Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketter: huskurer-egenvårdhud
Läst 326 ggr
Niklas
2

Tvål som inte torkar ut huden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon handtvål som inte gör händerna torra?

Eftersom jag tvättar händerna väldigt ofta och noga blir de torra och spricker under vintern. Nog borde det väl finnas tvål som inte torkar ut huden? Vi har vanlig Dove flytande pumptvål som ska vara återfuktande. Den gör huden mycket torr.

[Foto av Curology på Unsplash]

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Beautiful, free images and photos that you can download and use for any project. Better than any royalty free or stock photos.
Maleficum
0

Jag och min pappa har samma problem! Känns som jag testat alla varianter av tvålar och många som säger de ska vara återfuktande gör händerna mer torra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Niklas
0

Är det bara fukt som saknas då? Försvinner inte naturligt fett också ur huden vid tvätt med tvål?

Liz85
3

Provat hård tvål?
Jag vet inte om det är någon skillnad på huruvida tvålarna torkar ut huden men en hård tvål håller ofta längre än tvål på pump. Och apotea har en tvål som ska innehålla återfuktande ämne så kanske typ en sån här som i länken?

Sen kan det ju vara som #2 säger också. Att händerna kanske blir torra för att kroppens naturliga fett tvättas bort också.

https://www.apotea.se/sodasan-tval-lavender-chamomile-100-g

<p>K&ouml;p Sodasan Lavendel &amp; Kamomill som &auml;r en sammetslent skummande ekologisk vegetabilisk tv&aring;l, tillverkad p&aring; traditionellt vis, hos apotea.se!</p>
Maleficum
3

#3: Jag har hårdtvål av olika varianter bla aleppotvål, dock bara en med låg procent så ska testa en med högre procent för även om den inte är perfekt så är det den som funkat bäst hittills.

[Moon AppleGrey]
3
Denna handgjorda tvål och schampokaka från Nea of Sweden är en kombinerad 4-i-1-produkt som kan användas för ansikts- och kroppstvätt eller som schampo och raktvål. Innehåller en bas av ekologiska och vegetabiliska oljor från jojoba-, oliv-, kokos, ric...
  • Redigerat 2022-03-09 20:32 av [Moon AppleGrey]
Agda
1

MaliniRatan har superbra fasta tvålar. Min pappa har alltid problem med mycket självsprickor och torra händer på vintrarna, han använder deras tvål med röd lera och ros (utan tillsatt doft för den med doft luktar lite för mycket …) och hans händer mår jättebra. Själv får jag också väldigt torra händer och både kryddnejlika och mynta & eukalyptus tvålarna fungerar suveränt för mig (har också testat lavendel och björk & nässla men de tvålarna var inte lika bra för mina vintertorra händer). Det viktiga är att verkligen tvåla in händerna och dessa tvålar får det att kännas som man smörjer in händerna, de känns riktigt krämiga. Vi brukar köpa de största tvålarna och dela dem i två eller tre, då räcker de längre. Också använder vi dem bara under vintertiden.

Ekologisk tvål - ekotvål. Hantverkstvål till hud, hår, hem och fritid.
annia1
3

Niklas för min del, om jag märker av nåt problem så brukar jag köpa produkter som är för barn. De ska ju innehålla färre kemikalier.

Det där med återfuktande. Jag tror att det mesta är båg. För tänker man efter lite så när man tvättar händerna (eller duschar) så hinner det ju inte tränga in just nåt innan man sköljt bort det. Eller så är risken när man tar handduk att man torkar bort innan det trängt in.

Så då är det nog bättre att skaffa en hudkräm och smörja in efteråt för då arbetar man ju in det.

Men prova nån barntvål, finns ju både flytande och fast.

.

Herveaux
5

Jag använder den här aleppotvålen (32%) och jag tycker den gör en väldig skillnad för mina händer som annars blir som fnöske om vintern.

// Harley

Äkta Aleppotvål gjord på traditionellt vis med näringsgivande olivolja och olika halter av intensivt vårdande lagerbärsolja. Ju mer lagerbärsolja tvålen innehåller, desto mer antiseptiska, fuktighetsbevarande och vårdande egenskaper får den. Från lager...
Maria
4

#8 Jag håller med. Bästa tvålen.

