minska, då jag är selektiv vad jag äter (pga smak/konsistens) :/ Däremot, det som innehåller mycket är vissa grejer jag inte äter /dricker, vissa saker äter jag mer av vissa mindre.
- Redigerat 2022-04-25 14:21 av Fridaaaa
#45:
Du kan ju börja med att säga att du bara gör ett försök i ett par veckor, med ett radikalt minskande av histamin och histaminfrisättande livsmedel. Om ingenting förändras vet du att det är något annat problem än histaminintolerans. Om du känner en förbättring måste du hitta din egen (toletrns)gräns. Du skulle kunna undvika de 3-5 värsta sakerna helt, t.ex. rödvin och när du handlar t.ex. ost, kan du köpa sorter som inte har mognat under en lång lagringstid. Med tomater är det som med frukt, ju mer mognad, ju mer histamin. Tomater både innehåller mycket histamin och frisätter histamin. Det finns säkert listor att hitta på internätet där det står hur mycket histamin som vilka livsmedel innehåller.
#46 alkohol och sånt dricker jag inte. Äter inte tomater :=)
Ost kan jag däremot se över 👍
#47:
De är bara de ostar som lagras länge som har höga halter histamin.
Här översatte jag en lista från den här sidan:
https://www.kochenohne.de/histaminhaltige-lebensmittel/
Det här är de "top 20" livsmedel med mest histamin:
- lagrade ostar, t ex parmesan, lagrad gouda, cheddarost
- rödvin
- surkål
- baljväxter
- Frukt, såsom kiwi, citron, apelsin, jordgubbar eller hallon
- tomat
- Skinka, salami och andra korvar
- jordnötter
- avokado
- tonfisk
- inlagd konserverad fisk (sardiner, kippers, sill)
- aubergine
- Kakao, mörk choklad
- Linser, bönor, lupin och kikärter
- Jästbröd, jästfläta
- Porcini-svamp, kantareller
- Svart te
- valnötter
- inlagda grönsaker (gurka, oliver)
- Gummybjörnar och andra industriella livsmedel (på grund av färgämnen och tillsatser)