När har man feber?
Jag brukar ligga på 36 i temp vanligtvis, nu har jag 37, hur mycket över normaltemp ska det vara för att vara feber? 1 grad? 2 grader?
"I'm too old for this shit."
#0: normen är 37 grader och ska vara 38 eller mer för att räknas som feber.
Men! Har man lägre kroppstemperatur än 37 i vanliga fall (min egen brukar variera mellan 35 och 36) så kan 37 mycket väl räcka för att man ska känna sig febrig och sjuk.
Det bästa är väl att inte stirra sig blind på siffrorna, och att ta hänsyn till hur man själv mår.
Jag tänker så också, är ju inte mycket feber men känner lite febrig. Tack för svar
#3: nej, kanske inte men det är ju samma som om man hade 37 som normal kroppstemperatur och sedan får 38 graders feber.
Krya på dig. 🌻
Som jag har fattat det så talar man om förhöjd kroppstemperatur om den är något högre än normalt, och feber först om det går över 38,0.
Sen är det ju lite knepigt med temperatur, för hos yngre kvinnor t.ex. så varierar ju kroppstemperaturen även över månaden, tid på dygnet påverkar kroppstemperaturen, stress lär kunna påverka kroppstemperaturen o.s.v.
Man får se till hur man mår mer som helhet, tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Tack, jag försöker! :)
#5 Ja, har tänkt att feber är från 38 men man säger ju att medeltemperaturen 37 så om jag är lågtempare då, då borde jag ju ha feber vid 37. Det var uppe i en annan tråd tror jag, att det är väldigt snäva gränser men det måste ju vara lite individuellt. Om min vanliga temp är 35-36 då har jag väl definitivt feber vid 38.
Jag mår ju som jag mår oavsett vad termometern visar, men lite intressant att så mycket ska vara inom generella kriterier som inte passar alla
#6: ja, jag håller med dig.
Och sedan är tanken "feber vid 38 och över" orättvis då många äldre (ålderspensionärer) får lägre kroppstemperatur med åldern.
Som jag nämnde i min första kommentar varierar min vanliga melllan 35-36, så då kan du tänka dig vad sjuk jag var när jag hade 39 graders influensa för ett antal år sedan.
Både jag och min mamma är lågtemp och av vården har vi alltid fått höra att det inte räknas som feber förrän vi har över 38 grader, oavsett vad vi har normalt. Man kan ha förhöjd kroppstemperatur, vara sjuk och må dåligt innan men det räknas inte som feber.
I kontakt med vården brukar jag säga att jag är lågtempare och berätta om jag känner mig febrig, oavsett vad temperaturen ligger på. När jag själv ska bedömma hur jag mår (tex när jag ska avgöra om jag fortfarande är sjuk, om jag kan gå till skola/arbete eller inte osv) så går jag på hur jag mår samt på hur min temperatur är i förhållande till min vanliga.
När min mamma var tonåring fick hon blodförgiftning och det hade kunnat gå riktigt illa för hon blev först inte intagen just för att hon "inte hade feber". Lyckligtvis träffade hon en vettigare läkare andra gången dom försökte. Han såg att hon mådde väldigt dåligt även om hon inte hade över 38 grader så då fick hon hjälp.
//Jessie
Jag har 36,2 och under det i "normaltemp". Över så börjar jag känna mig dålig.
37 så har jag alla symptom på feber. 37,2 brukar vara det högsta jag kommer. Har var över det och uppe i 38, två gånger i mitt liv. Ena gången hade jag halsfluss. Andra Covid.
Vid 37,2 så snurrar världen för mig.
Har också haft problemet att jag inte blivit tagen på allvar inom vården. En gång hade jag svullna lymfkörtlar, tecken på infektion i kroppen på blodprovet, hostade och kunde knappt andas. Men bara 37 grader. Så läkaren tyckte att då är jag inte alls sjuk. När jag talade om att alla i familjen är har lägre temperatur, så talade hon om att vi har aldrig varit sjuka i hela våra liv. Men jag är psykiskt sjuk och har ärvt det av mina föräldrar. Hela min familj är psykiskt sjuk. 🤨🙄
Tredje läkaren sjukskrev mig tillslut.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2022-02-28 18:28 av TatsuOni
Jag har 36,4 grader sådär normalt men kan lätt få över 38 graders feber. Jag räknar att det är feber för mig då jag börjar känna mig febrig och svag. Alltså jag orkar inte stå för jag blir skakig och huvudet bultar och har sig. Jag fryser och måste ha en massa täcken på mig och gubben klagar på att det känns som om jag håller på att brinna upp. Jag använder numera inte ens en termometer för att kolla om jag har feber, det känner jag helt och klart tydligt av själv. Då läkaren frågar hur hög feber jag har så säger jag alltid på ett ungefär hur hög feber jag gissar på att jag har haft.
Vid 39 graders feber så hallucinerar jag och känner som om en stor stenbumling sitter på mitt bröst. Något sånt har jag inte upplevt sedan den gången jag hade lunginflammation.
Så, du måste helt enkelt känna efter själv om du har feber, det är mitt råd. Kan du fungera helt normalt och känner dig inte särskilt febrig så har du väl inte feber ännu, men den kan vara på kommande om du känner att du är lite 'off'. Det kände jag senast igår. Jag frös och ville direkt i säng och sova. Vaknade under natten och kände mig otroligt svag och hade ont överallt, frös men var hur varm som helst enligt gubben min.
Lyckligtvis är febern borta nu på morgonen, jag känner mig sval men emellanåt känner jag mig lite frusen. Dock ingen feber än så länge. Något är på gång men får se hur det utvecklar sig.