/Maria

Åsa S
2

Håller med 30% aleppotvål funkar utmärkt man kan använda den till hela kroppen med även håret. Man blir inte lika torr av den, går att köpa på många ställen ex. jordklok, apotea

Soligajag1
2

#5:

Tackar så mycket för tipset . Denna tvål ska jag beställa . Verkar vara bra.

HH 🙂

Niklas
1

Tack för alla tips!

En Aleppotvål låter som en bra startpunkt. Hur delar ni tvålar för att undvika att de spricker sönder och bara blir tvålflingor?

Maria
1

#12 Jag har aldrig delat på den utan använt hela klumpen så att säga. Ofta med någon tvättlapp eller svamp.

/Maria

Åsa S
3

Det finns olika storlekar av aleppotvål vissa är stora andra mindre ofta bara använder jag hela men annars ska det gå att dela ifall man ex. hettar upp en kniv och skär så den mera smälter igenom

sp0ngeb0b
2

#12: Jag brukar dela aleppotvålen på mitten, jag bara tar en kniv och skär/sågar försiktigt. Lite faller bort men det blir oftast inte mycket. Har dock tänkt att en varm kniv borde vara bättre, så ska testa det nästa gång. För övrigt älskar jag också aleppotvål till händerna, det är det enda som inte ger mig eksem och torrsprickor på vintern.

Niklas
1

Tack! 🙂

[Moon AppleGrey]
2

#11: hoppas att du blir nöjd. 😊

Maleficum
0

Just nu har de rea på aleppotvålen som #8 länka till på jordklok.se
Har själv beställt tre 32% (hade presentkort där så var perfekt). Hoppas de ska funka bra för mina händer (den jag har nu som är 2% funkar inte bra när jag väl blivit jättetorr men är väldigt härlig att tvätta sig med så hoppas de med högre "styrka" ska vara lika sköna att använda men vara ännu bättre mot mina torra händer).

Måste dock fixa någon bra tvålkopp för har märkt att den torkar lite långsam och blir väldigt mjuk och krämig när den är blöt under lite längre stund.

Äkta Aleppotvål gjord på traditionellt vis med näringsgivande olivolja och olika halter av intensivt vårdande lagerbärsolja. Ju mer lagerbärsolja tvålen innehåller, desto mer antiseptiska, fuktighetsbevarande och vårdande egenskaper får den. Från lager...
[Moon AppleGrey]
0

#18: du har inte testat denna?

Tycker den är perfekt.
Och då behöver man heller inte tänka på om tvålarna är för stora för att få plats.

En komposterbar tvåldyna av kokosnötsfiber som passar lika bra i badrummet som i köket. Kokosnötsfibrernas luftiga struktur släpper lätt igenom vatten och tvålrester. Det gör att tvålen hinner torka upp mellan användningarna, vilket förlänger tvålens l...
Maleficum
0

#19: Nej det har jag inte. Men ser ju ut som en sån kan funka bra! Synd jag redan hunnit beställa bara :( Men de kanske går att hitta någon annanstans (eller något liknande).

[Moon AppleGrey]
0

#20: Ja, tvålar torkar snabbt med dem.
Har två stycken sådana, en i badrummet och en i köket. (och reserv i städskåpet…)
Och gillar det att man kan använda dem som vanlig skrubb till vasken också.

har inte sett just de här någon annanstans än just jordklok, men tycker att det borde gå att få tag på något liknande.
Åandra sidan så är de inte speciellt dyra, så går ju att beställa vid ett annat tillfälle om man ändå tänkt att handla där.

[skyggis_tryggis]
1

Neutral handtvål och peronormin är minst uttorkande för mig. Båda är parfymfria.

Tror att parfym är uttorkande i sig, förutom att det kan ge klåda.

Aleppotvål med hög andel olja funkade inte för mig.

Men återfuktande kräm behövs också. Utan parfym, då.