Omikron-vinterkräksjuka ?
Sonen med familj, (fru, barn: en 5-åring och en 1-åring) har råkat ut för något som man inte kan förklara. Det började med kräkningar, feber och ont i bröstet. Dom mår bättre efter ett par dagar, sen börjar det om igen. Föräldrarna har tagit Covid-test som var negativt, men enl 1177 så har dom fått Omikron och vinterkräksjukan samtidigt. Covid-testet är inte pålitligt, säger dom. Dom får inte komma på läkar- kontroll då det är stor smittorisk. Hemskt jobbigt för hela familjen.
covidtesten visar inte alltid omikrom däremot andra varianter
Men, covid kan ge kräkningar så behöver inte varit vinterkräksjuka/magsjuka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Igår kväll åkte sonen med 1-åringen till barnakuten i Uppsala, eftersom dom inte lyckats ge varken mat eller vätska hemma. Rädd att han skulle bli uttorkad. Personalen på avd. berättade att det är massor av människor som kommit in med liknande symtom. Läkaren bedömde trots allt att barnet är vid god vigör, trots att han gått ner i vikt efter att ha kräkts i flera dagar. Läkaren kunde inte svara på om det är Omikron / magsjuka eller både och. Så det är bara att vänta ut problemet.
Vi har haft samma här (dock bor vi i Belgien) men det var inte omikron utan ett adenovirus blev det konstaterat. Min pojke fick det 5ggr på 6 veckor…. Sen kom rotavirus på besök men det har han inte lyckats få nu.
Det är tydligen vanligt nu den här tiden på året att få magsjuka av olika sorter så jag skulle inte automatiskt tro på att det är någon form av omikron. Vi har varit med om sånt här med vår dotter också, och det var 2018.
Jag har googlat på "symtom av Omikron" och tydligen är det vanligt med feber, ont i magen, bröstet, illamående med kräkningar plus en hel del andra symtom, som familjen inte känt av------ännu.
Det som förvånar mej är, att det är återkommande symtom. 5-åringen var frisk i 3 dagar, sen ont i magen och kräkningar igen. Det tar inte slut. Och att dessutom mamman och bägge barnen får det återkommande, förvånar mej. Men inte mycket att göra.
Föräldrarna har tagit 3 sprutor.
#4 Jag kände mig också lite orolig och googlade omkring då min son hade haft magsjuka 5 gånger på så kort tid. Sen fick jag höra från vänner och bekanta att då de hade barn i den åldern (för tiotals år sen) så upplevde de faktiskt samma sak. Så tydligen är det ändå inte så konstigt eller ovanligt som jag först trodde.
Efter att 5-åringen mått bättre i ett par dagar, så har han nu 40 gr feber sen 3 dagar tillbaka. Enl 1177 så är det bara febernedsättande , Alvedon, som gäller, och vila. Vissa stunder mår han bättre, sen ökar febern igen. Just nu är det ,mamman och 5-åringen som är sjuka. Pappan och 1-åringen mår bra,( peppar-peppar.)
#6 Jo, det går ju inte att göra så mycket annat än att ge febernedsättande då febern blir så pass hög. Sen är det förstås viktigt att pojken får tillräckligt med vätska i sig, samt lite socker och salt också. Man får inte glömma att kroppen behöver mer än bara vatten.
Får hoppas att det ger med sig så småningom. Det låter ju inte som om något väldigt farligt just nu, bara väldigt jobbigt att vara sjuk så ofta.
Här hemma har hela bunten just varit sjuka. Barnen har haft 40-41 graders feber och vi föräldrar kom undan med endast stegring. Det tog tre dagar men nu är de friska igen som tur är. Efter april brukar inte så många flunssor av olika slag komma på besök, åtminstone inte här där jag bor, så håller tummarna att samma gäller för er också.
Barnen har varit friska i en vecka, men har nu feber, 39,7 och förkylning. Bägge föräldrarna är friska och skulle kunna arbeta, om dom nu inte skulle behöva vabba.
Det är skrämmande att det inte tar helt slut. Man undrar ju om det är Omikron som fortfarande spökar? Eller är det motståndskraften som är nedsatt, efter det dom haft hittills. Man lär ju inte få veta.
#8 Troligtvis är deras immunförsvar nedsatt och de är extra känsliga just nu. Fick ni det konstaterat att det var Omikron där innan?
Sånat här är otroligt tröttsamt och slitsamt. Vi har haft problem i tre månader nu med ditten och datten, men tydligen är det inte bara vi som får det ena och det andra utan även andra barnfamiljer råkar ut för sånt här, medans de utan barn tycks ha bättre tur…
Snart blir det dock varmare väder och då brukar sjukdomsperioden vara över för en tid, så försök blicka framåt!
#9: På sjukhuset fick dom ingen direkt diagnos. Man trodde att det var Omikron och vinterkräksjukan. Inget test gjordes på barnet.
Men jag tror att det är nedsatt immunförsvar. 5-åringen hann vara på förskolan i 3 dagar innan han blev sjuk och smittade ju då 1-åringen.
Så det är bara att avvakta.